Hashtags: op zowat ieder socialemediakanaal kom je ze tegen. Soms in overvloed, soms zeer beperkt. Één ding is zeker: het hashtaggebruik verschilt naargelang het socialemediakanaal. Maar wat zijn hashtags precies? En nog belangrijker, hoe zet je ze in op een relevante manier? Wij helpen je graag op weg met enkele nuttige tips per kanaal.
Wat zijn hashtags?
Hashtags herken je aan het #-teken. Dit teken wordt gevolgd door een trefwoord dat aangeeft waar je bericht over gaat. Op die manier groeperen hashtags berichten over een bepaald onderwerp, zoals events, producten, merken, toptopicals, …
Tip: maak gebruik van hoofdletters aan het begin van je trefwoorden als verwarring mogelijk is en vermijd het gebruik van spaties of interpuncties.
Het hashtaggebruik per socialemediakanaal
Gebruik 1 hashtag per post
Op Facebook is het hashtaggebruik beperkt. Onderzoek toont namelijk aan dat hoe meer trefwoorden je gebruikt in je post, hoe minder engagement je post krijgt. Gebruik dus enkel trefwoorden wanneer ze nuttig zijn (locaties, tips, events, …) en beperk je tot maximum één à twee per post.
Tip 1: post Instagram-berichten niet zomaar door op je Facebook-pagina. Op Instagram gebruik je meestal meerdere hashtags, iets wat Facebook afstraft.
Tip 2: ontdek meer tips over het inzetten van trefwoorden op je Facebook-pagina via dit blogartikel.
Gebruik 5 à 15 hashtags per post/story
Op Instagram spelen hashtags een zeer belangrijke rol omdat gebruikers ze kunnen volgen. Zorg er dus zeker voor dat je trefwoorden relevant zijn door bijvoorbeeld rekening te houden met de taal van je doelgroep en de voorkeur te geven aan specifieke trefwoorden. Kies dus eerder voor de specifieke #frenchie dan voor de algemene en populaire #dogstagram.
Hashtags mogen dan wel belangrijk zijn op Instagram, toch let je er best op dat ze je gebruikers niet afleiden van je caption. Om dit te vermijden, kan je ervoor kiezen om je trefwoorden en je caption van mekaar te scheiden aan de hand van puntjes/spaties.
Tip 1: bepaal je trefwoorden op het moment van publicatie. Hun relevantie kan namelijk dagelijks veranderen.
Tip 2: Instagram straft het vaak hergebruiken van dezelfde hashtags af. Probeer dus zeker variatie te brengen in de gekozen hashtags.
Gebruik 3 hashtags per post
Net zoals op Instagram, kan je ook op LinkedIn de voor jou relevante trefwoorden volgen. Zo kan je er bijvoorbeeld voor kiezen om meer algemene trefwoorden te volgen van onderwerpen die jou interesseren (bijvoorbeeld #ondernemen) om zo inspiratie op te doen voor het gebruik van nieuwe, meer specifieke trefwoorden in je berichten. Op LinkedIn is een gezonde mix tussen brede en meer specifieke trefwoorden enorm belangrijk.
Naast het toevoegen van hashtags aan je posts, raden we je ook aan om maximum drie hashtags toe te voegen aan je LinkedIn-bedrijfspagina en gemiddeld vijf hashtags aan de about-sectie van diezelfde bedrijfspagina.
Tip: LinkedIn stelt zelf ook hashtags voor om te gebruiken. Het is belangrijk dat je deze niet zomaar overneemt, maar kritisch nagaat of ze ook echt geschikt zijn voor jouw bedrijf.
Gebruik 2 hashtags per tweet
Op Twitter blijken tweets met hashtags 33% meer kans te hebben op retweeting. Dat is veel. Het kanaal raadt zijn gebruikers dan ook aan om standaard twee hashtags te voorzien in hun posts en daarbij te kiezen voor een combinatie van brede en meer specifieke zoekwoorden. Je kan ook altijd de trending topics bekijken om te zien of je al dan niet relevant kunt inhaken.
Tip: plaats je trefwoorden voor je hyperlinks om te vermijden dat de link mee in de status verschijnt.
YouTube
Hashtags spelen een belangrijke rol op YouTube omdat ze de vindbaarheid van je video’s en je kanaal vergroten. En ook je YouTube ranking wordt positief beïnvloed …
Op YouTube kan je hashtags toevoegen op drie plaatsen:
- In de videobeschrijving: hier beperk je je tot vijf hashtags.
- Boven de titel: hier toont YouTube de eerste drie hashtags uit je videobeschrijving.
- In de titel: voeg je een hashtag toe aan de titel, dan toont YouTube geen bijkomende hashtags boven de titel.
TikTok
Gebruik 4-5 hashtags per TikTok
Bij TikTok plaats je je hashtags bij voorkeur in de caption, en dus niet in de comment-sectie waar TikTok er automatisch minder belang aan hecht. Daarnaast is het belangrijk om altijd #voorjou toe te voegen, aangezien dit ervoor zorgt dat je op de feed van andere gebruikers terechtkomt. Voor de resterende tags kan je je laten inspireren via de discover-pagina.
Tip: denk goed na over de trefwoorden die je gebruikt. Eenmaal je TikTok live gaat, kan je ze niet meer aanpassen.
Op Pinterest spelen trefwoorden een minder belangrijke rol dan op de eerder genoemde socialemediakanalen. Een belangrijke verklaring hiervoor is dat het kanaal zelf geen fan is van hashtags. Sinds 2020 kan je er dan ook niet meer op klikken binnen het kanaal.
Het kanaal mag dan niet actief inzetten op hashtags, je kan ze wel nog steeds toevoegen aan Pin-beschrijvingen. Hiervoor kan je de zoekbalk alvast als inspiratiebron gebruiken.
Tip: maak gebruik van branded en populaire trefwoorden.
We hopen dat we je met bovenstaand overzicht inspireerde om voortaan op een gerichte manier gebruik te maken van hashtags op je socialemediakanalen. Wij wensen je alvast #VeelSucces ?