Facebook link preview aanpassen? Yes you can!
Blogpost geüpdatet op 30/11/2017
In juli 2017 vielen we even van onze stoel: Facebook maakte het namelijk niet langer mogelijk om de link preview aan te passen. Dit houdt in dat je bij het posten van een link de omschrijvende metadata (= afbeelding + de titel en de beschrijving onder de afbeelding) niet meer kan wijzigen. Op deze manier wilt Facebook vermijden dat foute informatie en fake news verspreid worden. Allemaal goed en wel, maar het maakt onze job er niet makkelijker op, want de oorspronkelijke tekst en afbeelding geven niet altijd het beste resultaat.
Gelukkig zijn er enkele alternatieve manieren om het probleem te omzeilen. We lijsten er enkele voor jullie op.
1. Open Graph metadata
Facebook gaat enkel nog vertrouwen op de zogenaamde Open Graph metatags op je website. Heb je een WordPress-website, dan kan je de Yoast SEO plugin installeren om je uit de nood te helpen. Deze tool laat je toe om je metadata (= titel, beschrijving en afbeelding) zelf in te stellen, zodat jouw artikel optimaal gedeeld kan worden met de titel en beschrijving die jij bepaald hebt. Sowieso sla je dan twee vliegen in één klap want je metadata goed invullen is sowieso belangrijk voor Google. Normaal gezien kan je Open Graph metatags ook op de juiste plaats in je website injecteren via Google Tag Manager. Jammer genoeg werd dit reeds getest door Tech Blogger Dailybits en werkt dit niet voor Facebook.
2. Domein verificatie
Het heeft even geduurd, maar Facebook is uiteindelijk ook zelf met een oplossing over de brug gekomen: domein verificatie. Voorwaarde is wel dat je eigenaar bent van de website in kwestie én gebruikt maakt van de Facebook Business Manager (indien niet dan kan je voor optie 3 hieronder gaan). Binnen je Business Manager instellingen heb je misschien al opgemerkt dat er tabje “Domains” is bijgekomen:
Door hier op te klikken kan je jouw domein toevoegen. Vervolgens ga je het domein dienen te verifiëren door een DNS txt record toe te voegen of een HTML file te uploaden. Facebook geeft duidelijke instructies, maar als dit je Chinees in de oren klinkt dan schakel je best de hulp in van je website ontwikkelaar.
Vervolgens kan je Facebookpagina’s waarvan je beheerder bent toewijzen aan het domein zodat je vanop deze pagina’s de link previews kunt aanpassen.
Zodra je domein geverifieerd werd en je er een Facebookpagina aan hebt toegewezen kan je vanop Facebook je link previews weer naar hartelust aanpassen. Werk je met een externe content publishing tool (zoals HeyOrca of Kontentino) dan kan het zijn dat er via deze partij nog een workaround dient te gebeuren.
3. Link Preview Editor
Maak je geen gebruik van de Facebook Business Manager? De Link Preview Editor tool to the rescue! Dankzij deze tool kan je de afbeelding, titel en beschrijving van een link post wel wijzigen. Er zijn echter wel een aantal voorwaarden waaraan voldaan moet worden. Zo moet je bijvoorbeeld zelf de eigenaar van het domein zijn, en kan je geen link van een andere partij aanpassen. Wanneer je je niet aan deze regels houdt, kan dit leiden tot een verbod op jouw Facebookpagina.
4. Dark post
Niet in de mogelijkheid om domeinverificatie toe te passen? Als jouw blog of website een Facebookpagina heeft met een advertentie-account, kan je werken via de Facebook Business Manager. Daar maak je een dark post (= niet-gepubliceerd paginabericht) aan voor je linkpost. Wanneer je dit doet, ben je vrij om je afbeelding, titel en beschrijving zelf te kiezen. Nadien ga je terug naar de business manager en selecteer je in het menu de optie ‘Advertentiebeheer’. Vervolgens klik je op advertentieberichten en hier vink je de pas gemaakte post aan. Ten slotte klik je het menu ‘Acties’ aan om je post te publiceren. Et voilà!
Veel succces! 🙂