Als ik een blogpost schrijf, dan kan ik niet wachten om na een tijdje te zien hoeveel mensen hem gelezen hebben en of ze daarna nog op andere pagina’s zijn gaan piepen. Dergelijke zaken kan je raadplegen via Google Analytics en dat is precies waar deze blogpost over gaat: Google Analytics voor WordPress.
STAP 1 Een account aanmaken in Google Analytics
Om Google Analytics aan WordPress te koppelen, heb je een Google Account nodig. Mocht dit nog niet het geval zijn, dan kan je hier een account opstarten. Vervolgens ga je naar de pagina van Google Analytics en krijg je dit te zien:
Als je klikt op Aanmelden, krijg je een aantal vragen te zien:
Als eerste krijg je de keuze tussen Google Analytics voor een website of voor een mobiele app. Kies hier het eerste. Vervolgens kies je een accountnaam, een websitenaam, de URL van de website, de branchecategorie en de correcte tijdzone. Als je dit allemaal ingevuld hebt, klik je op Tracking-ID ophalen. Onderweg kom je nog de Google Analytics terms en services tegen waar je toestemming voor moet geven. Daarna krijg je een Google Analytics tracking code te zien, maar daar hoef je niets mee te doen.
STAP 2 De koppeling maken tussen Google Analytics en WordPress
Bij deze tweede stap moeten we een opdeling maken. Er bestaan namelijk verschillende soorten WordPress websites:
- Een eerste mogelijkheid is een WordPress pagina via WordPress.com. Dit is een gratis optie, maar dat is ook te merken aan de mate waarin je het standaardthema kan aanpassen (lees: heel weinig). Je kan wel upgraden naar een betalende versie mét meer mogelijkheden. Blogs en websites als deze zijn te herkennen aan het feit dat ze letterlijk ‘wordpress.com’ in de url hebben staan, zoals bijvoorbeeld deze blog.
- Daarnaast kan je ook gaan voor een WordPress pagina op een eigen host (waar je voor betaalt). Daarbij kan je kiezen voor een eigen url en hoeft er dus geen ‘wordpress.com’ te zien zijn. De website van onze vakantiestudio So Blankenberge is daar een voorbeeld van. Mocht je meer informatie over de verschillende soorten wordPress sites willen, neem zeker hier eens een kijkje.
Ik heb een WordPress pagina via WordPress.com
Als je een niet-betalende versie hebt, dan kan je helaas geen Google Analytics koppelen. Zoals hierboven al aangehaald, zijn er veel restricties aan die versie verbonden, en het inkijken van je data via Google Analytics is er helaas één van.
Als je upgrade naar een business account, kan je wel een koppeling tussen Google Analytics en WordPress maken. Dat kan op twee manieren. Je kan werken via een plugin of via een aanpassing bij Instellingen. Laten we starten met de plugin-optie.
De plugin die wij gebruiken, is deze. Ga in je WordPress-account via de linkernavigatie naar de plugins en zoek naar deze plugin voor Google Analytics. Vervolgens installeer je die zodat die bij de geïnstalleerde plugins komt te staan. Daarna klik je op de plugin en activeer je die. Hierdoor komt er een extra menu in de linkernavigatie te staan:
Open dat menu en kies voor Insights. Dan zie je een knop waar je op moet klikken: Authenticate with your Google Account. Vervolgens springt er een pop-up open die je zal leiden door het proces. Klik eerst op Next en klik vervolgens op Clickt To Get Google Code. Hierdoor springt er een nieuwe pop-up open waar je (indien je meerdere accounts hebt) een account moet kiezen en toestemming geeft aan MonsterInsights voor toegang tot je account. Vervolgens krijg je een code te zien, die je kopiëert en invoegt in de eerste pop-up. Als laatste stap moet je je website kiezen en Next klikken. That’s it!
De tweede manier waar ik over sprak, is een simpele aanpassing bij Instellingen. Hiervoor ga je eerst naar (surprise!) Instellingen en kies je voor Verkeer in de bovennavigatie. Scrol wat naar beneden en je ziet een blokje voor Google Analytics staan. Het enige wat je dan nog moet doen, is het tracking-ID invullen (je weet wel, die reeks cijfers die je op het einde van STAP 1 gekregen hebt) en jouw Google Analytics voor WordPress is helemaal klaar!
Ik heb een WordPress pagina via een eigen host.
Dat is goed nieuws, want dat is de allergemakkelijkste manier om Google Analytics te koppelen. Kies in de linkernavigatie voor Settings en vervolgens voor Google Analytics. Daar krijg je het onderstaande te zien, waar je enkel je tracking-ID moet invullen:
STAP 3 Welke metrics zijn interessant?
Goed, we hebben nu een brug gemaakt tussen Google Analytics en WordPess, dus het feest van de cijfers kan weldra beginnen. Ik zeg ‘weldra’ want Google Analytics werkt niet met terugwerkende kracht. Dat wil dus zeggen dat je geen informatie krijgt over wat op je website gebeurde voor je Google Aalytics activeerde. Daarom: plan in je agenda om binnen een tijdje dit laatste stuk te lezen 😉
Via Google Analytics krijg je bijzonder veel cijfers te zien, dus laat ons om te eindigen een aantal van de interessantste oplijsten. De lijst van cijfers-om-zeker-in-de-gaten-te-houden:
- Sessions (=sessies) en users (=gebruikers):
Het aantal sessies geeft weer hoeveel keer je pagina bezocht is. Het aantal users toont hoeveel unieke mensen je pagina bezocht hebben. Een pagina kan door dezelfde user drie keer bezocht worden. In dat geval wordt er één user gerekend en drie sessions. Hoe geraak je er? Kies in de linkernavigatie voor Audience (=Doelgroep) en klik op Overview (=Overzicht). - Bounce Rate:
Een bounce rate is een percentage dat weergeeft hoeveel procent van de bezoekers op je pagina komen, geen andere actie uitvoeren (nergens klikken en niet naar een andere pagina navigeren) en dan weer vertrekken. Het bounce percentage vind je ook in het Audience Overview. - Source/medium (=bron/medium):
Via source/medium krijg je te zien welke toegangspoorten je bezoekers gebruiken om bij jou uit te komen. De Source/Medium kan je nagaan als je kiest voor Acquisition (=Acquisitie), dat op dezelfde hoogte staat als Audience (=Doelgroep). Vervolgens klap je All Traffic (=Alle verkeer) open en kies je voor Source/Medium. Er wordt onder andere een onderscheid gemaakt tussen Google Organic (via de zoekresultaten van Google), Google cpc (via een advertentie in Google), Facebook Referral (via een Facebookpost of -pagina) en Facebook Paid (via een Facebookadvertentie).
Et voilà, met deze informatie ben je klaar om een heleboel interessante zaken te ontdekken over je website of blog via Google Analytics voor WordPress. Veel plezier!
Wil je op de hoogte blijven van dergelijk social media nieuws? Of wil je updates ontvangen rond e-commerce? Of beide? Abonneer je hieronder gemakkelijk op onze maandelijkse nieuwsbrieven.