Facebook opgeslagen antwoorden – handig voor elke conversation manager 

Deze blogpost werd geüpdatet op 26/01/2018

Iedereen die een Facebookpagina in beheer heeft kent het probleem. Je inbox is gevuld met talloze berichten. Deze allemaal één per één beantwoorden slorpt sowieso al veel van je kostbare tijd op. Bovendien merk je vaak op dat telkens dezelfde vragen terug komen. Wat dan weer resulteert in jij die telkens dezelfde antwoorden moet uitleggen. Heel frustrerend zoals je al kan inbeelden! Was er maar een methode om dit proces te automatiseren of toch zo goed als…

Oh wacht, die is er ook! Als pagina krijg je de optie om beroep te doen op de Facebook opgeslagen antwoorden. Zo hoef je niet iedere keer zelf je bericht te typen. Ideaal voor iedereen die zo efficiënt mogelijk wil omgaan met zijn of haar tijd. We horen je het al denken, waarom zou je een overduidelijk geautomatiseerd bericht naar je volgers willen sturen? Wel dat is het hem juist, je kan je berichten ook personaliseren! Zo hoeft het vaak niet eens op te vallen dat het om één van je Facebook opgeslagen antwoorden gaat.

So Buzzy legt je uit hoe het werkt:

Stap 1

Wanneer je bij je pagina naar ontvangen berichten gaat en het bericht selecteert waarop je wil antwoorden zal je opmerken dat in de chatbalk, waar je normaal gezien je antwoord zou typen, dit kleine symbooltje zichtbaar is. Door hierop te klikken zullen je Facebook opgeslagen antwoorden tevoorschijn komen.

opgeslagen berichten symbool

 

Stap 2

Het menu die tevoorschijn is gekomen zal al je opgeslagen antwoorden weergeven. Deze twee standaard berichten heeft Facebook zelf al aangemaakt voor jou. Wanneer je een lijstje met terugkerende antwoorden hebt aangemaakt kan je ze van hieruit  verzenden. De berichten kan je ook gemakkelijk sorteren op basis van hoeveel je ze gebruikt of welke onlangs zijn gebruikt of aangemaakt. Vanuit dit menu kan je ook snel een nieuw antwoord aanmaken. Bovendien kan je door op “antwoorden beheren” te klikken makkelijk de opgeslagen berichten bewerken.

opgeslagen antwoord menu

Stap 3

Bij het opstellen van een nieuw antwoord typ je gewoon de titel van hoe je wilt dat het bericht noemt en het bericht zelf. Allemaal heel simpel dus! Voor het personaliseren hoef je enkel op “personaliseren” te klikken.

Hierdoor krijg je een lijst van zaken die in elk bericht terug komen, maar toch telkens wat anders zijn. Zoals bijvoorbeeld de naam van de persoon. Door deze optie te selecteren zal voor elk bericht de naam van de persoon automatisch aangepast worden. Buiten deze optie kan je ook voor tal van andere personalisaties kiezen zoals: de naam van de beheerder weergeven of een email waar mensen verder contact mee kunnen opnemen.

opgeslagen antwoord opstellen

opgeslagen antwoord personaliseren

 

 

 

 

 

 

 

 

Zoals je wel hebt kunnen lezen zijn de opgeslagen antwoorden van Facebook iets zeer handig om te hebben. Dankzij deze blogpost weet je nu ook hoe je hiermee overweg moet, dus niets dat je nog tegenhoudt om ermee aan de slag te gaan. 😉

Maak ook op  je smartphone gebruik van je opgeslagen antwoorden
Uiteraard is de kans groot dat je conversaties on-the-go gaat beantwoorden. Angela liet ons in een reactie op deze post weten dat niet iedereen weet waar de opgeslagen antwoorden te vinden op mobiel. We vonden dit een goede tip, waarvoor bedankt Angela! Vandaar deze toevoeging aan dit artikel > als je klikt op een conversatie ga je linksonder een blauw icoontje vinden met een wit plusteken in:

Facebook opgeslagen antwoorden op mobiel

Door daar op te klikken krijg je 2 opties: via de eerste optie kan je naar je opgeslagen berichten gaan en een bericht selecteren.

Facebook opgeslagen antwoorden via smartphone

De 2de optie is weer een nieuwigheid van Facebook en laat je toe om een afspraak te plannen met die persoon voor één van je services. Wij zien ons deze optie nu wel niet meteen gebruiken, maar het toont aan dat Facebook echt een one-stop-shop wil zijn voor bedrijven.

Facebook afspraak plannen

Laat ons zeker weten wat jij van deze Facebook features vindt of wat jouw ervaring hiermee is!