Case: TikTok rekruteringscampagne KBC Live

aug 6, 2021 | Case

TikTok is waarschijnlijk niet het eerste kanaal waar je aan denkt voor een rekruteringscampagne. Wij waren dan ook heel blij dat we van KBC Bank & Verzekering het vertrouwen kregen om een rekruteringscampagne te lanceren op TikTok om nieuwe collega’s te werven voor het KBC Live customer care team. Het was bovendien de allereerste keer dat een Belgische bank een rekruteringscampagne lanceerde via TikTok.

Dat is het TikTok-team niet ontgaan, en daarom hebben zij onze case gefeatured op hun website in het inspiratieluik, waar je zowel de advertentiefilmpjes als de bijhorende resultaten kan ontdekken: https://www.tiktokforbusinesseurope.com/inspiration/kbc

Waarom hebben we voor deze campagne voor TikTok gekozen en niet voor LinkedIn?

1️⃣ Match met de doelgroep

Onze campagne was gericht op pas afgestudeerden. 69% van de TikTok gebruikers zijn 16-24 jaar oud. Bovendien kan je via TikTok jongeren bereiken die niet actief zijn op andere kanalen. Mochten we voor LinkedIn gekozen hebben, dan zouden we een minder groot aandeel van de beoogde doelgroep bereikt hebben.

2️⃣ Meer bereik voor minder mediabudget

Het is nog niet zo heel lang mogelijk om op TikTok te adverteren in België. So Buzzy had het geluk bij een van de 1ste agencies te zijn die geselecteerd werden door het TikTok-team om daarop te adverteren. Wanneer nog niet iedereen erop kan adverteren, impliceert dat automatisch dat er een pak minder advertentiecampagnes lopen dan op kanalen die op dat vlak al een gevestigde waarde zijn, zoals Instagram en YouTube. Minder adverteerders = minder concurrentie = lagere kosten. LinkedIn staat sowieso gekend als een van de duurdere platformen om op te adverteren, dus omdat ook de andere parameters richting TikTok wezen, was onze keuze snel gemaakt.

3️⃣ Kanaal bij uitstek voor een creatieve aanpak

Jongeren verwachten misschien dat werken bij een bank saai is. Het tegendeel is waar bij het dynamische KBC Live team, en dat wilden we dan ook volop uitspelen in de campagne. En laat TikTok nu net het kanaal zijn dat gekend staat als een platform met een zéér hoog entertainmentgehalte. De raad die het team van TikTok geeft aan adverteerders is niet voor niets: “Make TikToks, not Ads”. Als je wil scoren op TikTok, is het dan ook cruciaal om rekening te houden met de eigenheid van het kanaal en bv. in te haken op een bestaande TikTok Challenge of, net zoals wij deden, samen te werken met een creator zoals Joffrey Anane, aka @afrobelg, die als géén ander begrijpt wat een jong publiek aanspreekt.



Samen sterker

Dat zou gerust een So Buzzy-leuze kunnen zijn want wij houden niet van de traditionele agency-klantrelatie. Zelf worden wij liefst deel van het team van de klant en deze case was absoluut teamwork! Daarom dan ook een dikke dankjewel voor de fijne samenwerking aan het KBC Live Team, het KBC rekruteringsteam, de KBC filmstudio, Creative Producer Coen Haver, Maxence, Nicolas van TikTok en, last but not least, de ster van onze campagne: Joffrey!

Wil jij ook adverteren op TikTok? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op.