Sociale media in de bouwsector, dat lijkt niet meteen vanzelfsprekend. En toch kunnen de sociale media ook in de bouwsector een meerwaarde betekenen! Voor de Digitale Versnelling van Telenet Business heb ik een infosessie gegeven over hoe je in de bouwsector sociale media kan inzetten met positieve resultaten. Tijdens deze sessie hebben we het over verschillende kanalen gehad: Facebook, LinkedIn, Twitter, YouTube, Instagram, Pinterest & Snapchat. Laten we elk kanaal overlopen en kijken op welke manier je het kan inzetten voor je bedrijf in de bouwsector.
De keuze van welke kanalen je wil inzetten, hangt af van de doelgroep van jouw bedrijf. Je moet je afvragen waar je klanten en leveranciers aanwezig zijn. Het meest voor de hand liggende kanaal is Facebook, vermits daar een heel groot aantal Belgen aanwezig is. Mensen gebruiken Facebook als vrijetijdsbesteding en om persoonlijk contact te onderhouden. Daar moet je rekening mee houden met je boodschap. Maak je communicatie dus zeker niet te zwaar.
Voor je bedrijf moet je een pagina aanmaken en zeker geen persoonlijk profiel. Dat is namelijk tegen de regels van Facebook. Naast persoonlijke profielen en pagina’s zijn er ook groepen op Facebook. Zo’n groep kan je eenvoudig zelf aanmaken en kan je gebruiken om te praten over belangrijke onderwerpen uit de sector. Een andere optie is al je werknemers samenbrengen in zo’n groep voor efficiënte interne communicatie. Er bestaan openbare, gesloten en geheime groepen.
Persoonlijk profiel
Pagina
Groep
Welke berichten kan je zoal posten op Facebook? Je kan inspringen op thema’s in de actualiteit, carrièremogelijkheden in de kijker zetten, evenementen bekendmaken, leuke foto’s (voor & na) delen… Zorg dat je consistent (wekelijks) post en aanwezig bent op je profiel om te tonen dat je betrokken bent.
Via sociale media kunnen mensen reacties achterlaten. Dat kunnen positieve reacties zijn, maar helaas ook negatieve reacties. Het belangrijk om correct met die negatieve reacties om te gaan. Blijf rustig, reageer op een vriendelijke manier en zoek naar een oplossing. Als het binnen de mogelijkheden ligt, kan je achteraf een klein persoonlijk presentje sturen als verontschuldiging. Zo kan je van een boze klant een ambassadeur voor je merk maken. Het is ook interessant om richtlijnen op je pagina te zetten, zo kan je consistent ingrijpen bij spam.
Extra tips:
- Zorg dat je omslagfoto er ook goed uitziet om mobiele apparaten: op mobiel vallen de zijkanten er namelijk vanaf.
- Boost succesvolle posts.
- Upload video’s op Facebook zelf, niet via YouTube.
LinkedIn is het belangrijkste zakelijk netwerk. Elke onderneming zou hier aanwezig moeten zijn, zeker in de B2B sector. Ook hier wordt gewerkt met profielen, bedrijfspagina’s en groepen.
Profiel
Bedrijfspagina
Groep
Wat post je het best op LinkedIn? Er is een zakelijke focus, dus carrièremogelijkheden, nieuwe projecten en sectornieuws zijn ideale onderwerpen voor op LinkedIn. Probeer altijd waarde te bieden en professioneel te blijven. Post bijvoorbeeld niet zomaar een link, maar zorg dat je begeleidende tekst voorziet.
Twitter staat bekend als het snelle & korte medium en wordt vooral gebruikt om in te spelen op actuele situaties.
Op Twitter is het niet ongebruikelijk dat mensen directe vragen stellen. Twitter is dan ook geëvolueerd naar hèt medium voor customer care. Je gaat best zo snel mogelijk in op deze vragen, en zorg ervoor dat je in je bio of omslagfoto aangeeft binnen hoeveel tijd je kan antwoorden, zoals KLM ook doet.
Op Twitter leest men de bio oftewel de beschrijving van de account om te ontdekken waarvoor men daar terecht kan. Probeer hier dus aan managing expectations te doen. Ben je actief op meerdere kanalen? Geef elk kanaal dan zoveel mogelijk een eigen invulling, want waarom zou ik je op Facebook én Twitter volgen als je overal hetzelfde post?
Gebruik “@”om iemand te taggen en gebruik “#” om relevante woorden te taggen. Met de bekende hashtag maak je je tweets vindbaar voor mensen die je account (nog) niet volgen. Per tweet is er een limiet van 140 tekens, dus de uitdaging is om je boodschap zo bondig mogelijk te maken. Het is mogelijk dat mensen (negatief) over je praten, zonder je te taggen. In dat geval krijg je daar geen melding van, dus het is een goed idee om je bedrijfsnaam te monitoren om te weten wat er over je gezegd wordt.
Via video’s kan je goed je expertise en realisaties tonen. Op YouTube is het niet nodig dat je krampachtig elke week probeert te uploaden. YouTube kan je perfect inschakelen als complementair kanaal en dus enkel een video uploaden als die beschikbaar is. Het is wel belangrijk dat deze video’s van goede kwaliteit zijn en professioneel overkomen. Zorg ook dat je de beschrijving van je video’s goed invult, om deze vindbaarder te maken.
Vooral jonge mensen zijn actief op Instagram. Mensen gebruiken het vooral om foto’s en korte video’s te delen en bekijken. Bij de klassieke versie van Instagram draait het vooral om mooie foto’s. Denk er ook aan dat het geheel van foto’s (=Instagram feed) even belangrijk is als individuele foto’s.
Ondertussen zit er ook een Snapchat-achtige functie bij die Instagram Stories heet. Daarbij kan je een reeks van foto’s of video’s uploaden die slechts 24u bekijkbaar zijn en daarna verdwijnen. Dit gebruikt men dan weer voornamelijk voor rauwere foto’s en behind the scenes.
Pinterest wordt vooral gebruikt om inspiratie te delen of op te slaan. Als je bijvoorbeeld op ‘construction’ zoekt in Pinterest, vind je het soort afbeeldingen als op onderstaande afbeelding. Je kan dus gerust je afgewerkte gebouwen of producten pinnen (= op Pinterest plaatsen door ze aan een bord op je profiel toe te voegen) zodat die in dit overzicht belanden. Pinnen doe je best vanaf je website, want als gebruikers dan doorklikken op je foto, komen ze direct op je site terecht.
De doelgroep van Snapchat is heel jong, dus je blijft best weg van dit medium als je geen jonge mensen wil bereiken. Snapchat wordt gebruikt om korte, vaak grappige filmpjes (=snaps) naar elkaar te sturen. Die filmpjes verdwijnen meteen van zodra ze bekeken zijn. Een groter verhaal (=story) vertellen kan ook. Dit verhaal kunnen je volgers dan 24u lang bekijken maar daarna is het ook voorgoed verdwenen.
Het bovenstaande overzicht maakt duidelijk dat sociale media in de bouwsector zeker ingezet kunnen worden. Heb je nog vragen over social media? Of moeilijkheden met e-commerce, websites, e-mail marketing, adverteren… Bezoek dan zeker de website van de Digitale Versnelling en boek een gesprek van 2 uur bij een van de experten. En misshien nog het beste van al: het is volledig gratis!