Het is een app die de meesten onder ons al jaren op hun gsm hebben staan: Instagram. In eerste instantie werd het sociaal medium gecreëerd om je vrienden op de hoogte te houden wat je aan het doen was. Zoals een soort Foursquare of Swarm, maar het werd al snel duidelijk dat Instagram het veel grootser zag. Het was een gat in de markt: foto’s rechtstreeks delen via je smartphone.
Ondertussen bestaat Instagram exact 10 jaar. Om te komen tot de app die we vandaag kennen, heeft het platform door de jaren heen verschillende veranderingen doorgevoerd. Zowel visueel als inhoudelijk. Hieronder zetten we de 10 grootste veranderingen even op een rijtje.
1. NIEUWE FORMATEN
Instagram bestond al een paar jaar voor de eerste grote verandering plaatsvond. Zo kon je tot 2015 alleen maar vierkante foto’s plaatsen. Toen de app werd uitgebracht, waren vierkante foto’s namelijk iets unieks, aangezien deze afmeting bijna nergens anders werd gebruikt.
Maar in 2015 besloot Instagram echter dat het tijd was voor verandering. Zo kon je vanaf dan ook horizontale en verticale foto’s publiceren. De foto’s die je publiceert, zal Instagram wel nog steeds in vierkant formaat visualiseren op je pagina. In de feed, daarentegen, verschijnt je foto wel in zijn oorspronkelijke vorm, al raden we wel af om horizontale visuals te publiceren. Deze nemen immers letterlijk minder plaats in beslag in de feed van je volgers. En uiteraard: hoe meer plaats je kan veroveren, hoe meer je bij je doelpubliek zal opvallen.
2. ADVERTEREN IN ALLE LANDEN
Een verandering die een grote impact heeft gehad op de advertising wereld is het adverteren op Instagram. Vanaf september 2015 werd het in 200 landen mogelijk om advertenties te plaatsen. Deze verschijnen sindsdien in je nieuwsoverzicht. De advertenties zijn op zo’n manier geïntegreerd dat je bijna niet merkt dat ze er zijn. Enkel het kleine woordje “Gesponsord” bovenaan geeft weg dat het een advertentie is.
Even later werden ook advertenties getoond tussen de Instagram Stories. Dit opnieuw helemaal geïntegreerd, zodat je bijna niet zou opmerken dat het om advertenties gaat.
3. INFLUENCERS
Eind 2015 telde Instagram ± 400 miljoen actieve gebruikers per maand. Gebruikers die het platform op een slimme manier wisten in te zetten, konden hun bereik aanzienlijk verhogen en werden vervolgens bekende Instagrammers. Dergelijke grote accounts bestonden eigenlijk al een hele tijd, maar pas eind 2015 kregen ze het label Influencer.
Deze populaire Instagrammers werden al snel opgemerkt door verschillende grote bedrijven. Het duurde dan ook niet lang voordat de term Influencer Marketing volop in de mond genomen werd, ook al is Influencer Marketing eigenlijk al een heel oud fenomeen. Instagram-Influencers krijgen vaak gratis items toegestuurd. In return publiceren ze er een foto, video of Instagram Story mee om reclame te maken. Vaak krijgen ze daarvoor ook een aardig bedrag. Dit is een vorm van human-to-human communicatie die goed werkt want men gaat sneller personen vertrouwen dan bedrijven.
Deze twee bekende Influencers moeten we je waarschijnlijk al niet meer voorstellen. Ondertussen zien we wel dat er een shift bezig is van macro naar micro influencers doordat meer en meer mensen beginnen te doorprikken dat bepaalde Influencers enkel positief nieuws posten in return voor vergoedingen en goodies.
4. INSTAGRAM STORIES
2016 werd het jaar van de Instagram Stories. In deze verhalen kan je een foto of video plaatsen die 24 uur lang getoond wordt bovenaan het nieuwsoverzicht. Na die 24 uur verdwijnen ze gewoon. Verder kan je je Stories extra aantrekkelijk maken door tekst of tekeningen toe te voegen. In 2018 werden er nog andere functionaliteiten geïntroduceerd. Zo kan je nu ook muziek, polls, GIFs, filters etc. gebruiken.
Het idee van de Instagram Stories kwam de meeste mensen echter al bekend voor. Zo heb je op Snapchat ook al jaren een functie, waarmee je exact hetzelfde kan doen. Toevallig, niet?
Bekijk in hier hoe je je instagram stories kan optimaliseren.
5. HOOGTEPUNTEN EN ARCHIEF
Een jaartje later, in 2017, bouwde Instagram verder op het idee van de Stories. Zo kon je vanaf dat moment Hoogtepunten of Highlights maken – een soort van fotoalbums waarin je je leukste Stories kan opslagen. Deze Instagram Stories verdwijnen dus niet na 24 uur en worden, net zoals je andere posts, op je profiel weergegeven.
Een beetje samenhangend met de Instagram Highlights is het archief. Dat is, zoals de naam al doet vermoeden, een verzameling van al je Stories die je ooit gemaakt hebt. Ook kan je in je archief foto’s plaatsen die je ooit hebt gepost, maar niet meer wilt tonen op je Instagrampagina.
6. GEEN CHRONOLOGISCHE VOLGORDE MEER
Na al deze toch wel positieve veranderingen, kwam er eentje waar de meesten niet zo’n fan van waren. Origineel werden foto’s in chronologische volgorde getoond in je nieuwsoverzicht. Maar in 2018 besloot Instagram om het algoritme aan te passen. Een aantal parameters, zoals engagement, bepalen sindsdien welke berichten eerst verschijnen en voor welke berichten je een tijdje zal moeten scrollen.
Tegelijkertijd werd de app Vero steeds populairder. Het was een soort Instagram met één groot voordeel: foto’s werden wél in chronologische volgorde getoond. Helaas was dat platform, zoals zovele andere, slechts een kort leven beschoren. Meer weten? Check dan even dit blogartikel.
7. IGTV
IGTV, of languit Instagram TV, werd in 2018 als antwoord op de concurrentie van YouTube gelanceerd. Met deze functie kan je video’s maken van maximaal 10 minuten (en als je een groot aantal volgers hebt zelfs 60 minuten). In tegenstelling tot Instagram Stories, is IGTV erop gericht om langere en zelfs bewerkte video’s te publiceren. Zowel verticaal als horizontaal. Tegenwoordig hebben vele merken een vaste rubriek op IGTV dat je eigenlijk gewoon kan vergelijken met een eigen TV show.
8. VERBERGEN VAN DE LIKES
Eind 2019 introduceerde Instagram toch één van de meest besproken updates: het verbannen van de likes. Het idee ontstond door de zogenaamde ‘like-cultuur’. Instagramgebruikers zouden namelijk verslaafd worden aan likes. Ze zien het als een soort van indicatie van hoe tof, interessant of populair je bent.
Er kwam echter enorm veel kritiek van Influencers en bedrijven. Zij willen uiteraard controleren hoe goed bepaalde content scoort. Instagram begreep deze bezorgdheid en trok de update terug – al blijft het platform deze update wel testen in enkele landen.
9. VOORGESTELDE BERICHTEN
In 2018 werd ook het nieuwsoverzicht geüpdatet. Sindsdien krijg je alleen posts te zien die je nog niet bekeken hebt wanneer je de app opent. Handig! Maar ook dit jaar kwam Instagram met een update op de proppen: de voorgestelde berichten. Alweer een reden om langer te blijven scrollen, en je dus langer op Instagram te houden. Wie door alle recente Instagram-posts gescrolld heeft krijgt sinds 2020 gerelateerde posts te zien, die aansluiten op wat je leuk vindt. Vroeger kreeg je een melding dat je aan het einde van je nieuwsoverzicht was als je alle berichten van de afgelopen twee dagen had bekeken.
10. REELS
Instagram Reels. Eén van de nieuwste updates die Instagram in augustus dit jaar uitbracht. Met Reels kan je een korte video maken, eventueel in combinatie met een catchy nummer. Klinkt bekend in de oren?
Instagram baseerde deze functionaliteit uiteraard op het gelijkaardige format van de razend populaire TikTok app. Of Reels kunnen winnen van Tiktok? Dat valt nog af te wachten.
Verschillende TikTokkers zijn alvast volop aan het experimenteren geslagen. Hier kan je Stien Edlunds eerste Instagram Reel bekijken.
https://www.instagram.com/reel/CDjC1gljD2L/?utm_source=ig_embed
Al bij al vinden we dat Instagram door de jaren heen een mooie evolutie heeft doorgemaakt. Zelfs met de updates die we niet zo aangenaam vonden. We leren natuurlijk allemaal van onze fouten!
Wil je meer weten over hoe je als bedrijf kan inzetten op Instagram? Check dan zeker deze blog.