Deze Social Commerce werd geschreven voor SafeShops.be en verscheen in de SafeShops nieuwsbrief van mei 2016

Social Commerce Target Audience

  1. Blog over vragen waar je publiek mee zit

Hou vragen die je ontvangt via prospecten en klanten bij in een lijstje, en gebruik dit als inspiratie voor je blog. Sommigen zullen hun vragen meteen aan jou stellen via één van je kanalen, maar anderen vragen het liever aan Google. Denk dus goed na over de zoekwoorden die je gebruikt in je blogposts, en schrijf zo gedetailleerd mogelijk zodat je een antwoord geeft op alle vragen. Als je dit goed aanpakt, verschijnt je post misschien wel als eerste ‘natuurlijke’ resultaat in de zoekmachines. Dit is een fantastische manier om ‘gericht’ organische traffic naar je website te bekomen. Vergeet ook niet om je blogposts te delen via je social media kanalen, want dit is de soort content waar mensen op zitten te wachten!

  1. Inspireer via je social media kanalen

Wanneer je het op de juiste manier inzet kan sociale media niet enkel meer website bezoeken genereren, maar ook zorgen voor extra sales. Hierbij is het wel belangrijk dat je jouw social media content gaat aanpassen aan het kanaal waar je op post, en dat je jouw publiek gaat inspireren. Laat ons Instagram als voorbeeld nemen. Op dit kanaal is het not done om droge product foto’s met een witte achtergrond te plaatsen. Op Instagram kies je liever voor authentieke foto’s. Plaats je producten in een setting die Instagram-gebruikers appreciëren, en doe wat inspiratie op door te kijken welke tactieken Instagram influencers hiervoor gebruiken. Je kan (nog) geen link in de caption van je foto plaatsen, maar je kan wel verwijzen naar de link in je bio en deze regelmatig aanpassen. Deze link kan je ook perfect tracken (door met een bit.ly account te werken of via Google URL parameter tool) en zo krijg je toch een idee hoeveel verkeer Instagram genereert voor je website. Hetzelfde telt voor alle social media kanalen: hou rekening met de context en het publiek van dit kanaal, en meet al je inspanningen.

  1. Denk na over partnerships met anderen

Er zijn verschillende soorten samenwerkingen mogelijk die je extra website bezoeken kunnen opleveren. Influencer marketing is momenteel zeer populair (ze maken zelfs tv-programma’s over influencers ondertussen). Misschien werd je zelf al wel gecontacteerd door bloggers. Fijn, maar zorg er steeds voor dat er een match is qua publiek. Je kan ook wat verder denken, en een samenwerking opzetten met een ander e-commerce bedrijf (uiteraard géén concurrent) met een publiek dat lijkt op dat van jou. Voor onze webshop So Baggy heb ik een ruildeal metwww.snoepzoet.be: wij voegen hun flyers toe aan onze bestellingen, en zij doen hetzelfde voor ons. Door een unieke kortingscode te gebruiken kunnen we bijhouden hoeveel items we verkopen via deze tactiek. Wanneer we met bloggers samenwerken doen we hetzelfde en geven we hen een gepersonaliseerde kortingscode om met hun lezers te delen. E-commerce bedrijven moeten elkaar steunen, want er zijn veel zaken die beter werken wanneer je met meerderen bent, zoals social media wedstrijden bijvoorbeeld.

  1. Gebruik geen bazooka, maar kies voor ‘gerichte’ social media advertising

Social media advertising biedt zeer veel mogelijkheden om je advertenties heel gericht te tonen aan een ‘geïnteresseerd’ publiek. Maak hier dan ook gebruik van. Voor So Baggy zet ik advertenties op gericht naar fans & volgers van andere e-commerce bedrijven in de fashion industrie om te vermijden dat ik personen bereik die bang hebben van online shopping. Extra tip: promoot of boost enkel je content die organisch goed scoort > dat is de soort content die mensen appreciëren en die je ook het meeste verkeer zal opleveren, en hopelijk ook sales 😉

  1. Genereer leads via je social media kanalen & website

Ga er niet van uit dat mensen die je website al ontdekt hebben deze automisch opnieuw zullen bezoeken. Geef hen af en toe een herinnering. Om dit te kunnen doen kan je starten met het bouwen van een e-mail database. Stimuleer mensen om in te schrijven voor je nieuwsbrieven via je website en sociale media. Mensen haten spam, dus geef goed aan wat ze mogen verwachten wanneer ze zich inschrijven. Hoe vaak ga je hen mailen? Maak dat het de moeite is om in te schrijven door bvb. exclusieve VIP-aanbiedingen te organiseren voor nieuwsbriefabonnees, of een onmiddellijke korting na inschrijving. Zodra je een kwalitatieve databank hebt kan je hiermee meer doen dan deze louter gebruiken voor nieuwsbrieven. Zo kan je die bvb. ook inzetten om custom audiences aan te maken voor social media advertising, zodat je advertenties van een nieuwe collectie of een specifiek merk bvb. enkel kunt tonen aan mensen die dit merk al eerder kochten. Of waarom je klanten niet verrassen op hun verjaardag?

Ik ben er zeker van dat deze 5 Social Commerce tips helpen, maar ga nog een stapje verder. Monitor regelmatig hoe je organisch website verkeer evolueert, analyseer wat goed heeft gewerkt en wat niet, leer hier van en blijf continu je webshop & social media aanpak verbeteren!  Social Commerce Tips by Kel Wouters

Kel Wouters – Social Strategist
Eigenaar van sobuzzy.be, sobaggy.be & soblankenberge.be