Digitale experten bezoeken 1.000 kmo’s voor ‘De Digitale Versnelling’ van Telenet Business
De drempel om digitaal te ondernemen is nog altijd te groot in België. Een vierde van de zelfstandigen heeft geen tijd om te bedenken hoe online toepassingen hun zaak zouden kunnen promoten of laten renderen. Dat blijkt uit een onderzoek dat GfK in opdracht van Telenet Business uitvoerde bij 304 zelfstandigen in België. Telenet Business wil hen op weg helpen met het project ‘De Digitale Versnelling’. Telenet stuurt daarom de komende maanden een tiental onafhankelijke digitale experten op pad naar 1.000 kmo’s om hen gratis tips geven… en ik ben één van die experten die mag meewerken aan dit fantastische concept!
Wat is ‘De Digitale Versnelling’?
1000 zelfstandigen en kmo’s kunnen een gratis bezoek aanvragen van een onafhankelijke digitale expert. Ze zijn allen specialist in een bepaald vakgebied, van adverteren op sociale media, over een webshop oprichten tot een gericht e-mailbestand opbouwen. De zelfstandigen kunnen op de website van De Digitale Versnelling zelf kiezen over welk onderwerp ze bijleren. Tijdens een persoonlijk gesprek van zo’n twee uur bij hen in de zaak, krijgen ze advies op maat om daarna zelf gericht verder aan de slag te gaan.
Sofie Verheirstraeten van yogasalon Kokoro kreeg al een expert over de vloer in de testfase van het project. Net als 78 procent van de zelfstandigen had ze geen strategie voor haar digitale activiteiten en volgde ze gewoon haar gevoel. 41 procent van de kmo’s geeft toe dat ze alleen maar aanwezig zijn op sociale media omdat hun concurrenten dat ook zijn.
“Ik was al lang actief op sociale media, zonder goed te weten wat ik aan het doen was. Ik was zeker niet slecht bezig, want mijn workshops zitten redelijk vol. Maar ik vroeg me wel af of het niet nog beter kon. Zeker omdat ik er veel tijd in stak en het bovenop mijn ander werk kwam. Sinds het bezoek van de expert, plan ik mijn berichten op sociale media elke week in, en hoef ik dit niet meer tussendoor te doen. Ik adverteer nu ook gericht via Facebook.”
Volgens Kristof Nizet, een van de experten die kmo’s zal helpen, kunnen kmo’s veel efficiënter werken als ze gedigitaliseerd zijn. “Een goede online aanwezigheid helpt om je omzet en je potentiële bereik te verhogen. Je bent niet langer beperkt tot de mogelijke klanten in jouw eigen regio. Bovendien is de impact van digitale marketing veel beter meetbaar en kan je beter de juiste doelgroep kiezen.”
Hoe inschrijven voor De Digitale Versnelling?
Inschrijven voor een bezoek van een expert kan via de website www.digitaleversnelling.be. Wie weet kom ik dan wel bij jou langs 😉 Ondernemers kunnen op deze website én op de Facebookpagina Telenet Business ook tips en adviezen van de experts bekijken en meer praktische informatie over digitaal ondernemen terugvinden
Comments are closed.