GIFjes op sociale media zijn hot en iedereen kent ze wel, bewegende beelden die vaak grappig zijn en geen geluid hebben. De enige al wat grappiger dan de andere. Maar hoe gebruik je deze nu heel concreet in je social media strategie? Laat dat net zijn dat we voor jou uitleggen in deze blog! Happy reading!
Wat zijn GIFjes?
GIFjes zijn verschillende foto’s na elkaar. Ze worden vaak ingezet om een boodschap meer kracht bij te zetten.
De term ‘GIF’ is een afkorting voor de term ‘Graphics Interchange Format’. Een GIF is helemaal geen nieuw internet fenomeen, ze bestaan al heel wat langer dan het internet zelf en zijn oorspronkelijk ontstaan vanuit het bestandsformaat .gif de voorganger van het alombekende .png.
Een van de oudste GIFs is deze dansende banaan van Hyves.
Waarom zou je GIFjes gebruiken?
Nu kan je jou misschien afvragen waarom je eigenlijk GIFjes zou gebruiken. Welke toegevoegde waarden hebben ze bij jouw communicatie? Wel er zijn verschillende redenen waarom je best een GIFje kan integreren. We lijsten ze voor jou even op:
- Met een GIFje verduidelijk je jouw boodschap en laat je minder ruimte voor interpretatie.
- De ontvanger van je boodschap ziet meteen welke emotie je wilt overbrengen
- Ze maken je boodschap ook heel wat luchtiger
- Je toont dat je een humoristische kant hebt.
Hoe gebruik je ze best?
GIFjes gebruiken is zeker niet moeilijk maar het is wel belangrijk om je boodschap altijd centraal te zetten. Een GIF gebruik je eerder ter ondersteuning. Het is dus perfect mogelijk dat je boodschap er niet toe leent om een GIF te gebruiken. Denk dan eerder aan minder positief nieuws of echt heel serieuze boodschappen.
Ook niet elk kanaal leent zich perfect tot het gebruik van GIFjes. Zo zijn Instagram en LinkedIn iets minder ideaal dan bijvoorbeeld Facebook. Op Instagram kan je niet zoals op Facebook rechtstreeks een GIF toevoegen. Daar doe je dit eigenlijk via een omweg. Instagram Stories daarentegen zijn iets beter geschikt, al draait het hier wel eerder om stickers die je toevoegt aan je eigen beelden. Ze staan dus eigenlijk bijna nooit op zichzelf in je verhaal.
Bij LinkedIn is de reden wel voor de hand liggend. Op een zakelijk kanaal is het vaak niet echt gepast om GIFjes te gebruiken. Dit wil niet zeggen dat het nooit kan, maar in tegenstelling tot Facebook zal LinkedIn je niet automatisch de mogelijkheid geven om een GIFje te gebruiken. Bij Facebook zit dit dus echt ingewerkt in het platform.
Wanneer dan wel?
Een veel voorkomende manier waar bedrijven GIFjes gebruiken is binnen het conversation management op hun social media kanalen. Mooie voorbeelden hiervan zijn: Volvo en Bol.com.
Wij bij So Buzzy durven ze wel eens inzetten in een poll op facebook. Wanneer we de mening van onze volgers vragen, is het altijd leuk om dit visueel te ondersteunen. Ook al hebben we dus zelf geen afbeelding voorzien.
Waar vind je GIFjes?
Nu de hamvraag natuurlijk. Waar vind je deze leuke bewegende beelden. Wel gelukkig zijn er ondertussen wel al een paar kanalen die je kan raadplegen om de leukste GIFjes te vinden.
Hoe maak je jouw eigen gepersonaliseerde GIFjes?
Nu hoorde je ons natuurlijk al vertellen over onze eigen GIFs en denk je: “hmm dat wil ik ook wel”. Oke top! Dan lees je best nog even verder.
Hoe zijn we aan de slag gegaan met het maken van de GIFjes van Office Dog Lola?
Stap 1: Creëer goed beeldmateriaal
Lola is niet de meest geduldige wanneer het aankomt op stilzitten en flink in de lens kijken. Met de nodige koekjes, blauwe achtergrond en veel geduld maakten we een filmpje. Nu was dit filmpje niet vierkant en keek Lola te traag van links naar rechts.
Stap 2: Finetune je beeldmateriaal
Met andere woorden, ons filmpje moet nog vierkant gemaakt worden en versneld worden. GIFjes duren ook best niet te lang, dus in ons geval was inkorten ook nodig. Hiervoor gebruiken we een paar snelle tools.
- https://video-crop.com/
- Squarefit
Stap 3: Richting Giphy
Via de site GIPHY.com kan je makkelijk je filmpjes pimpen zodat die leuke GIFs worden. Je past hier ook eenvoudig de lengte van je filmpje aan. Hierna komt het leuke deel. Decoreren! Ga aan de slag met de verschillende lettertypes, kleurtjes en animaties.
Stap 4: Tags kiezen en uploaden
Voila na het decoreren kies je (als je wilt dat anderen je GIF ook kunnen gebruiken) nog enkele tags die je GIF goed omschrijven en klaar is kees. Je GIF staat nu online. Vanaf nu kan je het dus makkelijk gebruiken.
Veel succes!
We zijn benieuwd om jullie GIFjes te ontdekken!