De functie voor custom audiences op Facebook is een geweldige functie: door een aangepaste doelgroep aan te maken, kan je je advertentie targetten op een groep die jij vooraf ingesteld hebt. Je kan een aangepaste doelgroep samenstellen op basis van je offline klantenbestand, de lijst met mensen die je website bezochten, de lijst met mensen die iets specifieks gedaan hebben in je app of game of de lijst met mensen die een actie hebben uitgevoerd met je inhoud op Facebook. Deze blogpost legt uit wat custom audiences precies zijn en bespreekt hoe je zelf zo’n aangepaste doelgroep kan aanmaken op basis van je e-mail database.
Custom wat?
Als je je Facebookadvertenties al naar een bepaalde doelgroep target, dan weet je dat dit een heel sterk mechanisme is. Je kan met zoveel eigenschappen binnen Facebook rekening houden, dat je je advertentie naar één persoon kan richten (of je dat wil, dat is natuurlijk een andere zaak). Met behulp van een aangepaste doelgroep kan je je advertenties vanaf nu ook richten naar de mensen waarvan je de gegevens al hebt. Doordat bepaalde mensen bijvoorbeeld al iets bij je kochten of je website bezochten, weet jij wie ze zijn. Die informatie kan je gebruiken om ze in een aangepaste groep onder te brengen en zo advertenties naar hen te richten. De blog Kissmetrics legt het principe van aangepaste doelgroepen uit aan de hand van de volgende afbeelding:
Hoe maak je een aangepaste doelgroep op basis van een klantenbestand?
Stap 1: Aanmelden voor Bedrijfsmanager (indien je dit nog niet gebruikt)
Om advertenties in Facebook op te zetten, moet je je aanmelden voor Bedrijfsmanager. Ga naar business.facebook.com en klik onderaan de pagina op Aan de slag. Daarna klik je op Volgende en voer je een naam in voor je bedrijf. Selecteer de primaire pagina en voer je naam en zakelijk e-mailadres in. Daarna klik je op Bedrijf maken en zie je een welkomstbericht voor Bedrijfsmanager. Mocht je nog werknemers aan deze pagina willen toevoegen, dan kan dat heel eenvoudig door op Personen toevoegen te klikken.
Stap 2: Custom audiences aanmaken
Via het hamburger-icoon links van Pagina’s (zie 1) kan je bij Onderdelen voor Doelgroepen (zie 2) kiezen.
Vervolgens kan je bij Doelgroep maken via de dropdown voor Aangepaste doelgroep kiezen.
Hierna krijg je een scherm, waar je voor Klantenbestand dient te kiezen.
Vervolgens klik je op Kies een bestand of kopieer en plak gegevens. Hier heb je dus twee opties. Ten eerste kan je een Nieuw bestand toevoegen. Facebook accepteert enkel .csv- of .txt-bestanden. Mocht je je e-mailadressen in een excelbestand bijhouden, dan moet je die dus converteren. Kopieer de kolom met e-mailadressen uit je excelfile, plak die vervolgens in kladblok en sla dat bestand op. Ten tweede kan je deze stap nog eenvoudiger uitvoeren, want je kan ook gewoon de e-mailadressen uit je excelfile kopiëren en rechtstreeks in Facebook plakken door Kopiëren en plakken te kiezen.
Bij beide opties krijg je het scherm hieronder. Controleer vervolgens of je identifiers juist zijn. Wanneer dit het geval is, klik je op Uploaden en maken. Het is wel belangrijk om hier te vermelden dat je enkel mensen zult kunnen targetten waarvan het e-mailadres uit je klantenbestand matcht met het e-mailadres dat ze voor Facebook gebruiken.
Stap 3: Afwerking
Van zodra het bestand geüpload is (dit kan even duren), kan je deze aangemaakte doelgroep een naam geven, en eventueel een beschrijving toevoegen. Dan is het ongeveer 30 minuten wachten vooraleer je een advertentie kunt aanmaken die je richt naar deze kersverse aangepaste doelgroep.
Stap 4: Advertentie richten naar je custom audience
Bij Advertentiebeheer klik je op Advertentie maken. Bij Overweging kies je voor het objectief dat jij wenst te bereiken bvb. Mensen naar je website sturen. Vervolgens kan je er bijvoorbeeld voor kiezen om je advertenties te richten naar mensen met een bepaalde interesse of mensen met een bepaalde leeftijd.
Vanaf nu kan je er dus ook voor kiezen om de advertentie te richten (= targetten) naar de groep mensen die je op basis van je e-mail database samenstelde. Om dat te doen, selecteer je bij Doelgroep de doelgroep die je aangemaakt hebt.
En bij dezen ben je helemaal klaar om je advertentie naar je aangepaste doelgroep op basis van je klantenbestand te richten. In een volgende blog zullen we kijken hoe je een aangepaste doelgroep kan maken met behulp van een lijst met de mensen die je website bezochten of bepaalde webpagina’s bekeken. Veel succes alvast! 🙂