De afgelopen weken hebben onze levens overhoop gegooid. Ook al ziet het ernaar uit dat de strengste maatregelen voorlopig achter de rug zijn, toch zullen we de gevolgen van het coronavirus nog wel even voelen. Consumenten zijn voorzichtiger met grote beslissingen en dat uit zich ook in hun koopgedrag. Terwijl de verkoop van schuimwijnen uit Frankrijk, auto’s en vastgoed daalt, zijn er ook producten die het momenteel juist beter doen. Zo zien we een stijging in de (online) verkoop van fitnessproducten, gaming consoles en spelletjes.
De horeca- en toerismesector zijn het zwaarst getroffen, maar ook bedrijven uit andere sectoren stellen hun plannen uit vanwege deze turbulente tijden. Zo hebben heel wat bedrijven een stop gezet op het aanwerven van personeel en werden marketing- en reclamebudgetten vaak teruggeschroefd, een herkenbaar fenomeen dat we doorheen de geschiedenis steeds terug zien komen bij crisissen en recessies. Toch is het belangrijker dan ooit je marketinginitiatieven door te zetten en we leggen graag aan je uit waarom.
Onderhoud het contact met je gemeenschap
Eerst en vooral blijft het ook nu belangrijk voor merken om een directe relatie te behouden en zelfs te versterken met hun klanten en het brede publiek. Social media marketing zal daarin een belangrijke rol spelen. Via social media kunnen bedrijven op een persoonlijke manier hun volgers bereiken door bijvoorbeeld relevante en kwalitatieve content te delen. Daarnaast hebben crisissen uit het verleden ons geleerd dat voor bedrijven die lang afwezig blijven, geldt “uit het oog, uit het hart”. Het is dus zeker geen slecht idee ook tijdens deze crisis aan je merkbekendheid te werken.
Bij het vergroten van je merkbekendheid is online advertising een sterke tool. Naast de standaard voordelen ervan, zoals meetbaarheid en controle, zien we tijdens de huidige crisis een opvallend lagere concurrentie. Dat resulteert in een groter potentieel bereik voor bedrijven die wel nog adverteren en dat bovendien aan een lagere kost. Het kan dus zeker lonen om je communicatie-inspanningen een boost te geven met organische posts of advertenties, zoals bijvoorbeeld Disneyland doet terwijl het park gesloten is.
Investeer in content
Een opvallend gevolg van deze gezondheidscrisis is het toenemende gebruik van social media. Mensen browsen langer en vaker door hun Facebook of Instagram en oudere leeftijdsgroepen begeven zich meer en meer op onbekend terrein: TikTok. Daarnaast wordt de content die gebruikers delen met elkaar steeds creatiever. Denk maar aan de verschillende challenges en filmpjes die we massaal zien verschijnen.
Er is dus een stijging in het gebruik van social media en in de vraag naar content. Momenteel wordt het aanbod voornamelijk ingevuld door medegebruikers van de social mediaplatformen. Daarom is het uiteraard interessant voor bedrijven om waardevolle content te delen rond hun producten of diensten. Omdat vele ondernemers nu de kat uit de boom kijken, zullen merken die nu naar voor treden op social media extra hard opvallen.
Een bijkomend voordeel is dat gecreëerde content hergebruikt kan worden. Zo kan een interessant blogartikel gedeeld worden op social media, op de website geplaatst worden met de bijkomende SEO doelstellingen of mee opgenomen worden in de nieuwsbrief.
Breid je netwerk uit
Naast blijven werken aan je merkbekendheid of engaged blijven met je doelgroep, zijn er nog zaken die je kan doen als bedrijf. Eén van de mogelijkheden is om van de gelegenheid gebruik temaken om eens te experimenteren met het verzamelen van e-mailadressen. Door het aanvullen van je e-mail database, vergroot je de groep mensen die aangeven geïnteresseerd te zijn in je producten of diensten. Deze mensen kan je in de toekomst steeds opnieuw bereiken om promoties en nieuwtjes mee te delen.
Er zijn verschillende manieren om als bedrijf e-mailadressen te verzamelen: simulaties, e-mailadressen in ruil voor een brochure of artikel, dagelijkse updates of tips in je mailbox, Facebook leads ads, etc. Je kan zo creatief zijn als je maar wilt, je moet gewoon iets bieden dat potentiële klanten waardevol genoeg vinden om hun gegevens voor af te staan. Hou er rekening mee dat mensen niet graag hun gegevens delen, beperk je dan ook tot de hoogstnodige informatie in je lead formulieren.
Key takeaways
Allereerst is het ook in tijden van crisis minstens zo belangrijk om in contact te blijven met je digitale gemeenschap. Je wil de relatie die je hebt opgebouwd met je klanten niet laten verwateren. Daarnaast is het interessant om te werken aan je merkbekendheid. Turbulente tijden kunnen afschrikken waardoor zij die toch naar voren treden een goede kans hebben om onthouden te worden. Verder is er meer dan ooit nood aan interessante content, en dat is iets waarop je als bedrijf kan inspelen. Blijf trouw aan je stijl en wees creatief in hoe je meerwaarde kan bieden aan je netwerk. Ten slotte kan je in tijden van terugvallende verkopen je focus verleggen naar alternatieven. Probeer bijvoorbeeld eens in te zetten op het verzamelen van leads. Zo kan je op een persoonlijke manier communiceren met prospecten en op latere momenten je producten en diensten aanbieden.
Bij deze ben je mee met onze kijk op marketing tijdens de coronacrisis. Vragen of opmerkingen hierover? Laat maar weten in de comments hieronder!