Jouw Verhaal · Digitaal is de podcast van Delphine Van Belleghem voor vzw’s met ambitie, ngo’s met strijdlust en bedrijven met duurzaamheid in hun DNA. In deze podcast gaat ze in gesprek met experten en ervaringsdeskundigen om haar luisteraars een antwoord te bieden op hun vragen over sociale media en digitale marketing. In aflevering 3 vertellen Kevin en Lars van Gaming4Life waarom en hoe ze 10.000 euro ophaalden voor de jongerenwerking van CAW-groep, en mocht ik de bloggersveiling van SOS Kinderdorpen toelichten.
In deze blog ontdek je alvast 3 tips uit de podcast voor digital fundraising. 

Tips voor fondsenwerving via sociale media

1️⃣ Maak de actie zo concreet mogelijk

Om je doelpubliek te activeren om jouw fundraisingcampagne te steunen is het belangrijk om zo concreet mogelijk te gaan. Dit kan op twee manieren. Zo kan je kiezen om de inzameling te organiseren voor een heel specifiek project zoals de SOS-Kinderdorpen bloggersveiling waarbij de donaties gingen naar de vernieuwing van het sanitair van het Simbahuis. Of je gaat focussen op één bepaalde doelgroep en koppelt daar een thematiek aan die hen nauw aan het hart ligt. Het is niet meer dan logisch dat mensen graag weten waar zij een steentje aan bijdragen. Probeer daarom ook de impact van hun bijdrage tastbaar te maken.

2️⃣ Werk samen met een community

Zowel commerciële bedrijven als goede doelen richten hun campagnes vaak naar een zeer breed doelpubliek, terwijl het juist zeer interessant kan zijn om beroep te doen op een specifieke community. Dit maakt dat je heel de actie op hun maat kan uitwerken, op de kanalen waar zij actief zijn, met een tone of voice die past bij die specifieke doelgroep, en met boegbeelden uit die community.

Het voorbeeld van Gaming4Life illustreert dit zeer mooi. Zij laten streamers live gaan op hun eigen kanalen op Twitch binnen een bepaalde periode met als objectief om geld in te zamelen voor het goede doel. Hierbij kiezen zij bewust voor doelen die deze streamers aanspreken. Zo kozen ze voor hun laatste campagne voor de jongerenwerking van de CAW-groep omwille van de match met het thema mentale gezondheid dat momenteel zeer fel leeft bij jongeren, en dus ook bij de gaming community.

3️⃣ Bekijk charity tools & programma’s

Er bestaan zeer veel charity tools en programma’s die je organisatie veel centen kunnen uitsparen, én tegelijk helpen om je communicatie verder te professionaliseren. Check zeker bij alle tools die je nu al gebruikt of zij geen non profit-programma of korting voorzien, want dit zijn er echt meer dan je zou denken! Ik denk dan meteen aan pakweg Canva, MailChimp, YouTube, Google Grants, …

Een absolute must-have vind ik persoonlijk het intekenen op Facebook’s Charitable Giving tools. Hierdoor maak je het mogelijk voor anderen om voor jouw goed doel inzamelingsacties te organiseren op Facebook, en om op Instagram geld in te zamelen via donatiestickers. Grote surplus hierbij is dat je geniet van het netwerkeffect én het feit dat Facebook deze acties zelf ook nog eens in de kijker zet.

Facebook neemt hier géén mark-up op, dus de inkomsten gaan volledig naar het goede doel in kwestie. Er zijn goede doelen die hier niet op in zetten omdat het bij inzamelingsacties via Facebook niet evident is om fiscale attesten uit te reiken aan de donateurs. Facebook geeft namelijk niet alle persoonsgegevens door, privacy ligt plots gevoelig bij hen. 😉 Persoonlijk zou ik zeggen laat je daardoor niet tegenhouden:

1) Dit is een kwestie van transparante communicatie: geef je op website en sociale media kanalen goed aan dat je voor donaties via derde partijen enkel een fiscaal attest kan uitreiken als je de gegevens kunt matchen. Voor Facebook komt het er dus op neer dat de donateurs je zelf contacteren. Doen ze dit niet kan je hen geen fiscaal attest geven, maar voor hetzelfde geld zitten ze daar echt niet op te wachten.
2) Ga uit van de beste intenties: ik ben er zeker van dat zeer veel mensen die doneren via Facebook dit echt niet doen omwille van het fiscale attest. Nee, ze doneren omdat iemand die ze graag zien hen vraagt om die actie te ondersteunen. Degenen waarvoor dat fiscaal attest belangrijk is die zullen heus wel doneren via je website.

Wil je meer tips? Dan kan je via volgende link de podcast “Hoe doe je aan fondsenwerving via sociale media?” beluisteren:
https://jouwverhaaldigitaal.be/fondsenwerving/