Waarschijnlijk zal je het wel al gehoord hebben: er is een nieuwe speler die zijn intrede maakt in de sociale mediawereld, “Vero”. De app die nochtans al sinds 2015 bestaat kwam deze week ineens naar de oppervlakte en is op dit moment één van de populairste apps in de appstore.

Vero front

Wat is Vero?

Vero is eigenlijk zeer gelijkaardig aan Instagram. Je maakt een account aan, weliswaar zonder te kunnen linken naar Facebook, je logt in en dan kan je dingen beginnen delen. Op Vero kan je veel meer delen dan enkel foto’s en video’s, je kan ook links, muziek, boeken en plaatsen delen.

Vero post

Zeer leuk aan Vero is dat je een duidelijk onderscheid kan maken tussen enerzijds ‘connecties’ en anderzijds ‘volgers’. Je kan mensen toevoegen, zoals vriendschappen op Facebook, maar je kan ook mensen volgen zoals op Instagram. Best of both worlds! Wanneer je iemand toevoegt als connectie, kan je hierbij ook kiezen of het gaat over goede vrienden, vrienden of kennissen. Dit vertaalt zich ook in het plaatsen van posts. Je kan heel precies aanduiden naar wie je post gericht is: enkel naar vrienden of ook naar volgers.

 

Vero friends

Vero share with

Waarom Vero?

Op het eerste zicht lijkt het dus op Instagram met enkele extra functies. Waarom zou deze app dan interessant zijn terwijl je kan kiezen voor veel populairdere sociale media kanalen? Wel, Vero is interessant omdat het een paar opmerkelijke beloftes maakt. Vero belooft dat je nooit ads te zien krijgt. De app werd gecreëerd door miljardair Ayman Hariri die genoeg had van advertenties op de meer populaire sociale media. Het doel van Vero is om posts te laten zien die je effectief echt wilt zien. Ze werken dus niet met algoritmes die zouden bepalen wat jij interessant kan vinden en die dan ook advertenties tonen.

Hoe verdient Vero dan inkomsten?

Om het platform in stand te houden moet het uiteraard inkomsten krijgen. Vero zal werken met een abonneermodel. Voorlopig is dit nog niet het geval, de eerste miljoen gebruikers kunnen de app namelijk gratis gebruiken als een soort van welkomstcadeautje. Wie de app daarna nog wil gebruiken zal gevraagd worden om jaarlijks een kleine som te betalen. Hoeveel dit zal kosten is nog niet duidelijk, maar men spreekt over de prijs van “een aantal kopjes koffie”. Het is nog af te wachten of mensen dit zien zitten in plaats van overladen te worden met advertenties.

Naast dit abonneermodel bestaat ook de mogelijkheid om rechtstreeks producten te kopen op Vero. Langs deze weg verdienen ze ook wat inkomsten en is er toch de mogelijkheid voor merken om in dit platform te investeren.

Vero Products

Waarom nu? 

Vero bestaat al sinds 2015, maar de app kwam al snel in de vergetelheid terecht. Deze week werd de app echter uit het niets super populair. Hoe komt dit? Het zou wel eens te maken kunnen hebben met de nieuwe hoeveelheid aan advertenties op Instagram en met het Instagram algoritme dat bepaalt welke posts je wel of niet ziet. Vero toont posts in omgekeerd chronologische volgorde en dus niet volgens een algoritme. Veel Instagrammers zijn niet tevreden met de laatste ontwikkelingen op hun platform en zoeken daarom mogelijks naar een alternatief. De plotse toename in gebruikers kwam zeer onverwacht en Vero had daardoor wat moeilijkheden om al dit nieuwe verkeer aan te kunnen. Dit zorgde voor heel wat problemen en de app zal enkele updates nodig hebben om deze nieuwe gebruikers te kunnen behouden.

vero problems

Is Vero hier om te blijven?

Op dit moment zegt ons gevoel nee, want de app komt nog vrij onstabiel over en de anti-berichten beginnen ook al te komen. Er zouden nog een heel aantal verbeteringen moeten komen om te kunnen concurreren met Instagram. Ook zal het afhangen van hoe deze laatste reageert. Indien Instagram druk begint te voelen van de competitie kunnen ze altijd aanpassingen maken aan bijvoorbeeld hun algoritme om consumenten tevreden te houden. Ook al zien we de voordelen voor gebruikers, toch zijn we wel sceptisch met Ello in het achterhoofd, waar we snel bye bye tegen gezegd hebben.

Daarnaast is het nog maar de vraag of het model van Vero zal aanslaan. Momenteel is het platform nog gratis te gebruiken, maar zullen mensen geïnteresseerd zijn in het betalen van een jaarlijkse bijdrage, zelfs al zou deze bijdrage relatief laag zijn? Dit zou wel eens hard kunnen tegenvallen, velen verkiezen wellicht het zien van advertenties boven een jaarlijkse betaling.

 Gaat Vero een echte concurrent worden van Instagram? Wat denk jij?