Facebook tijdlijn update: game changer voor bedrijven
Onze Facebook tijdlijn gaat een grondige update ondergaan. Dat kondigde Mark Zuckerberg aan op 11/01/2018:
Facebook tijdlijn aanpassingen
Facebook gaat de komende maanden de Facebook tijdlijn updaten zodat nieuws van vrienden en familie prioriteit krijgt ten opzichte van posts van bedrijven. Zo gaat Facebook trachten te voorspellen op welke posts van vrienden je zou reageren, en gaan die hoger in je tijdlijn verschijnen om conversaties te stimuleren. Denk bvb. aan een post waarin een vriend vraagt of iemand reistips heeft voor een bepaalde bestemming.
De gevolgen voor Facebookpagina’s en bedrijven
Door deze update van de Facebook tijdlijn gaat Facebook meer posts van vrienden en familie tonen, en posts die conversaties uitlokken waardoor er minder ‘publieke’ content in de tijdlijn gaat verschijnen zoals video’s en andere posts van bedrijven en publishers. Met andere woorden de kans bestaat dat pagina’s hun organisch bereik gaan zien dalen. Facebook zegt wel dat dit gaat afhangen van Facebookpagina tot Facebookpagina, in functie van soort content / posts en hoe mensen daarop reageren. Ergens was dit al het geval, maar ik denk dat kwalitatieve facebook content belangrijker dan ooit zal zijn. De grootste slachtoffers van deze Facebook tijdlijn update? Facebookpagina’s die berichten posten waar mensen quasi nooit op reageren. Deze pagina’s gaan de grootste daling kennen. Facebookpagina’s die conversaties tussen vrienden stimuleren of genereren zullen minder impact voelen op hun resultaten volgens Facebook.
Focus op conversaties
Facebook geeft heel duidelijk aan dat Facebookpagina posts die conversaties stimuleren hoger zullen verschijnen in de Facebook tijdlijn. Denk dan bvb. aan live video’s waarbij de kijkers onderling beginnen te discussiëren. Live video’s krijgen gemiddeld 6x meer interacties dan gewone video’s. Als je hier nog niet mee aan de slag bent gegaan, dan kan je toch best zo snel mogelijk overwegen om dit aan je content planning toe te voegen. Let wel, trucjes uithalen heeft geen zin. Facebook gaat nog strenger optreden tegen engagement bait à la “Like deze pagina als…”.
Moeten we panikeren?
Zelf heb ik (nog) geen schrik van deze Facebook tijdlijn update. Ze blijven vrij vaag zoals altijd als het over hun algoritme gaat. Het is ook niet zo dat het gloednieuw is dat bedrijven dienen te focussen op interactie om organisch goed te scoren. Dat is al een tijdje zo. Kwaliteit drijft boven. Bedrijven die de plat commerciële tour op blijven gaan en Facebook blijven zien als louter een extra kanaal om hun producten en diensten te promoten gaan gewoon nog harder afgestraft worden. Facebook gaat op dat vlak alsmaar meer op Google lijken. Bedrijven dienen beter na te denken waar hun fans en volgers in geïnteresseerd zijn, en dialoog krijgt een nog belangrijkere rol. Maar dat is waar sociale media altijd al voor stond, toch?
Is het echt ‘breaking news’? Ga jij al maatregelen nemen? Laat zeker weten wat jij denkt in een reactie 😉
Wil je graag op de hoogte gebracht worden wanneer Facebook weer een update uitvoert? Schrijf je dan hier in voor onze maandelijkse social media nieuwsbrief.