10 social media ideeën voor jouw bouwbedrijf

Hopelijk hoeven we je niet meer te overtuigen dat ook bouwbedrijven best actief zijn op sociale media, die letterlijk een onderdeel zijn geworden van ons dagelijkse leven. Meer dan 7,5 miljoen Belgen zijn actief op sociale media. Dat maakt kanalen zoals Facebook en Instagram de uitgelezen plaats om (toekomstige) klanten te bereiken, te informeren, te inspireren, en er zelfs mee in interactie te gaan. Tot zover ben je mee. Je hebt een Facebookpagina, Instagramaccount of LinkedInbedrijfspagina… maar wat ga je nu in hemelsnaam posten als aannemer? We helpen je op weg met 10 social media ideeën voor jouw bouwbedrijf.

1️⃣ Vertrek van veelgestelde vragen

Sociale media werken met algoritmes. Wanneer je een bericht plaatst, wordt een klein percentage van je fans bereikt. Als een groot deel van je fans je berichten een like geeft, deelt of erop reageert dan gaan sociale media ervan uit dat je bericht interessant is, en tonen ze het aan een groter deel van je fans.

Hoe kan je weten wat je fans interessant vinden op je sociale media? Eenvoudig: wat zijn de meest gestelde vragen die je ontvangt van klanten of prospecten? De zogenaamde frequently asked questions zijn precies het soort berichten waar klanten en prospecten naar op zoek zijn. Probeer dus in je social media posts een antwoord te bieden op deze veelgestelde vragen.

2️⃣ Speel in op een hype of speciale dag

Op een verrassende of grappige manier inspelen op de actualiteit werkt zeer goed op sociale media doordat velen dit soorten berichten delen met hun eigen netwerk. Idealiter kies je een thema of gebeurtenis waar iedereen de mond van vol heeft.

social media ideeën voor bouwbedrijven
© VRT NWS – www.instagram.com/vrtnws

Je kunt daarvoor research doen naar werelddagen die gelinkt zijn met jouw sector of jouw bedrijf, of waar je met je team origineel op kunt inhaken. Zo is het op 11 maart Wereld Loodgietersdag, kan het bouwverlof een thema zijn waar je op inspeelt, en wie weet heb je ook wel een leuk idee voor “Hug a Boss”-day op 12 september? 😉 Zo kan je zeker en vast een aantal social media ideeën bedenken die je bouwbedrijf op een originele manier profileren.

Naast wereld- en feestdagen kan je ook inspelen op een bestaande hype. Zo was er een tijd geleden de Tetris Challenge, gestart bij brandweer-, politie- en ambulancediensten van over de hele wereld. Via Instagram, Twitter en Facebook gaven ze inkijk in wat er allemaal in een interventiewagen van de hulpdiensten zit. Al snel deden diverse soorten ondernemingen mee aan deze uitdaging waaronder ook bouwbedrijven.

The Tetris Challenge op Facebook en Instagram
© Bouwbedrijf Dura Vermee Hengelo Tetris Challenge

3️⃣ Vraag je klanten om feedback te delen

Heb je een arsenaal aan tevreden klanten? Probeer hen te stimuleren om je feedback te bezorgen die je mag delen via sociale media. Als je bestaande klanten vertellen hoe tevreden ze zijn over jouw bedrijf wekt dat vertrouwen op bij potentiële klanten, en zullen ze sneller geneigd zijn om contact met je op te nemen.

Je kunt daarmee starten door na oplevering van een project aan blije klanten te vragen of ze het zien zitten om een review te schrijven (bij voorkeur op Google want zo scoort je website ook pluspunten in deze zoekmachine). De input kan je dan ook delen via sociale media. Ook als ze je mondeling vertellen hoe blij ze zijn met het eindresultaat kan je polsen of je hun feedback op je sociale media mag plaatsen. Vraag wel altijd toestemming als je feedback of foto’s deelt.

Laat klanten reviews schrijven en gebruik die feedback op je sociale media
© DS Covers – www.facebook.com/coversds

4️⃣ Vooruitgang en realisaties tonen

Sociale media zijn voor velen een bron van inspiratie. Het is dus heel belangrijk om potentiële klanten te overtuigen van je expertise en één van de effectiefste social media ideeën om je realisaties in de kijker te zetten. Je kunt dat op verschillende manieren aanpakken. Toon aan de hand van een reeks foto’s of een leuk (versneld) filmpje de vooruitgang van een project, of werk met het voor en na-principe. Zo geef je (potentiële) klanten een duidelijk en realistisch beeld van de mogelijkheden. Daarnaast mag je daarbij meestal ook op mond-tot-mond reclame rekenen. Mooi meegenomen toch?

Toon realistaties en vooruitgang op sociale media

© Architect Jan Anseeuw – www.instagram.com/architect_jan_anseeuw

5️⃣ Samen sterk(er)

Waarschijnlijk werk je samen met partners en/of leveranciers. De kracht van sociale media zit in het netwerkeffect, en dat kan je benutten door niet enkel te berichten over je eigen bedrijf op je sociale media maar ook regelmatig iets te posten over je partners.

Op verschillende social media kanalen kan je zorgen dat als je anderen een vermelding geeft, zij ook zien dat je over hen gesproken hebt. Dat doe je door hun account te vermelden met het @-symbool. Als zij dat opmerken, is de kans groot dat zij op hun beurt jouw bedrijf zullen vermelden. Uiteraard kan je ook gewoon eens polsen of jullie elkaar wat kunnen helpen en versterken op sociale media, en kunnen jullie samen bekijken hoe jullie dat precies kunnen aanpakken. Zo kom je misschien ook wel op nieuwe, creatieve social media ideeën.

6️⃣ Toon hoe het eraan toegaat op een bouwwerf

Je zou het misschien niet meteen verwachten, maar er is op social media wel degelijk interesse voor de manier waarop werken bij bouwbedrijven uitgevoerd worden. Dat bewijst ook alexey_electro op Instagram. Deze elektricien toont in detail hoe zijn werk eraan toegaat, en daar is duidelijk belangstelling voor. Ondertussen heeft hij al ruim 36.000 volgers.

Het loont dus de moeite om foto’s en filmpjes te plaatsen van jezelf en je werknemers in actie. Laat zien hoe de bouw en constructie van een woning tot stand komt, hoe het er dagelijks aan toegaat op de werf of hoe je machines ingezet worden.

7 Toon de menselijke kant van je bouwbedrijf

De bedrijven die het beste scoren op sociale media zijn ondernemingen die hun menselijke kant in de verf zetten, iets wat Heijmans helemaal begrepen heeft. Eén van hun social media ideeën die wij bijzonder effectief vinden, is deze post over werkvoorbereider Martin, die aan de hand van zijn persoonlijke leven de doorlooptijd van een project schetst.

Inspelen op gebeurtenissen zoals verjaardagen, geboortes en pensioenen is ook altijd een goed idee. Op die manier zorg je ervoor dat mensen een band krijgen met je bedrijf.

Bouwbedrijven op sociale media die inzetten op hun menselijke kant

© Heijmans – www.instagram.com/heijmansnl

8 Lok interactie uit

Hoe meer mensen reageren op je berichten, hoe meer mensen je berichten te zien zullen krijgen. Dé manier om zo veel mogelijk mensen te bereiken, is dus door interactie uit te lokken.

Bij DCA doen ze dat op een slimme manier door hun volgers te laten stemmen op hun omslagfoto. Daarbij maken ze het extra origineel door de letters van hun bedrijfsnaam te gebruiken in plaats van het klassieke A, B, C.

Lok interactie uit op sociale media als bouwbedrijf
© DCA – www.facebook.com/DcaMeerdanbouwen

9 Safety first

Een aantal thema’s zijn enorm belangrijk in de bouwsector en kunnen social media ideeën voor bouwbedrijven genereren. Veiligheid is zo’n thema waar je gerust regelmatig over mag posten. Dat schept namelijk vertrouwen in je bouwbedrijf. Zo wijt Heijmans op LinkedIn een volledig artikel over veiligheid op het werk en toont Willemen Groep op Facebook dat ze investeren in opleidingen rond veiligheid.

Uiteraard zijn er meer thema’s dan veiligheid alleen waarover je regelmatig kunt posten. Denk bijvoorbeeld ook aan duurzaamheid, technologie en innovatie.

10 Deel berichtjes over het verleden

Kijk niet enkel vooruit, maar deel ook regelmatig eens een berichtje over vroeger. Een zogenaamde throwback. Als je bedrijf al jarenlang meegaat, kan je zo de credibiliteit en betrouwbaarheid van je bedrijf benadrukken. Nostalgie werkt nu eenmaal goed op sociale media.

Deel berichten over vroeger op sociale media als bouwbedrijf

© Van Buggenhout bouwbedrijf – www.facebook.com/vanbuggenhoutbv

Bonus: humor for the win

Eén van de beste social media ideeën blijft humor. Pas daarbij wel op dat je mensen niet voor het hoofd gaat stoten. Humor is subjectief maar deze post van Dedeyne Construct uit het West-Vlaamse Waregem vinden wij persoonlijk zeer geslaagd. Ze spelen op een originele manier in op hun dialect en teamlunch.

Bouwbedrijven die humor gebruiken scoren goed op sociale media

© Dedeyne Construct – www.facebook.com/DedeyneConstruct

Wil je meer social media ideeën opdoen? Neem dan eens een kijkje naar onze workshops.