2018 werd het jaar waarin meer reclame-budget werd gegeven aan online dan TV, waarin WhatsApp zijn deuren heeft geopend voor Advertenties, waarin Facebook zijn newsfeed heeft aangepast en veel meer. Benieuwd wat 2019 in petto heeft? In volgend artikel analyseer ik 3 social advertising trends die je maar beter in het oog kan houden.
1. Augmented en Virtual Reality
De afgelopen jaren kwam de wereld al meermaals in aanraking met Augmented Reality (AR) en Virtual Reality (VR). Denk maar aan de Pokemon Go-gekte midden 2016 (AR) of de verschillende VR-brillen van bijvoorbeeld Oculus of Playstation die de gamewereld een nieuwe dimensie gaven. Hierdoor kan er moeilijk nog gesproken worden over compleet nieuwe technologieën. Toch staan beide zaken grotendeels nog in hun kinderschoenen, zeker op vlak wat social advertising betreft.
Zoals je hieronder kan zien, ligt het grote verschil tussen beide technologieën in het feit dat bij AR een laag wordt toegevoegd aan de realiteit, terwijl je bij Virtual Reality in een compleet nieuwe wereld (realiteit) gedompeld kan worden.

Beide technologieën hebben gezorgd voor heel wat nieuwe toepassingen voor gamen, maar ook voor het beleven en ontwerpen van nieuwe dingen. Op dit punt wordt het ook heel interessant voor online advertisers om meer aan de slag te gaan met AR en VR.
VR-, 3D- en 360°-video’s zijn al getest en hebben hun waarde al bewezen. Zo kwam Nielsen, een globaal data-analysebedrijf, in een marktonderzoek tot de conclusie dat door middel van het gebruik van 360°-video’s 84% van de consumenten zich het merk kon herinneren terwijl dit maar voor 53% het geval was door middel van traditionele video’s.

Ook het gebruik van Augmented Reality is zeker geen volledig onbekend terrein meer voor social media. Denk maar aan de AR-filters op Instagram en Snapchat. In de USA is het ook al mogelijk om via Facebook ads gebruik te maken van Augmented Reality. In volgend voorbeeld van Michael Kors kan je via Augmented Reality binnen de advertentie testen welke zonnebril het best bij je past.

Door het constant op zoek zijn naar engagement op sociale media, kan 2019 wel eens het jaar zijn waarin meer merken gebruik gaan maken van AR- en VR-technologie om hun doelgroep nog meer betrokkenheid te laten creëren. Ik kijk er in ieder geval al naar uit wanneer de AR-filters binnen advertenties beschikbaar worden hier in België en we dus met recht over een social advertising trend kunnen spreken.
2. Vertical video’s
Net zoals de laatste jaren blijft video een hot item binnen de wereld van social advertising. De komst van Social TV zoals Facebook Watch en Instagram TV (IGTV) of verschillende tools zoals de Video Creation Kit van Facebook of Outstream video bevestigen dit.
Vertical video is één van de vele mogelijkheden die meer en meer gebruikt wordt op voornamelijk Instagram. Zo wees volgend onderzoek van Social media Today uit 2017 al uit dat vertical video ads beter converteerden dan standaardvideo’s. Zo zou de CPM (kost per duizend impressies) tot driemaal lager liggen, terwijl de videoadvertenties 9x meer volledig werd uitgekeken en de visuele betrokkenheid tot tweemaal hoger lag. De grootste reden hiervoor is het feit dat vertical video’s veel meer plaats beslaan van het scherm dan standaardvideo’s. Hierdoor is er minder kans dat de gebruiker afgeleid wordt.

Ik ga in 2019 zeker ook meer testen met dit formaat en ben zeer benieuwd welke resultaten dit met zich meebrengt.
3. Artificial Intelligence en Automation
Wanneer je online bent, veronderstel ik dat je toch ook graag relevante advertenties te zien wil krijgen? Zo heb je dus helemaal geen boodschap aan de advertentie van een nieuwe mountainbike terwijl je zelf op zoek bent naar een nieuw paar schoenen.
Ervoor zorgen dat gebruikers interessante en relevante content voorgeschoteld krijgen, wordt gedaan met behulp van Artificial Intelligence. Irrelevante content wordt nu eenmaal vaak niet opgemerkt of wordt vaak als irritant beschouwd. Zo komen we direct tot onze laatste Social Advertising trend. AI, automation en machine learning worden al jaren gebruikt binnen de digitale wereld om de doelgroep te voorzien van zo relevant mogelijke boodschappen. De laatste jaren zien we binnen digitale marketing ook een shift naar een meer data-driven aanpak. In combinatie met de bekomen data wordt alles meer en meer geautomatiseerd wat voornamelijk tijd- en kosteneffectief is.
Door het continue blijven leren en verzamelen van data speelt AI dus in op de personalisatietrend: hiermee wordt het aanbieden van gerichte persoonlijke content bedoeld, specifiek gericht op het individu. Als gevolg hiervan zou de consument meer en meer in aanraking moeten komen met relevante content en advertenties die gericht zijn de persoonlijke voorkeuren van de consument. De voorspellingen worden door AI gedaan op basis van gevolgde klikpaden, voorkeuren, eerdere conversies, bezochte pagina’s,…

Facebook Dynamic Product ads is hiervan een voorbeeld. Voor bijvoorbeeld webshops is het hierdoor veel simpeler om goed te adverteren op Facebook. Met behulp van Dynamic product ads kan je in enkele seconden je product feed uploaden in plaats van per product een advertentie aan te maken. Wanneer de gebruiker interactie heeft vertoond met een bepaald product op je website maar het product niet heeft gekocht, zal hij opnieuw datzelfde product te zien krijgen met de juiste omschrijving aan de hand van de geüploade product feed. Bijvoorbeeld: wanneer iemand op onze So Baggy webshop een bepaalde handtas heeft bekeken, wordt aan die persoon exact dezelfde handtas getoond.
Conclusie: Technologische innovaties first!
Kort samengevat, de technologische innovaties van de laatste jaren zullen zich ook in social advertisingland verder blijven ontwikkelen en verspreiden zoals wordt voorspeld in bovenstaande social advertising trends. Hierdoor kan het voor adverteerders een zeer interessant jaar worden waarin veel nieuwe functionaliteiten getest en gebruikt zullen kunnen worden om de doelstellingen te bereiken.
Ik kijk in ieder geval al uit naar onze eerste significante resultaten met vertical video en het moment waarop Facebook zijn AR-functies binnen ads ook in België gaat uitrollen.