Facebook is een nieuwe Facebook Pagina layout aan het uitrollen. Belangrijk om weten: Facebook rolt de nieuwe Facebook Pagina layout uit per account, en niet per pagina. Dit wil zeggen dat wanneer jouw account toegang krijgt tot de nieuwe layout voor Facebook Pagina’s jij ‘alle’ pagina’s voortaan met de nieuwe layout zult zien. Terwijl andere gebruikers die nog geen upgrade gehad hebben nog steeds alle pagina’s in de oude versie te zien krijgen.
Hier alvast een voorsmaakje van hoe de nieuwe Facebook Pagina layout er hoogstwaarschijnlijk binnenkort zal uitzien:
Ik zeg bewust ‘hoogstwaarschijnlijk’ want de kans is groot dat Facebook nog in de testfase zit. Er circuleren dan ook al verschillende versies van de nieuwe layout maar bovenstaande is de meest voorkomende. Het is dan ook aangewezen om nog te wachten met het updaten van je omslagfoto tot Facebook de nieuwe pagina layout voor iedereen beschikbaar maakt. Facebook zal hier sowieso wel een officiële aankondiging rond doen.
Wat is er anders bij de nieuwe Facebook Pagina layout? Social Media Thought Leader Mari Smith maakte een fantastische visuele samenvatting:
Hierbij de Facebook Pagina layout aanpassingen nog even op een rijtje:
- Profielfoto niet langer geïntegreerd binnen de omslagfoto
- Idem voor pagina- en gebruikersnaam
- Tabs/apps verhuizen eveneens naar de linkerkant
- Messenger icoon voortaan onder je omslagfoto
- Het woord “meer” werd toegevoegd aan de 3 puntjes, was op usabilityvlak waarschijnlijk nodig want veel mensen wisten niet waarvoor deze dienden
- Call To Action knop staat nu onder de omslagfoto, is groter geworden en in zelfde stijl als de mobiele versie
- Pagina-categorie staat voortaan ook niet meer in omslagfoto maar aan de rechterkant
- Likes, about sectie, reviews etcetera verhuizen van de linker- naar de rechterkolom
- Statistieken voor admins krijgen een prominentere plaats: boven de wall posts
Met de nieuwe Facebook Layout kan je jouw omslagfoto manipuleren, en onderaan extra ruimte voorzien zodat je kunt forceren dat de breedte van de omslagfoto hetzelfde blijft voor mobiele en desktop gebruikers, en op mobiel de zijkanten niet langer wegvallen. Surplus: je kan deze extra ruimte onderaan gebruiken voor een boodschap die enkel zichtbaar is voor mobiele gebruikers en niet voor desktop gebruikers. Social Identity Specialist Hugh Briss heeft hier al mee zitten experimenteren en hij gebruikt de afmeting 828 x 475 pixels voor de nieuwe omslagfoto. Misschien goed om weten voor de ongeduldigen die toch al willen switchen.
Wat ik persoonlijk het leukste vind aan de nieuwe Facebook Pagina layout is het feit dat de omslagfoto niet meer bedekt is door buttons en de profielfoto. Voortaan kunnen we de volledige ruimte gebruiken. Ben er zeker van dat designers van omslagfoto’s héél blij gaan zijn met deze update.
Wat denk jij van deze nieuwe Facebook Pagina layout?