We schreven onlangs een blogpost met de beste tijdstippen om content te plaatsen op sociale media. Gelukkig hoef je al deze momenten niet vanbuiten te leren. Er bestaan namelijk allerlei social media tools, die je helpen ontdekken wat voor jouw bedrijf het beste tijdstip is om te posten op sociale media. Wij lijsten er hier enkelen op:
1. Facebook
Op Facebook zouden we starten met een kijkje te nemen bij Facebook Statistieken. Klik links in de navigatiebalk op Statistieken (of Insights als je Facebook in het Engels staat) op je bedrijfspagina. Hier kan je allerlei statistieken bekijken, die inzicht geven in de prestaties van je pagina. Wanneer je doorklikt naar de tab ‘Berichten’, ontdek je wanneer je fans online zijn.
2. Instagram
Er zijn ook social media tools die je tegen betaling insights kunnen verschaffen. Iconosquare is hier een goed voorbeeld van voor Instagram. Deze tool kan je zelfs volgens verschillende criteria laten weten wanneer je zou moeten posten. Verder kan hij ook aangeven welke van je posts het best gescoord hebben op vlak van engagement.
3. Twitter
Followerwonk is een handige tool om te gebruiken voor Twitter. Nadat je enkele gegevens hebt ingegeven, kun je de optie ‘Analyze Followers’ aanklikken. Als resultaat krijg je vervolgens een grafiek die aantoont wanneer de meeste van jouw volgers online zijn. Dit zijn dan ook de beste tijdstippen voor jou om te tweeten.
Een gelijkaardige social media tool is Tweriod. Ook hier kan je aan de hand van een grafiek zien hoeveel volgers gemiddeld online zijn op een bepaald tijdstip. Het voordeel aan Tweriod is dat je allerlei verschillende grafieken kan bekijken: van weekdagen, van weekend, enkel van dinsdagen… Dankzij de Combined optie kan je die dan weer met elkaar vergelijken. Met behulp van al deze gegevens kun je snel het beste moment bepalen om te tweeten.
4. Multi channel oplossingen
Heb je geen zin om voor elk kanaal een andere tool te gebruiken? Begrijpelijk! Gelukkig zijn er social media tools die hier een oplossing voor bieden en die toelaten om meerdere kanalen te analyseren. Een voorbeeldje hiervan is Hootsuite. Deze media tool heeft een AutoSchedule functie. Dit wilt zeggen dat het optimale moment om een post te publiceren of te tweeten gebaseerd wordt op de prestaties van gelijkaardige content. Zo kun je op alle platformen zoveel mogelijk engagement creëren.
Zelf zijn we ook enorm fan van Agorapulse: deze social media tool laat je toe om rapporten te genereren voor Facebook, Instagram, Twitter, Youtube en Linkedin. Zo geeft de Tool informatie over bvb. op welke dag je best post, op welk tijdstip, welk content type en nog veel meer!
We hopen dat deze social media tools jullie weer een stapje vooruit kunnen helpen. Aan de slag nu en delen maar die content! Maar wel op het juiste moment natuurlijk 😉