“Linkedbook” of “Snapgram”, social media kunnen soms allemaal op elkaar beginnen lijken. Dat kunnen zelfs wij niet ontkennen. Zoals wij ouder (en hopelijk wijzer) worden evolueren social media platformen ook. Ze gaan op onderzoek naar wat goed en wat minder goed werkt om zo zoveel mogelijk mensen naar hun platform te lokken, klinkt logisch. LinkedIn is tot nu toe altijd een beetje het trage broertje geweest wanneer het aankomt op grote updates. Maar daar willen ze nu verandering in brengen, de voorbije maanden zijn er een paar grotere aanpassingen aan het platform doorgevoerd die we graag even voor je oplijsten.
LinkedIn-groepen
Na uitgebreide testen zijn de LinkedIn-groepen eindelijk helemaal geoptimaliseerd. Het afgelopen jaar heeft LinkedIn zich vooral gericht op het naar de voorgrond brengen van gesprekken, het toevoegen van nieuwe features die het voor gebruikers nog gemakkelijker maken om met hun professioneel netwerk te kunnen praten (bvb. het kunnen opnemen en delen van video’s), het versturen van berichten vanaf elke locatie op de site en doorheen het hele platform kunnen zien wie van je netwerk online is.
Maar hier stopt het niet voor LinkedIn, ze beloven dat ze verder werken aan het verbeteren van groepen. In de volgende updates zouden we volgende zaken kunnen verwachten:
? Navigeer gemakkelijker naar je groepen: je zal sneller je groepen vinden en kunnen openen via het navigatiepaneel op de startpagina van LinkedIn.
? Houd het gesprek gaande vanuit je LinkedIn-feed: je zal snel vanuit je hoofdfeed gesprekken in groepen kunnen starten en eraan deelnemen. Je zal kunnen reageren op opmerkingen of een interessant artikel delen zonder naar je groep te hoeven navigeren.
? Ontdek eenvoudig nieuwe groepen die overeenkomen met jouw interesses: op zoek naar nieuwe groepen waaraan je misschien wilt deelnemen? Je zal aanbevolen groepen op basis van jouw netwerk en interesses kunnen vinden op het tabblad Mijn netwerk op jouw bureaublad.
Evenementen
De tweede functionaliteit waar we naar uitkijken zijn evenementen. Na Facebook wilt LinkedIn het ook mogelijk maken om (business)evenementen te delen op het platform. Volgens LinkedIn product manager Ashu Dubey zal de functie erg lijken op hoe evenementen op Facebook worden weergegeven, zodat je kunt zien wie er nog meer aanwezig zal zijn, andere mensen kan uitnodigen en met andere gebruikers in de feed voor evenementpagina’s kan chatten.
Stories
Het derde nieuwigheidje van LinkedIn is een pilootproject dat in de VS werd opgezet om te kijken of ze Stories gaan integreren in het platform. Het project heeft de naam ‘Student Voices’ gekregen en is alleen beschikbaar voor Amerikaanse universiteitsstudenten. Zij kunnen video’s (geen foto’s) toevoegen aan hun Campus Playlist, het kanaal van de universiteit. Studenten kunnen de Playlist van hun school bekijken en pas na een week verdwijnen de video’s. LinkedIn wil zo aan studenten de kans geven om hun academische ervaring te delen, zoals stages, klasprojecten en carrière beurzen. In Amerika leeft dat ook wel veel meer onder studenten dan bij ons, daar zijn activiteiten buiten de lessen zeer belangrijk op je CV.
Live video LinkedIn
LinkedIn is het volgende sociale netwerk waarop je live video’s zal kunnen streamen. Het werkgerelateerde sociale netwerk gaat daarmee de concurrentie aan met onder meer Facebook, Twitter en YouTube. Momenteel kunnen gebruikers alleen live video’s streamen als ze daarvoor een uitnodiging hebben ontvangen van LinkedIn, maar in de toekomst zal de functie naar alle gebruikers worden uitgerold.
Waarom krijg ik deze advertentie te zien?
Na Facebook kondigt ook LinkedIn aan dat ze een nieuw advertentietransparantietabblad voor LinkedIn-bedrijfspagina’s zal toevoegen. Op dit tabblad kunnen gebruikers van LinkedIn alle gesponsorde inhoud bekijken (native ads in de LinkedIn-feed) die adverteerders in de afgelopen zes maanden op LinkedIn hebben uitgevoerd.
?Sta jij ook te popelen om deze features uit te proberen. Laat het ons weten in de comments hieronder ?