Je bent misschien al wel bekend met een Google bedrijfspagina. Wanneer je naar de winkel moet, maar je bent niet zeker of deze open is, of wanneer je het adres niet weet, dan google je de naam van de zaak. Heel vaak zie je dan bij je zoekresultaten een pagina met alle informatie over de winkel of het bedrijf dat je opgezocht hebt, je kan soms ook een kaart zien met bedrijven die relevant zijn aan jouw zoekterm in de buurt van jouw locatie. Een Google bedrijfspagina aanmaken is dus zeer handig voor bedrijven, op deze manier kunnen klanten je bedrijf namelijk makkelijker vinden. Wist je ook dat een Google bedrijfspagina aanmaken gratis is en door iedereen kan gedaan worden? Wij leggen het uit.
Wil je een Google bedrijfspagina aanmaken, dan ga je eerst naar https://www.google.be/intl/nl/business/. Hier klik je op “Aan de slag” of op “Nu starten”.
Vervolgens kan je onmiddelijk alle nodige gegevens invullen over je bedrijf, beginnende met je bedrijfsnaam.
Na je bedrijfsnaam, vul je het adres van je bedrijf in. Hierbij kan je aanduiden of je goederen of diensten levert en of je een winkel hebt waarvan het adres getoond moet worden.
Indien je hebt aangeduid dat je goederen of services levert kan je vervolgens aanduiden wat jouw bezorggebied is.
Daarna geef je aan over welk type bedrijf het gaat, probeer dit zo goed mogelijk aan te duiden, het is namelijk belangrijk zodat klanten jouw bedrijf zullen terugvinden bij hun zoekresultaten.
Je kan ook nog extra informatie meegeven zodat klanten jou kunnen bereiken, zoals een telefoonnummer of een website.
Nadat je al deze gegevens ingevuld hebt, vraagt Google om je connectie met dit bedrijf te verifiëren, dit is uiteraard belangrijk zodat enkel bevoegde personen dit voor een bepaald bedrijf kunnen aanpassen. De verificatie gebeurt per post. Dit klinkt een beetje vreemd, maar op deze manier voorkomt Google dat iemand anders een bedrijfspagina zou kunnen aanmaken voor jouw bedrijf. Na het aanmaken van je bedrijfspagina krijg je normaal gezien binnen twee weken een postkaart met een code op die je dient in te geven. Deze postkaart lijkt een beetje op een flyer, dus zorg ervoor dat je deze niet per ongeluk in de prullenbak gooit.
Wanneer dit gedaan is kan je aan de slag op je Google bedrijfspagina. Hier heb je heel veel opties.
Met behulp van het menu aan de linkerkant kan je vanalles bekijken en aanpassen aan je bedrijfspagina. Dit verandert dan uiteraard de informatie die getoond wordt wanneer mensen jouw bedrijf opzoeken op Google.
Bij “Informatie” kan je de informatie aanpassen die je wil weergeven over het bedrijf.
Bij “Posts” kan je Google Posts schrijven. Dit zijn updates over je bedrijf die gedurende een bepaalde tijd getoond worden bij je zoekresultaten op Google. Meer informatie over deze functie kan je vinden in onze blogpost over Google Posts. Google Posts zijn een handige tool om je klanten nog makkelijker te bereiken. Deze functie is jammer genoeg nog niet beschikbaar voor hotels, maar wij houden je op de hoogte indien dit ooit zou veranderen.
Door op “Foto’s” te klikken kan je afbeeldingen toevoegen die men dan ook kan bekijken wanneer ze je opzoeken op Google.
Naast het verschaffen van informatie aan klanten, geeft een Google bedrijfspagina ook informatie aan jou. Je krijgt namelijk heel wat gegevens over jouw bedrijf, bijvoorbeeld hoe mensen hier terecht komen, op welke manier ze dit opzoeken etc. Deze informatie kan je inkijken door in het menu aan de linkerkant op “Insights” te klikken.
Indien je wenst kan je hier zelfs voor jouw bedrijf een website maken. Informatie die je op deze website aanpast, worden dan automatisch aangepast bij de zoekresultaten over je bedrijf.
Een Google bedrijfspagina aanmaken is gemakkelijk en biedt dus veel voordelen. Wij raden zeker aan om dit te doen zodat jouw klanten je gemakkelijk kunnen terugvinden.
Heb jij al een Google bedrijfspagina aangemaakt? Vind je deze functie handig? Laat het ons zeker weten.