Publiek19 was een congres zoals het hoort te zijn: een dag boordevol inspiratie! Géén sales-praatjes, maar concrete cases en tips waar je mee aan de slag kunt. We delen dan ook graag wat ons is bijgebleven van de sessies die wij gevolgd hebben. Pay it forward 😉

Trendwatcher Herman Konings – We, myself and AI
Volgens Herman gaan we niet digitaal, maar ‘fygitaal’: een samentrekking van het fysieke en het digitale. Ja we shoppen veel online, maar we grijpen toch ook veel terug naar het fysieke, al gaan we daarvoor alsmaar vaker lokaal. Zelf moest ik hierbij meteen aan Coolblue denken. Het is niet voor niets dat zij als webshop de omgekeerde beweging gemaakt hebben en ondertussen ook ‘stenen’ winkels hebben.

Deze fygitale trend hangt ook samen met nostalgie. Herman leerde ons een leuke app kennen die helemaal inspeelt op dat nostalgische gevoel: KD PRO, een foto app helemaal geïnspireerd op de wegwerp camera’s van vroeger waarbij je slechts een klein schermje hebt waardoor je je foto kunt nemen zoals vroeger, je kunt je foto’s pas opvragen als je er minstens 24 getrokken hebt en je dient een dag te wachten op de zogezegde ontwikkeling. Heerlijk toch?!

Onze maatschappij is aan het veranderen, en bedrijven spelen daar gretig op in en vaak ook ten goede. Als je vandaag één filmpje bekijkt laat het dan Sunday Rides van Avis zijn. Pracht van een case die Herman hier aanhaalde!

Karel Verhoeven, hoofdredacteur De Standaard – Aandacht is macht
Hoe kom je op de radar van de media? Zoals bij alles vergt dit de nodige voorbereiding. Hierbij Karel’s belangrijkste tips op een rijtje:

  • Zorg voor de nodige opwinding.
  • Organiseer iets dat verband houdt met je core business, maar wat inpikt op een ‘trend’ of verlangen.
  • Combineer leefwerelden die normaal gescheiden zijn.
  • Breng een originele oplossing aan voor een intuïtief probleem – een vooroordeel.
  • Kom met je nieuws naar buiten op een nieuwsluwe dag.
  • Combineer data en enquêtes tot nieuws dat de wenkbrauwen doet fronsen
    (Hierbij werd ook aangehaald dat hiervoor samenwerken met Universiteiten en Hogescholen altijd een goed idee is *hint*)
  • Interpreteer de cijfers (Ik lees: maak het de journalisten zo gemakkelijk mogelijk)
  • Stimuleer opiniemakers

Digitaal Strateeg Ruben Cassiman – Praktijkverhaal Klasse
Onderwijsmagazine Klasse heeft een gedurfde shift gemaakt van print naar online en vertelde over de challenges die daarmee gepaard gingen. Als je een shift maakt dan maak je die op alle vlakken. Zo werden print redacteurs omgevormd/bijgeschoold want schrijven voor een print magazine is anders dan schrijven voor online. Bij medewerkers die vertrokken werd er nagedacht of er nood was aan hetzelfde profiel of misschien was een ander profiel nu wel interessanter?

Ruben heeft heel wat belangrijke punten aangehaald, waar ik graag even op inga:

  • Printcommunicatie vervangen door digitaal is geen besparing > Ik hoop oprecht dat bedrijven ondertussen beseffen dat scoren met online ook de nodige tijd en aandacht vergt om het goed te doen!
  • Digital first is niet digital only > Klasse brengt nog steeds een magazine uit voor onderwijzers maar pakt dit anders aan. De frequentie werd verlaagd naar 4x per jaar, ze werken met een knappe hard cover waarvoor ze iedere keer met een andere illustrator werken, en ze proberen er telkens een leuke en relevante incentive bij te stoppen zoals een schoolkalender.
  • 360° communiceren betekent keuzes maken > I couldn’t agree more! Op alle kanalen aanwezig zijn is workload-gewijs vaak niet mogelijk (noch noodzakelijk). Organisaties die het toch doen vervallen al snel in een pragmatische aanpak waardoor ze hetzelfde gaan posten op verschillende kanalen waardoor die meteen hun nut verliezen. Want zoals ik tot in den treure ga blijven herhalen: waarom zou ik je op meerdere kanalen volgen als je overal hetzelfde post?

Jeroen Naudts, lector & onderzoeker Arteveldehogeschool – Panel jongeren over jongerencommunicatie
Moderator van dit panel, Jeroen Naudts, werkte mee aan het onderzoek ‘Hoe als Vlaams (media)merk jongeren bereiken via sociale media?’. Tijdens dit panel schotelde hij 4 studentes vragen voor zoals of sociale media voor hen entertainend dienen te zijn. Hierbij wat mij is bijgebleven van dit panel:

  • Peer pressure all over the place
    De jongeren uit het panel gaven grif toe dat als vrienden iets delen ze sneller geneigd zijn om dit te bekijken dan als dit van een andere bron komt. Dit verrast ons niet want Mark Zuckerberg heeft uiteraard niet zomaar vorig jaar veel tam tam gemaakt rond het feit dat het Facebook algoritme voortaan focust op meaningful interactions waarbij posts van vrienden en familie voorrang krijgen op andere content.
  • Communicatie van bedrijven = reclame voor jongeren
    Op de vraag of merkcommunicatie op sociale media storend is of niet kwam meteen het antwoord dat dit afhangt of het opvalt dat het om ‘reclame’ gaat of niet. Dat antwoord deed mij wat pijn want niet alle merkcommunicatie is uiteraard reclame, terwijl dit voor hen zo wel lijkt. Hangt uiteraard samen met het feit dat zeer veel bedrijven sociale media effectief puur voor push gebruiken. Een jammere zaak! Goed om weten: ze vinden merkcommunicatie op Instagram het minst storen want ze kunnen dat snel wegklikken… Het meest storend vinden ze advertenties op Facebook, en ze gruwelen er van mocht je adverteren binnen hun messaging apps. Jeroen gaf ook nog mee dat het onderzoek aantoonde dat jongeren wel nog actief zijn op Facebook, maar denk niet dat ze naar hun tijdlijn kijken > zij gebruiken dit puur voor Messenger, Groepen en Events.
  • Influencers: wie zijn dat?
    Het viel op dat jongeren merkcommunicatie meteen ook associëren met influencers en commerciële samenwerkingen. Ze willen op dat vlak meer transparantie en doorprikken samenwerkingen waar de hashtag #ad niet bijgezet werd. Influencers en geloofwaardigheid is een gespannen huwelijk zoals Jeroen stelde. Nu ik was dan wel heel nieuwsgierig naar welke influencers zij volgen die zij als geloofwaardig beschouwen en waar ze achter staan. Jammer genoeg bleef ik op mijn honger zitten want géén van de dames kon een influencer benoemen, en somden direct influencers op waarin ze ‘niet’ geloven. Reden hiervoor is volgens mij dubbel: ze weten niet goed wie influencers zijn. Heel veel mensen (niet enkel jongeren) denken dat influencers louter BV’s zijn of fanatieke Instagrammers die producten krijgen en in ruil daarvoor berichten posten. Uiteraard zijn er zoveel meer soorten influencers, en dit geeft toch aan dat vooral jongeren zich vaak niet eens bewust zijn van het feit dat ze door verschillende personen beïnvloed worden. Een interessante tip die Jeroen nog meegaf is dat Vlaamse jongeren op influencer-vlak geen grenzen kennen en veel internationale influencers volgen.

Sander Spanhove – Gemeente Evergem
Naar deze sessie keek ik enorm uit want we zijn bij So Buzzy al een tijdje fan van Gemeente Evergem op sociale media. In mijn eigen sessie zaten dan ook maar liefst 3 voorbeelden van deze sympathieke gemeente. Hun social media content is super, en nu ik de aanpak erachter ken mag je mij gerust een groupie noemen 😉

Sander gebruikte de oorwurm “Heb je even voor mij” van Frans Bauer om toe te lichten hoe je op de juiste manier aan social media doet. Menig social media manager zat instemmend te knikken toen hij aanhaalde dat we toch wel vaak de vraag krijgen “Zet dat eens snel op Facebook”, terwijl ook een Facebook-post zoals ik hierboven al aanhaalde de nodige aandacht vereist. Beter deftig de tijd nemen en nadenken waarom we iets op Facebook gaan doen en ons afvragen wat we ermee willen bereiken, om dan met een passend concept te komen. Hear, Hear!

Publiek19 - Gemeente Evergem

Social Media Strategist Kel Wouters, social media agency So Buzzy – Stelen met de ogen: lessen trekken uit commerciële campagnes
Publiek19 richt zich tot medewerkers van Vlaamse nonprofit-organisaties. Vermits we bij So Buzzy zowel voor commerciële bedrijven zoals KBC Bank & Verzekering werken als voor non-profits zoals goede doel SOS Kinderdorpen werd mij gevraagd om de cross-over te maken en in te spelen op wat non profits kunnen leren op social media vlak van commerciële bedrijven. Mijn collega Social Media Strategist Sarah en ik hebben met veel plezier een presentatie ineengebokst waarbij we verschillende social media thema’s aangekaart hebben aan de hand van een commercieel voorbeeld met daar tegenover telkens een voorbeeld van hoe dit vertaald kan worden naar de non-profit.

Zo vonden wij de complimentenbot van KBC uiteraard fantastisch. Het principe: je tagged iemand met een emoji en de bot reageert met een gepersonaliseerde actie. Stel bvb. dat ik hubby Christopher zou taggen met daarbij een eiland-emoji. Dan kreeg Christopher een image te zien met “Christopher, jij bent mijn temptation”. Zo’n bot kost al snel een aardige duit. Maar waarom niet een collega inschakelen om hetzelfde te bekomen? Dit kost uiteraard de nodige voorbereidingstijd, maar is eens zo leuk. We promise!

Facebook botComplimentenbot

Op Internationale Vrouwendag zagen we trouwens op Facebook een super voorbeeld passeren van een organisatie die zelf aan de slag ging in plaats van met een bot te werken. Karel de Grote Hogeschool werd omgedoopt tot Karla de Grote Hogeschool. Ging je met het in interactie dan kreeg je van Marnicq je eigen school. Zalig toch!

Karla de Grote Hogeschool

Was jij ook aanwezig op Publiek19, laat ons in een reactie hieronder dan zeker weten wat jou is bijgebleven!