Op 6 en 7 oktober 2018 is het Weekend van de Klant: de twee dagen van het jaar dat winkels en bedrijven hun klanten extra in de watten leggen. Hoe haal je hier als handelaar het maximum uit? Ons Kel en Annelies Verjauw, communicatie- en marketingspecialiste, gaven er onlangs meer uitleg over tijdens een Facebook livestream voor Telenet Business. Wij vatten de 10 belangrijkste tips voor jou samen!
- Kondig je actie tijdig aan
In het ideale scenario was je 2 weken op voorhand al gestart met promotie voeren met een kleine teaser. Zo maak je de mensen nieuwsgierig. Maar het is nog niet te laat! Een week op voorhand kan je jouw acties aankondigen op allerlei verschillende manieren, zowel online als offline. Denk bijvoorbeeld aan het uitsturen van een nieuwsbrief, of het plaatsen van een letterbord in je winkel.
- Wees origineel
Er komt vandaag de dag enorm veel info af op de consument. Door een creatieve en authentieke boodschap te brengen, kan je eruit springen. Hierover kan je brainstormen met je team om een tof idee uit te werken. Of betrek je klanten erbij! Vraag hen bijvoorbeeld via Facebook wat voor acties zij fijn zouden vinden.
- Wees actief op sociale media
Wij zijn er natuurlijk als de kippen bij om te bevestigen dat je vandaag niet meer om sociale media heen kan 😉 Wees als handelaar actief op de kanalen waar je doelgroep ook op zit. Heb je een ouder publiek? Dan kan je Snapchat gerust laten vallen. Facebook zouden we zeker wel aanbevelen. Sociale media zijn ook de ideale plek om promotie te voeren.
- Zorg voor voldoende visibiliteit
Het moet visueel duidelijk zijn dat jouw winkel deelneemt aan het Weekend van de Klant en dat je leuke dingen in petto hebt voor je bezoekers. Vergeet hierbij zeker je etalage of je parking niet! Ook het inrichten van een paar Instagram-waardige hoekjes in je winkel, die mensen kunnen fotograferen, is een tof idee.
- Overweeg om te adverteren
Door middel van advertenties op sociale media, bijvoorbeeld via Facebook, kan je een breed publiek bereiken en je visibiliteit vergroten. Het is wel erg belangrijk dat je advertenties relevant zijn, en dat je de juiste doelgroep bereikt.
- Zet je bestaande klanten in als ambassadeurs
Door je huidige klanten in te zetten als ambassadeurs kan je een heleboel nieuwe klanten aantrekken. Geef hen bijvoorbeeld een kortingscode, die ze kunnen delen met vrienden of familie om te gebruiken tijdens het Weekend van de Klant.
- Zorg voor leuke voordelen voor de klant
Verwen je klanten al meteen bij het binnenkomen, bijvoorbeeld met een glaasje bubbels. Iets lekkers om te eten doet het ook altijd goed. Hier kan je zelfs nog een bedankkaartje aan koppelen.
- Geef je klanten een kortingscode én een cadeautje
Kortingscodes helpen vaak om twijfelaars over de streep te trekken, want je geeft hen het gevoel dat ze een goede deal doen. Het cadeautje kan er dan weer voor zorgen dat ze later nog aan jou terugdenken en hierover vertellen tegen anderen. Probeer een duidelijke link te creëren tussen het geschenkje en jouw bedrijf. Zo ontvingen wij onlangs cupcakes van Engaged, een creative brand experience agency, dat van naam veranderd was. Door hun nieuwe logo op de cupcakes te verwerken, was de link snel gelegd.
- Zorg voor een goede service
Wees vriendelijk en zorg voor voldoende personeel om wachttijden te beperken. Wanneer mensen zich geholpen voelen, zullen ze ook sneller naar jouw winkel terugkeren.
- Neem voldoende foto’s
Tijdens het Weekend van de Klant kan je een heleboel foto’s maken. Die kan je achteraf delen op je website, je sociale media of in een filmpje gieten. Zo toon je ook aan de thuisblijvers wat ze gemist hebben 😉
Wil je nog meer tips & tricks, of ben je benieuwd naar enkele inspirerende voorbeelden? Bekijk dan de volledige livestream hieronder!
Zijn er nog tips waar jij aan denkt? Laat het ons zeker weten in een reactie!