Wedstrijden op sociale media zijn schering en inslag. We komen ze overal tegen met leuke incentives er tegenover. Maar heb je ook al stilgestaan bij gewone spelletjes? Spelletjes waar dus geen prijzen tegenover staan en waar bijgevolg ook een veel lagere kost tegenover staat. In deze blog bekijken we hoe we dit het best aanpakken, overlopen we de voor en nadelen van spelletjes, bekijken we hoe we deze kunnen gebruiken om je interactie op je sociale media kan verhogen en sluiten we af met leuke cases ter inspiratie!
Een spelletje of wedstrijd?
Eerst en vooral is het belangrijk om even stil te staan tussen het verschil van een spelletje en een wedstrijd. Spelletjes zijn eenvoudiger op te zetten dan wedstrijden. Zo zullen er aan een wedstrijd winnaars en dus ook prijzen gebonden zijn, zal er een wedstrijdreglement nodig zijn en moet jij als bedrijf zorgen voor de afhandeling achteraf. Bij een spelletje blijven al deze zaken achterwege want er is simpelweg geen prijs aan verbonden. Wat er dus automatisch voor zorgt dat er veel minder kosten en werkuren nodig zijn.

Waarom spelletjes?
Dus nu we weten dat spelletjes eenvoudiger op te zetten zijn dan heuse wedstrijden moeten we ons ook afvragen wat het grote voordeel is van af en toe een spelletje te lanceren op je sociale media kanalen. Wel het antwoord is natuurlijk niet zo ver te zoeken. Voor ons zijn er twee belangrijke redenen.
Enerzijds helpen spelletjes om je engagement te verhogen. Het is een originele manier om het Facebook algoritme te bespelen. Zoals we weten houdt Facebook rekening met het aantal interacties dat er op jouw post gebeuren. Dus via een spelletje kan je op een leuke manier die interacties gaan verhogen. Hiernaast zijn spelletjes ook een leuke manier om de content van je pagina te variëren. Het is een luchtige manier om de content eens tijdelijk over een andere boeg te gooien.

Waar moet je zoal mee rekening houden?
Omdat het niet altijd even vanzelfsprekend is hoe je aan de slag gaat met een nieuw format op je sociale media-kanalen bundelen we hier enkele tips. Zo ga je zelf ook even vlot aan de slag.
Eerst en vooral is het belangrijk (net zoals bij de andere content op je sociale media) dat het spelletje dat je wilt lanceren aansluit bij je merk. Aan de klanten van een groene energieleverancier vragen om mee te doen aan een quizje waar ze hun favoriete film moeten kiezen zal minder interactie uitlokken dan wanneer je vraagt om te stemmen op het toestel dat het minst energie verbruikt. De 2e vraag sluit dus perfect aan bij het thema waar het merk de klant over zal informeren.
Daarnaast is het ook belangrijk om het spelletje heel laagdrempelig te houden zodat je volgers niet het gevoel krijgen dat het spelletje niet aan hen besteed is. Dat lijkt misschien voor de hand liggend, maar gezien een spelletje dient om je interactie te verhogen, is het belangrijk dat je volgers eenvoudig kunnen deelnemen.
Wanneer we het hebben over laagdrempeligheid bedoelen we ook dat je goed moet nadenken over het mechanisme van het spelletje. Ga bijvoorbeeld voor een format dat de meeste volgers wel kennen zodat ze niet afgeschrikt worden door een heel ingewikkelde spelopzet. Leuke ideetjes kunnen zijn: galgje (al moet je dan wel live meevolgen en conversation management tegelijkertijd doen), woordzoeker, schuifpuzzel, anagram, rebus, puzzels, …

Verder is het ook mooi meegenomen als je jouw volger iets kan bijleren over je merk of een onderwerp dat jouw merk nauw aan het hart ligt zoals bijvoorbeeld “energie besparen” als we terug het voorbeeld van de groene energieleverancier erbij nemen.
Om het dan even concreet te maken met een voorbeeld:
Voor onze energieleverancier zouden we kunnen kiezen voor een eenvoudige woordzoeker. Waar we als opdracht meegeven: ‘zoek de drie bespaartips verstopt in deze woordzoeker’.
- De meeste volgers kennen het format en zullen dus niet afgeschrikt worden door een moeilijk spelmechanisme
- Je volgers kunnen mogelijks nog een nieuwe tip leren kennen
- Het onderwerp van het spelletje sluit mooi aan bij het merk en haar overkoepelende strategie.
Ten slotte is het ook belangrijk dat je volgers na het spelletje het juiste antwoord meekrijgen. Zo weten ze meteen of ze het antwoord helemaal juist hadden of niet. Een leuke afsluiter dus.
Inspiratie en ideeën
Hema: wedstrijd opening nieuwe winkel
Hema is dan weer fan van een klassieke rebus. Zij vroegen hun klanten om te raden waar de nieuwe winkel zou opengaan.
Door de rebus op te lossen konden hun volgers dit te weten komen. Het interessante is dat Hema verder denkt dan Facebook en een spelletje probeert te lanceren via Instagram Stories. We zeggen ook ‘proberen’ omdat de uitvoering naar onze mening niet optimaal is.
Hema gebruikt de Stories niet zoals het moet, om een verhaal te delen dus. Door het spelletje in de Story te lanceren maken zij dus ook geen optimaal gebruik van de functionaliteiten die het platform aanbiedt. Zo blijft bijvoorbeeld de sticker achterwege en loopt de tijd te snel door (en als volger heb je wel even nodig om de rebus op te lossen).
Naar onze mening dus geen ideale uitvoering van een spelletje, maar Hema krijgt wel punten omdat het spelletje laagdrempelig is, aansluit bij het merk en je zelfs iets kan bijleren over Hema. Wij zouden hen dus toch een ander kanaal aanraden om dit te lanceren.
Rode Kruis-Vlaanderen: kleurplaat
Een leuke alternatieve insteek van het concept rond spelletjes. Is deze van het Rode Kruis-Vlaanderen. Enerzijds wordt er ingespeeld op de actualiteit, merk, relevantie en hun eigen verkoop van stickers. Dat allemaal in één post die goed in elkaar zit. De oproep om de kleurplaat af te drukken op een regenachtige dag gaat naadloos over naar de vraag om de sticker te kopen. Leuke insteek en origineel gebruik van een spelletje.

Gemeente Evergem: Rebus
Als we deze rebus naast die van Hema leggen zien we dat deze eigenlijk wel logischer in elkaar zit. Het kanaal Facebook sluit veel beter aan bij dit soort spelletje. Als we onze criteria linken aan deze post kunnen we wel enkele zaken afvinken: laagdrempelig, bijleren en de post sluit aan bij het merk. Hiernaast is de post ook nog eens een leuke inhaker op ‘Wereld Emoji Dag’.

MNM: spelletjes als inhaker
MNM organiseert ook wel graag een spelletje op hun social media kanalen. Hieronder drie voorbeeldjes vanop Instagram.
Het eerste voorbeeldje is op zich leuk gevonden maar voldoet niet aan al onze criteria. Zo zien we dat MNM de vraag stelt om het goede voornemen te delen, wat gebruikers wel doen, maar ze delen ze delen hun eigen voornemen in plaats van het resultaat van het spelletje. Dit is natuurlijk niet fout gezien het aantal weergaven wel goed is, maar het was waarschijnlijk niet de bedoeling van MNM. Hiernaast is het wel een leuke inhaker op de feestdagen.

Ook hier is MNM fan van inhakers en delen zij dus een spelletje om de blokkende studenten hun examenresultaten te laten voorspellen. Bij MNM zou je kunnen zeggen dat het spelletje misschien niet helemaal aansluit bij het merk, maar gezien de studenten wel tot hun doelgroep behoren (denk maar aan Marathonradio) vinden we wel dat het spelletje gepast is.

En om af te sluiten nog eentje van MNM dat wel mooi aansluit bij hun core business. MNM vraagt aan haar volgers om de nummers (uitgebeeld in emoji’s) te raden. Wij vinden het een leuk spelmechanisme en aan de reacties en vind ik leuks te zien, hun volgers ook. Het enige puntje van feedback hier, kan zijn dat het spelletje want naar de lange kant is. Eventueel zou het leuker zijn om dit format te herhalen af en toe in plaats van 8 nummers tegelijkertijd. Verder dan dat, leuk concept!

Om kort samen te vatten. Zorg dat je spelletje laagdrempelig is, aansluit bij je merk, je volgers eventueel iets bijleert en niet te vergeten kies het juiste kanaal! We hopen dat je via deze blog tonnen inspiratie hebt opgedaan en dat je hier mee aan de slag kan.
Succes!