Een tijdje geleden schreven we een blogpost over hoe we zelf influencers hadden ingezet voor de bloggersveiling van SOS Kinderdorpen. Dit was een perfect voorbeeld van hoe influencer marketing gebruikt kan worden voor het goede doel. Hoewel er af en toe nogal smalend over gedaan wordt, wij zijn toch nog altijd sterk overtuigd: je kan wel degelijk een influencer positief inzetten. Daarom bespreken we vandaag opnieuw een case, waarin dit op een mooie manier wordt aangetoond, namelijk de campagne ‘Leef zonder filter’.

Nora Gharib werd het boegbeeld van deze campagne, die jongeren aanzet om te praten over geestelijke gezondheid. Iedereen is er zich er namelijk van bewust dat er aan sociale media ook enkele nadelen verbonden zijn. Zo is het beeld dat geschetst wordt niet altijd even realistisch. Instagram staat vol met de mooiste selfies, vakantiefoto’s, filmpjes van concerten…. De minder fijne momenten worden vaak verzwegen. En als je er gelukkig uitziet op beeld, weet niemand hoe het werkelijk met je gaat. Jammer genoeg krijgen veel jongeren daardoor al snel het gevoel dat het niet oké is om je wat minder goed in je vel te voelen.

Leef zonder filter influencer positief inzetten

Daarom wil de campagne ‘Leef zonder filter’, die zich richt op 16- tot 24-jarigen, hen aanmoedigen om met anderen te praten wanneer het eens wat minder gaat. Het is belangrijk om het te tonen als je het even niet ziet zitten, en om dus te leven zonder filter. De campagne reikt ook allerlei tips aan om de mentale weerbaarheid te versterken. Na de lancering doken er verschillende foto’s en tweets op met de hashtag #leefzonderfilter.  Hierin werden onderwerpen zoals het uiterlijk en de mentale toestand op een open manier aangekaart.

Leef zonder filter

Nora Gharib is volgens ons perfect gekozen als meter voor de campagne ‘Leef zonder filter’. Ze is zelf enorm actief op sociale media, heeft duizenden volgers op Instagram die naar haar opkijken, en post regelmatig vlogs op haar YouTube kanaal. Maar ook zij kan zich soms droevig, eenzaam of gestresseerd voelen, hoewel haar foto’s en video’s dat helemaal niet uitstralen. Wij vinden het fantastisch dat het onderwerp op deze manier onder de aandacht wordt gebracht.

Zo zie je maar, je kan zeker en vast een influencer positief inzetten. Maar daarom is het belangrijk om te kiezen voor een relevante influencer.

Wist je dat wij een database tool hebben, So Bloggy, waarin allerlei influencers (met hun toestemming) opgenomen worden? Binnen So Bloggy kan je filteren op bijvoorbeeld interesses, allergieën, kanalen enzovoort. Zo vinden we steeds de geschikte persoon voor elk project. Ben je benieuwd? Neem dan zeker eens een kijkje op de website.