Recent introduceerde Facebook het concept van de ‘360° foto’s’, in navolging van de 360° video’s. Wanneer je een 360° foto deelt, deel je een quasi-compleet beeld van je wereld. Je kan zelf een 360° foto op je smartphone ontdekken door op zo’n foto te klikken en vervolgens de foto te verslepen; of je kan gewoon je telefoon bewegen. Als je Facebook via het web bekijkt, hoef je enkel te klikken en te slepen om de foto te bekijken alsof je er werkelijk bij bent.
Sinds zaterdag kan je de 360° foto’s bekijken via het web op Facebook en via de nieuwste versie van de Facebook app in iOS en Android. 360° foto’s zijn gemakkelijk te herkennen in de fotomassa in je tijdlijn. Door het 360° icoon, een kompas, kan je meteen zien dat je jezelf virtueel naar een andere plaats kan transporteren. Bovendien kan je de 360° foto’s van Facebook ook in virtual reality ontdekken met de Samsung Gear VR, powered by Oculus.

Facebook maakte bekend dat het mogelijk zal zijn om je eigen 360° foto’s te delen. Je kan zelf één creëren door de volgende stappen te volgen:
- Met een iOS-toestel of een Samsung Galaxy smartphone hoef je enkel een foto te maken in Panorama-modus. Je kan ook een 360° foto-app of een 360° camera gebruiken om je ‘specialleke’ vast te leggen.
- Je post de 360° foto op precies dezelfde manier als de manier waarop je een gewone foto post: selecteer ‘foto/video’ in de statusbalk bovenaan in je tijdlijn of startpagina, kies je 360° foto en kies ‘plaatsen’.
- Dat is het. Makkie!
360° foto’s zorgen voor heel wat nieuwe creatieve opportuniteiten. De blog ‘Facebook 360‘ beschrijft deze nieuwigheid als “a stunning and captivating way for publishers and content creators to share immersive stories, places and experiences with their fans.” Door 360° foto’s te delen, kunnen marketeers hun volgers op een toffe manier een behind-the-scenes ervaring geven, wat hen dichter bij het merk zal brengen. De blog ‘Unmetric‘ geeft een overzicht van de 360° foto’s die merken gebruikten om zichzelf te promoten.
Om het concept van de 360° helemaal duidelijk te maken hierbij een handige tutorial: