Het feit dat ik nog eens tijd maak om een blogpost te schrijven (ook al is het zeer busy & buzzy bij ons) zegt genoeg: ik ben lastig 🙁 Ik ben kwaad op al die adverteerders die denken dat ze met een bazooka op een vlieg moeten schieten op Facebook. Dat terwijl je op Facebook advertenties zeer specifiek kunt richten naar de doelgroep die jij beoogt o.a. door gebruik te maken van aangepaste doelgroepen, of nog véél eenvoudiger door gebruik te maken van demografische gegevens en/of interesses.
Iedereen die mij kent weet dat ik géén mama ben, en het nooit, jamais, never zal worden. Ik erger mij dan ook blauw wanneer ik een BABYSITTING app advertentie te zien krijg op Facebook.
En zeggen dat je tijdens de advertentie-setup binnen ‘Gedetailleerde doelgroepen’ de optie ‘ouders’ kunt selecteren! Je kunt zelfs opteren voor ‘aanstaande’ ouders mocht je dit wensen. Makkelijker kan niet, dus waarom in godsnaam niet-ouders zoals mij irriteren met een irrelevante advertentie?
Nog een voorbeeld om het af te leren… Ja, ik beken: ik ben Immoweb verslaafd. Dus ik zit niets in met Immoweb advertenties. Maar mij koopwoningen in mijn regio voorstellen (Steenokkerzeel, beter bekend als Snokkiezeel in Vlaams-Brabant), en mij dan doodleuk woningen tonen uit Bredene en Ichtegem, mijlenver van Steenokkerzeel… Shame on you Immoweb!
En ook in dit geval was de oplossing zoooooo simpel. Targeten op locatie, en vervolgens filteren op “Personen die hier wonen”. Tot slot de locatie gaan verfijnen waarbij je nog kunt spelen met een radius van bvb. + 40km:
Bovenstaande voorbeelden zijn perfecte voorbeelden van waarom het beter is om goed na te denken over je targeting in plaats van breed te schieten. Irrelevante advertenties leveren niets op > je smijt geld weg en irriteert mensen, en daardoor krijgt reclame een slechte naam terwijl reclame juist heel nuttig en effectief kan zijn wanneer men het correct inzet.
Uiteraard zijn er situaties waarbij het prima is om breed te gaan mikken, bvb. als je een algemene awareness wilt genereren rond iets. Maar zorg dan ook dat je advertentietekst hierop aangepast is zodat de advertentie voor iedereen geschikt is. Ik rij zelf met een Volvo, ben 33 jaar en toch kreeg ik een tijd geleden een Facebook advertentie te zien rond de XC90 met als boodschap dat ik mijn zoon of dochter met een gerust hart mijn wagen zou kunnen uitlenen dankzij de speciale sleutel waarmee je onder andere een snelheidsbeperking kunt instellen. Dat ze mijn automodel niet kennen tot daar nog aan toe want dan zouden ze inderdaad al geavanceerd te werk dienen te gaan. Maar als je snel kunt rekenen dan weet je dat Volvo ofwel denkt dat ik een tienermoeder ben, of niet goed heeft nagedacht bij de targeting set-up… I rest my case 😉
Ook al geïrriteerd geraakt door irrelevante Facebook advertenties? Laat het gerust weten in een reactie, en dan kunnen we ons lekker samen ergeren!