Ooit al gehoord van Facebook, Instagram, YouTube, Twitter of Snapchat? Natuurlijk, hier in onze westerse cultuur kunnen we deze sociale media giganten niet omzeilen. Maar aan de andere kant van de wereld zijn de sociale media kaarten helemaal anders geschud. Het leek ons daarom eens interessant om een paar van de grootste sociale media platformen in Azië op te sommen.
WeChat of beter gezegd de Aziatische tegenhanger van Facebook is het eerste sociale media platform op ons lijstje. Het is net zoals WhatsApp en Messenger een conversatie platform, maar met een kleine twist. Naast je standaard gesprekken kan je nog zoveel meer doen op het platform, van vliegtuigtickets bestellen tot het betalen van je koffie. WeChat is een product dat voortvloeit uit het bedrijf Tencent, één van de grootste mediabedrijven op de Aziatische markt. Momenteel is WeChat het grootste sociale media platform in Azië met maar liest 1 083 miljoen gebruikers.
QQ was de voorloper van WeChat en is eveneens een product van Tencent. Het stond tot twee jaar geleden alleen aan de top wanneer we keken naar sociale media platformen op de Aziatische markt. Ondertussen kan je ze echter terugvinden op de 7de plaats in de wereldranglijst met 803 miljoen gebruikers. Ook QQ is zoveel meer dan alleen berichten versturen en ontvangen. Je kan online games spelen, je avatar aanpassen, e-mails met grote bestanden verzenden en ontvangen, Snapchat-stijl verdwijnende video’s en animaties delen en deelnemen aan online groepen van gelijkgestemde individuen.
Hun verlies aan gebruikers ligt grotendeels aan het feit dat hun laatste updates en features minder goed uitpakten dan verwacht, terwijl WeChat met elke nieuwe update een home run sloeg. Doet ons meteen denken aan het Snapchat versus Instagram-updates verhaal! By the way, zijn wij de enige die een nostalgisch MSN gevoel krijgen van deze interface?
Qzone
Het lijkt wel dat Tencent in controle is van alle grote sociale media platformen in Azië. Want ook zij zijn het brein achter Qzone. De gebruikers kunnen blogs schrijven, dagboeken bijhouden, foto’s verzenden, naar muziek luisteren en video’s bekijken. Qzone heeft de laatste jaren het aantal actieve gebruikers zien dalen, momenteel staat de teller nog maar op 531 miljoen gebruikers. Is hun populariteitspiek voorbij? Of kan het sterke community-gevoel dat op het platform heerst hun redding zijn?
TikTok
TikTok is een sociale media app om korte video’s te maken, en te delen. De ontwikkelaar is deze keer niet Tencent, maar wel het Chinese bedrijf ByteDance. In november 2017 heeft dit bedrijf de voorloper en grootste concurrent, het Amerikaanse musical.ly, overgenomen. TikTok is razend populair bij de jongere generaties, van de 500 miljoen gebruikers is meer dan de helft jonger dan 30 jaar.
Het originele idee achter deze apps was om mensen zichzelf te laten filmen terwijl ze aan het playbacken zijn op hun favoriete liedjes om deze daarna te sturen naar hun vrienden. Maar door de loop van tijd begon het platform een eigen leven te leiden en is het uitgegroeid tot zoveel meer. Sinds midden 2019 beginnen ook bedrijven de impact van het platform te merken, waardoor we nu de eerste uitgewerkte TikTok bedrijfsaccounts zien verschijnen. In België bijvoorbeeld maakt kledingmerk ZEB slim gebruik van TikTok: ze hebben geen eigen TikTok account, maar werken samen met Belgisch TikTok ster Stien Edlund.
Als laatste hebben we Sina Weibo. In de afgelopen acht jaar is het platform getransformeerd van het Chinese equivalent van Twitter naar een uitgebreid platform dat de belangrijkste functies van sociale mediakanalen zoals Twitter, YouTube en Instagram integreert. Het heeft zijn grote populariteit te danken aan het feit dat er in 2009 een golf van sociale onrust heerste in China. De overheid stak de schuld op de vrije stroom van informatie en blokeerde Twitter, Facebook en vele lokale microblogs als gevolg. Sina Weibo werd als oplossing geïntroduceerd. Het nieuwe platform zou de stroom van inkomende berichten onder controle houden door ‘gevoelige’ inhoud te volgen en te blokkeren. De censuur moeten ze er in China dus wel bijnemen…
Hiermee sluiten wij ons lijstje af van de meest populaire sociale media platformen in Azië. Zijn we er eentje vergeten? Laat het ons weten en misschien nemen we het op in deel 2 ?