Facebook organiseerde op 18 en 19 juli in Dublin “Facebook Accelerate”, om advertisers en agencies te inspireren en hen te informeren over toekomstige features en producten. Wij vatten het voor je samen!
Facts & figures
- 7 miljoen Belgen gebruiken Facebook vs 4,2 miljoen Belgische Instagram gebruikers
- 89% van de consumenten verwacht dat merken/bedrijven binnen 24u reageren op berichten –> 56,5% bedrijven kunnen niet gecontacteerd worden via sociale media
- 80% van de Instagram gebruikers volgen bedrijven
- 60% van de Instagram gebruikers ontdekken producten of services via Instagram
- Meest gebruikte hashtag wereldwijd: #love
- Stories gedrag:
- 40+% Instagram Stories bevatten video
- 1 op 3 Stories ontvangt een direct message
Coming soon
- Instagram Checkout in app in 3 taps (momenteel enkel test in USA)
- Dynamic ads voor travel, auto & retail (lead generation, appointment booking, conversation commerce)
- Meer creatieve tools in Instagram Stories (o.a. Storify templates tool om Stories te bouwen)
- Branded ad content influencers (voorlopig enkel in feed, niet in stories!)
- Nieuwe advertising formaten in 2019:
- In-stream for Direct Response (Facebook)
- Dynamic ads for Stories (Instagram)
- Polling sticker ad Stories (Instagram)
Trends
- Facebook ziet een duidelijke stijging van 1-to-1 en groepcommunicatie en Facebook gaat daar de komende tijd op inspelen en volop inzetten op zogenaamde closed environments
- 3 shifts:
- Stories, stories en stories (= ephemaral content): 1 biljoen
- Messaging explosion: 100 biljoen
- Video – social watching > long form engagement: 4oo miljoen
- 4 C’s:
- Curation: newsfeeds gaan meer op maat gemaakt worden zodat ieders newsfeed er echt anders gaat uitzien en uniek is
- Community: hier werd het voorbeeld van de Appel-gemeenschap gegeven
- Conversation: messaging is in opmars, toch denkt slechts 2 op 10 dat bedrijven met mensen converseren
- Commerce: technologie zorgt er voor dat we op grotere schaal aan commerce kunnen doen (bvb. native checkout op Instagram –> link in die bio veroorzaakte frictie, dus vandaar dat ze van product tagging naar instashopping aan het evolueren zijn
Tips & take-aways
- Highlight de swipe-up in Instagram Stories advertenties, wedden dat je meer resultaat zult behalen?
- Maak je Facebook advertentie doelgroepen niet te klein –> Facebook gaat zelf op zoek naar de best converterende personen, zelfs binnen een brede doelgroep
- Probeer overlap tussen Facebook advertentie doelgroepen te vermijden –> wanneer je meerdere ads hebt gericht naar dezelfde personen gaat Facebook slechts één advertentie opnemen in de veiling (= highest ranking ad). Dit zorgt ervoor dat je niet tegen jezelf gaat bieden, maar kan ook under-delivery veroorzaken
- Maak géén wijzigingen aan je advertentie-campagnes voor je minstens 50 conversies bereikt hebt
- Holiday season –> start tijdig met je voorbereidingen, bvb. in juni al!
- Facebook ziet geen verschil tussen aanpak B2C versus B2B doelgroepen: het gaat in beide gevallen om een persoon die door een proces moet.
- Probeer ten alle tijde frictie te vermijden en verkort het pad richting check-out
- Check https://business.instagram.com voor inspiratie
Cases
- KLM try before you fly VR-advertenties
- Pantene transgender campagne in Thailand
- Voorbeelden die het Facebook team inspireren:
- World Record egg: onthulling met een verrassende boodschap
- National Geographic’s Messenger Bot: ga in interactie met Picasso
- Heineken Champions League Stories
Oh en dan is er ook nog hun Pitch, Play & Plunge model dat is blijven hangen. Een strategie waarbij je verschillende assets gaat combineren met betere resultaten als gevolg.
- Pitch: make it an immediate get to the many
- Play: make it interactive for the curious
- Plunge: make it immersive for the interested to dive in
Dat was het in een notendop. Cheers 😉