Misschien wel één van de meest besproken revelaties van 2019: TikTok! Maar zal het ook in 2020 een trend worden? Jammer genoeg kan ik de toekomst niet voorspellen, maar wat ik jou wel kan meegeven is informatie over wat TikTok nu eigenlijk is en leuke weetjes over de voornaamste gebruikers. Je vraagt je misschien af waarom TikTok zo populair geworden is en of TikTok interessant is voor jouw bedrijf? Wel, dat zal ik op het einde van deze blogpost even toelichten met een aantal voorbeelden en leuke tips!

Wat is TikTok?

Ken je de populaire app TikTok? Hoogstwaarschijnlijk wel, maar ik leg het nog even uit moest je de app niet kennen. TikTok is ondertussen al meer dan 1,5 miljard keer gedownload, wat toch al een behoorlijk aantal is. Vroeger kende je TikTok misschien onder de naam Musical.ly? Dat kan, want TikTok heeft Musical.ly een tijdje geleden overgenomen. Op TikTok kan je korte video’s maken met muziek (meestal 15 seconden, maar het kan tot 60 seconden lang), waarop je enkele filters en animaties kan toepassen. Je komt dan vaak hele grappige en leuke filmpjes tegen, maar daar zal ik later in deze blogpost nog op terugkomen 😉 Bovendien kunnen deze korte video’s ook gedeeld worden op andere sociale media, zoals Facebook, Twitter en Instagram.

Wie gebruikt TikTok?

De app is vooral populair bij Gen Z (tieners en jonge millennials), dat valt mij op als ik de app zelf uitprobeer. Globalwebindex maakt dat ook duidelijk in een rapport. 46% van de TikTok-gebruikers heeft een leeftijd tussen 16 en 24 jaar, maar in sommige landen is dit anders. In China bijvoorbeeld hebben de meeste gebruikers een leeftijd tussen 25 en 34 jaar. Bovendien is 47% van de gebruikers single en 20% van de gebruikers student. Opvallend is eveneens dat TikTokkers (een fancy woord voor de gebruikers van TikTok) ongeveer 27 minuten langer naar muziek luisteren via streaming services, dan de gemiddelde internetgebruiker.

Waarom is TikTok zo populair geworden?

Het grote voordeel aan TikTok is dat je geen community nodig hebt, zoals op Instagram of YouTube. Op Instagram baseer je je bijvoorbeeld op het aantal volgers en op YouTube op je aantal abonnees, maar dat is niet nodig op TikTok. Op deze app kan je van nul beginnen en in een mum van tijd populair worden met een video, ZONDER een community te hebben opgebouwd. Het algoritme van TikTok bepaalt namelijk zelf of jouw video populair wordt of niet, waardoor het platform op een andere manier werkt dan de meeste social media kanalen. Leuk toch?

Gebruikers vinden het ook leuk om een soort van duet op te nemen met een video van iemand anders. Hierdoor is de app steeds populairder geworden, omdat het grappige beelden kan opleveren. Wat is een duet precies? Wel, een bepaalde Tiktokker kan een video uploaden, waarop jij dan kan reageren. Hierdoor verschijnt er een soort van splitscreen. Kijk maar eens naar de video’s hieronder van @feedingthehungry en @theamazingmace.

@feedingthehungry#duet jtcasey #thanksgiving #musically #tiktok #foryou #lovefans #charlieputh #drake #funny♬ I’m A New Soul – Transition

@theamazingmaceSome of you guys were asking for a side by side comparison… here you go 🙂 #CozyLittleChristmas♬ original sound – theamazingmace

Ook heeft deze applicatie zijn populariteit te danken aan de humoristische filmpjes in combinatie met popmuziek. Wist je trouwens dat mede dankzij TikTok, het liedje ‘Old Town Road’ van Billy Ray Cyrus en Lil Nas X zo populair geworden is?

Maar… waarom kan het voor jouw bedrijf interessant zijn?

Allereerst is het belangrijk om te weten dat TikTok-advertenties nog in bètamodus zitten. Op dit moment zijn er dus slechts enkele bedrijven die volop gebruik kunnen maken van de advertenties op TikTok, waaronder Nike en Apple Music.

Spreek jij met jouw bedrijf echter vaak jonge millennials en tieners aan? Zoals eerder besproken kent TikTok enorm veel jonge gebruikers, ideaal dus om deze doelgroep op een leuke en speelse manier te bereiken! Hieronder beschrijf ik een aantal tips die je hierbij kunnen helpen 😊

#Tip 1: zorg voor de juiste stijl en humor

Op TikTok is het belangrijk dat je de stijl en humor van de jonge doelgroep hanteert, anders val je uit de boot! Het is dus niet de bedoeling om een alledaagse verkoopboodschap te creëren, maar wel om origineel je content over te brengen, zodat je de doelgroep aanspreekt! Wees dus niet bang om te experimenteren. Wie niet waagt, niet wint 😉

#Tip 2: gebruik van hashtags

Ook heb ik persoonlijk gemerkt dat #hashtags enorm belangrijk zijn op TikTok. Zo vind je op deze app bijvoorbeeld Hashtag-challenges, zoals de #tumbleweedchallenge, waarbij je moet rollen als een strobaal. Deze challenges worden vaak gecombineerd met bepaalde muziek, wat het nog leuker maakt. Het kan dus interessant zijn om als bedrijf hierop in te spelen om meer bereik te genereren! Je merkt zelfs dat bekende personen en bedrijven hierop inspelen, zoals Jimmy Fallon van de Tonight Show.

@fallontonightJimmy takes the #TumbleweedChallenge! Show us your best tumbleweed!♬ #TumbleweedChallenge – The Tonight Show with Jimmy Fallon

#Tip 3: samenwerken met influencers

Ten slotte kan het nog belangrijk zijn om samen te werken met influencers. Influencers zijn op TikTok namelijk the real deal en kunnen jouw kanaal of video naar een hoger niveau tillen. Zo heeft TikTok zelf bijvoorbeeld samengewerkt met allerlei influencers om geld in te zamelen voor goede doelen tijdens de kerstdagen.

Het kan dus zeker interessant zijn om als bedrijf op TikTok te zitten, maar zorg dan wel dat je weet of je doelgroep op deze app zit. Als je doelgroep (nog) niet op deze app zit, dan raad ik je aan om TikTok nog even links te laten liggen. Wil je TikTok toch eens proberen, houd dan zeker rekening met de tips die ik jou gegeven heb. Om je een idee te geven welke bedrijven op dit moment populair zijn op de app, geef ik je hieronder een kort overzicht. Misschien krijg je op die manier een aantal leuke ideeën.

  • Chipotle: een bekend Mexicaans restaurant die vooral hun gerechten tonen op een leuke manier
  • NBA: meer dan 5,1 miljoen fans die graag kijken naar korte basketbalvideo’s
  • The Washington Post: zij posten vooral behind-the-scenes van hun nieuwsredactie
  • Nickelodeon: ze maken humoristische filmpjes over hun series, maar ook enkele muziekvideo’s
  • Red Bull: ze tonen op een leuke manier allerlei stunts en extreme sporten

Zo, we zijn op het einde van deze blogpost gekomen. Ik hoop dat je nu een beter zicht hebt op de populariteit van TikTok en waarom het voor jou misschien interessant kan zijn om hierop in te spelen. Dan rest er mij nu nog één vraag: ga jij TikTok inzetten met jouw bedrijf? Laat het ons weten! 😊