Instaverliefd VRTDit schreef VRT NWS op 31/01. Onze aandacht was meteen gegrepen: origineel inzetten van sociale media, daar worden we natuurlijk blij van. Als dat dan nog eens op een goede manier gebeurt, worden we daar euforisch van! Instaverliefd is top, en daar geven we je drie redenen voor.

Maar eerst: wat is instaverliefd?

First things first. Instaverliefd is een Vlaamse serie die niet op tv verschenen is, maar wel liep via Instagram Stories, meer bepaald op dit Instagramkanaal. De afleveringen werden elke week online gezet door middel van nieuwe stories. Deze stories verdwenen na 24 uur, maar gelukkig werden deze ook opgeslagen als highlights van het kanaal waardoor we deze kunnen blijven bekijken. Heb je de serie nog niet gezien? Dan kan je dat dus momenteel nog doen!

Het verhaal van Instaverliefd gaat over vier vrienden die een datespel spelen: ze willen zoveel mogelijk daten met als doel de ware liefde te vinden. Doorheen het verhaal volg je de conversaties van Nora, Floor, Louis en Lars over dit spel, maar natuurlijk ook de dates zelf.

 

Drie redenen waarom wij fan zijn 👇

1. Instagram Stories

Sowieso zijn we fan van concepten die sociale media op een originele manier gebruiken, maar daarnaast is het ook heel slim dat Instaverliefd getoond wordt via Stories en niet via IGTV. Het productieteam heeft namelijk goed opgemerkt dat IGTV niet echt van de grond komt. IGTV werd een tijd geleden aangekondigd als een alternatief voor YouTube, omdat daar langere video’s getoond kunnen worden. In de Instagram feed kunnen video’s namelijk maximum 1 minuut lang zijn, en ook via Instagram Stories kan je maximum 15 seconden per frame filmen. IGTV moest er dus voor zorgen dat Instagrammers hun langere video’s toch kwijt kunnen op Instagram. We zien echter steeds vaker tekenen dat dit niet aan het lukken is. Zo werd onlangs nog een extra feature ontwikkeld die mensen vanop de feed naar IGTV moet brengen door al een klein deeltje van de volledige video in de feed te tonen.

2. Niet toevallig gekozen acteurs

Dat deze serie via Instagram liep, was een eerste opvallend aspect. Wat daarnaast ook speciaal is, is dat de programmamakers bewust gekozen hebben voor acteurs met een influencer-achtergrond. Zo is Lars één van onze populairste YouTubers Unagize en de andere hoofdrolspelers zijn regelmatig te zien op Ketnet. Dit toont ook aan dat de makers van Instaverliefd goed doorhebben wat er werkt bij de doelgroep (jongeren van 10-15 jaar). De influencers zijn al bekend bij deze doelgroep, wat er natuurlijk voor zal zorgen dat er meer jongeren zullen kijken.

3. Slimme influencer marketing

De laatste reden waarom wij fan zijn van Instaverliefd, is omdat het een goed voorbeeld is van influencer marketing. We werken zelf ook geregeld samen met bloggers, dus we liggen steeds op de uitkijk naar mooie cases. Eén van de vrienden, Lars, rookt en daar wordt nogal de aandacht op gevestigd. Lars wordt continu tabakslet genoemd en er wordt geregeld verwezen naar het feit dat roken vies is. Zo krijgen de deelnemers van het datespel minpunten wanneer ze iemand daten die rookt.

Niet veel later werd ons duidelijk waarom dit het geval is: Kom op tegen Kanker was betrokken bij de productie van deze serie. De insteek van het roken was er dus niet toevallig in gestopt, maar wel om jongeren duidelijk te maken dat roken allesbehalve gezond is. Via deze reeks willen ze dat op een leuke manier aanbrengen, die niet belerend is.

Het is niet de eerste keer dat Kom op tegen Kanker beroep doet op influencers. Vorig jaar werd de campagne ‘Vloggers vs Sigaretten‘ gelanceerd, waarvoor een hoop influencers video’s maakten rond de schadelijke stoffen die in sigaretten te vinden zijn. Instaverliefd is hier een heel slim vervolg op, wat een topcampagne!

 

Ben jij ook fan van Instaverliefd? Of net niet? Laat het ons zeker weten!
Ben je op zoek naar andere influencer marketing cases? Bekijk dan zeker ook eens onze blogposts over Leef Zonder Filter en de bloggersveiling voor SOS Kinderdorpen