Sta je op het punt een nieuwe post te publiceren op je sociale mediakanalen? Wacht nog eventjes met op die publicatie-knop te duwen! Het is mogelijk dat er een beter moment is om te posten op sociale media, een moment dat voor meer bereik en engagement zal zorgen. Welke zijn de beste tijdstippen om te posten op sociale media?

De beste tijdstippen om te posten op sociale media

Er zijn al verschillende studies geweest die de beste tijdstippen om te posten op sociale media onderzocht hebben. Dit is wat er vastgesteld werd:

  1. Facebook
    Tijdens een werkweek zijn woensdag tot vrijdag de beste dagen. Je post dan best tussen 13u en 16u. Als je in het weekend wil posten kies je best de zaterdag tussen 12u en 13u.
  1. Instagram
    Mensen gebruiken Instagram meestal on-the-go, wat resulteert in een meer verspreid gebruik. Maandag tot donderdag scoren goed. Goede uren om een foto/video te plaatsen zijn 2u ‘s nachts (oh boy), 8u in de ochtend en in de namiddag om 17u. Ongeacht welke dag het is, je post hier over het algemeen best geen berichten tussen 15u en 16u.
  1. Twitter
    Tweets verstuurd op weekdagen tussen 12u en 15u zouden in het algemeen het meeste engagement moeten opleveren, voor B2B bedrijven. B2C bedrijven richten zich beter op woensdagen (12u-15u & 17u-18u) en weekends.
  1. LinkedIn
    De best scorende dagen hier zijn vanaf dinsdag tot donderdag. Op LinkedIn post je best in de ochtend tussen 7u30 en 8u30, rond de middag of in de late namiddag tussen 17u en 18u.
  1. Pinterest
    Pinterest is duidelijk een weekend-aangelegenheid. Vrijdagen rond 15u scoren goed alsook late avonden tijdens weekdagen. Ook tijdens het weekend scoort de late avond goed.
    smartwatch

Er is geen vast tijdstip dat voor ieder netwerk altijd goed zal werken. Bovenstaande tijdstippen zijn een goede start, maar zijn geen garantie op de beste resultaten voor jouw sociale media. Om je volle potentieel te benutten doe je er goed aan om je eigen ‘beste tijdstippen’ te ontdekken. Hiervoor moet je je doelgroep per kanaal dus goed analyseren. Dit kan je doen met behulp van enkele social media tools. Eén ervan is bijvoorbeeld de tab ‘berichten’ in je Facebook statistieken. Daar kan je mooi zien wanneer jouw doelgroep het meest online is. Wil je direct aan de slag met enkele tools? Lees dan zeker onze blogpost over de verschillende social media tools die je kunnen helpen om de beste tijdstippen te ontdekken om te posten op sociale media.

Veel succes met de beste tijdstippen om te posten op sociale media 😉