Het einde van het jaar is het ideale moment om je social media strategie onder de loep te nemen en bij te sturen. In de eerste plaats ga je dit doen in functie van je doelstellingen en resultaten, maar het is hierbij ook belangrijk om oog te hebben voor social media trends. Sociale media evolueert namelijk zo snel, en als je niet mee blijft mis je mogelijks belangrijke opportuniteiten.
Wij helpen je alvast op weg door 5 social media-trends voor 2020 te voorspellen gebaseerd op onze eigen ervaringen.
1. Verticale content blijft aan belang winnen
Dit hangt nauw samen met de opkomst van Stories. Vooral op Instagram zijn Stories extreem populair. Wij zien bovendien dat Instagram Stories een véél groter bereik opleveren dan klassieke Instagram posts. Het is dan ook niet verwonderlijk dat andere kanalen zoals LinkedIn en YouTube aan het experimenteren zijn met dit format.
Dit heeft uiteraard impact op het aanmaken van social media materiaal. Op vlak van video bijvoorbeeld merken wij dat verticale video de vierkante video van de troon aan het stoten is. Dit bleek ook uit de vierkante versus verticale video-test van onze Digital Advertising Expert Dieter.
2. Hoe creatiever, hoe liever
In 2018 kondigde Mark Zuckerberg een Facebook algoritme-update aan waarbij Facebook terug voorrang ging geven aan posts van vrienden en groepen ten opzichte van posts van bedrijven. Dit bracht met zich mee dat bedrijven dienen te focussen op een engagement based-strategie. Want enkel indien posts veel interactie uitlokken (= likes, comments, shares en kliks) behalen ze een mooi bereik, en dit is niet enkel het geval op Facebook. Alle social media kanalen werken met een soort algoritme. Dit is ook logisch want onze newsfeeds staan ondertussen bomvol waardoor een soort filtering broodnodig is.
We vermoeden dan ook dat creatieve content terug hoog op de agenda komt te staan om eruit te springen tussen al die eenheidsworst. Inhakers zijn hier een mooi voorbeeld van. Op Vrouwendag bijvoorbeeld trekken wij onze haren uit van frustratie als we posts tegen komen zoals onderstaand voorbeeld van HLN. Elke bedrijfspagina kan dit posten: een typische cliché stockfoto, er is géén link met HLN.be, inhoudelijk geen enkele meerwaarde, … Kortom dit is echt pure plaatsverspilling op onze newsfeed.
Gelukkig zijn er ook bedrijven en organisaties die wel hun best doen om als ze inhaken met originele en relevante content te komen zoals dit voorbeeld van Charlie Magazine.
Bedrijven die in 2020 op organisch vlak willen scoren op sociale media zullen sowieso de creatieve toer dienen op te gaan. De laatste jaren werd er zoveel mogelijk geautomatiseerd, en daar zetten social media platformen een rem op door hun data niet meer vrij te geven aan third parties zoals je kunt lezen in dit interessante artikel van Frankwatching over de toekomst van social media monitoring tools.
3. Meer en meer bedrijven gaan actief inzetten op LinkedIn
Dit merken we alleen al aan het stijgende aantal vragen die wij dit jaar ontvingen voor LinkedIn workshops: van personal tot employer branding. Sinds Microsoft eigenaar is van LinkedIn is het kanaal enorm aan het professionaliseren. De layout begint er steeds frisser uit te zien, men kan video’s uploaden, hashtags zijn terug van weggeweest, en ze experimenteren bij LinkedIn volop met nieuwe functionaliteiten. Met andere woorden een niet te onderschatten kanaal voor bedrijven. Wij verwachten dat in 2020 meer en meer bedrijf actief gaan inzetten op LinkedIn.
4. Influencer Marketing: de opmars van de ‘kleintjes’
Het lijkt dat het tijdperk van de ‘grote’ influencers voorbij is. Doordat influencer marketing hot & happening is zijn de tarieven de hoogte ingeschoten. Met als gevolg dat bedrijven en organisaties meer en meer gaan shiften naar het inzetten van meerdere kleine en middelgrote influencers, die vaak nog meer credibiliteit genieten.
Een mooie case om dit te illustreren: ondergoedmerk PrettyLittleThing werkte eerst samen met Kylie Jenner. Ze betaalden haar 250.000 dollar > in ruil plaatste zij één foto van zichzelf in ondergoed op haar Instagram-account. Nog geen 12u later delete ze deze foto van haar account. Craaaaaaaaaaaaaaaaazy.
Ondertussen heeft PrettyLittleThing hun influencer strategie aangepast en werken ze samen met 250 micro influencers die Stories delen met tracked links. Zo kunnen ze de resultaten opvolgen en werken ze enkel verder met degenen die goede resultaten opleveren, de andere worden vervangen. Ze stellen zelf dat ze 30x meer ROI behalen door de combinatietactiek en dat ze hier meer ROI uithalen dan met 1 foto van Kylie…
5. Een komen (en vaak gaan) van Facebook Challengers
Regelmatig duikt er eens een nieuw social media kanaal op dat de strijd wilt aangaan met de oppermachtige Facebook-familie bestaande uit o.a. Facebook, Instagram, Messenger & WhatsApp. Zo lanceerde Wikipedia Founder recent WT.Social, een reclamevrij sociaal netwerk dat het moet hebben van giften van gebruikers. Wij hebben het uitgetest en vonden er (nog) niet veel aan, maar oordeel gerust zelf: https://wt.social/gi/kel-wouters/work/vcn4
Maar toch zijn er kanalen die er in slagen om de strijd aan te gaan met Facebook en waarop je specifieke doelgroepen kunt bereiken. Zo is er bijvoorbeeld het bij gamers zeer populaire Twitch waar je kunt kijken naar live streams van games. Twitch is vergelijkbaar met kijken naar gaming-filmpjes op YouTube, maar dan live, en met de mogelijkheid om tegelijkertijd te chatten daarover.
Een grotere concurrent voor Facebook is TikTok (voorheen bekend als Musical.ly). Dit is een app die sociale media en muziek combineert. Playbacken, dansen, sketches opnemen, filmscènes uitbeelden, deelnemen aan challenges & wedstrijden, … het kan er allemaal! Deze app is dan ook zeer geliefd bij jongeren. Kledingketen ZEB speelt hier handig op in door op TikTok aanwezig te zijn via het kanaal van tiener Stien Edlund, die de populairste Belgische gebruikster op TikTok was. We zeggen ‘was’ want Stien’s TikTok account werd geblokkeerd omdat ze de richtlijnen zou overschreden hebben (> lees het hele verhaal op de blog van Dailybits). Meteen ook een les om niet al je eieren in één social media mand te leggen en te zorgen dat je ook nog eigen/andere content platformen achter de hand hebt. Af te wachten hoe dit gaat aflopen, maar het is alvast duidelijk dat Facebook de hete adem van TikTok voelt. Recent lanceerden ze namelijk Instagram ‘Reels’: een feature die het mogelijk maakt om korte video’s te maken in synchronisatie met muziek en andere elementen. Een zoveelste copycat move van Facebook. Afwachten of the real deal hierdoor onder vuur komt te liggen… Wij denken alvast dat er Challengers gaan blijven komen (en gaan)!
Uiteraard zullen er meer dan 5 trends of evoluties te bespeuren zijn op sociale media. Wat staat er volgens jou nog te gebeuren op social media vlak in 2020?