🎉#Big News!

Heb jij al een pop-up notificatie ontvangen van Facebook met de vraag om hashtags toe te voegen aan je berichten? Facebook gaat namelijk starten met het pushen van hashtags in Facebook-posts. Dat is goed nieuws voor kleinere bedrijven, want hashtags spelen extra in op het organisch bereik.

In mei begon Facebook het gebruik van #SupportSmallBusiness aan te moedigen om de zichtbaarheid van kleine bedrijven te helpen verbeteren. Dit zou misschien wel dé stimulans kunnen geweest zijn om hashtags te gaan pushen.

#History

Hoewel Facebook in 2013 zijn hashtags klikbaar heeft gemaakt, werden hashtags nooit veel gebruikt op dit kanaal. Zo bleek zelfs dat posts met hashtags minder goed scoorden dan posts zonder hashtags. Deze nieuwe hashtag wind kan er hopelijk terug voor zorgen dat hashtags een meerwaarde gaan betekenen voor jouw Facebook-bericht.

#New look

Facebook heeft ook de look van de hashtag feed pagina aangepast. Het is een mooie frisse look, geïntegreerd in het nieuwe Facebook-thema. Dat maakt het veel aangenamer om te scrollen door de verschillende hashtags.

#Waarom hashtags?

Een hashtag maakt een klikbare link van de onderwerpen in je tekst. Dit helpt mensen bij het vinden van berichten over dezelfde onderwerpen. Je schrijft simpelweg “#” en de onderwerpen van je bericht. Wanneer een volger op de hashtag klikt, krijgt hij een overzicht van alle berichten met die hashtag.

Nuttige tips bij het gebruik van hashtags op Facebook:

✔ Schrijf de hashtag als één woord zonder spaties.

✔ Nummers kunnen worden toegevoegd aan de hashtag, maar leestekens of speciale tekens niet.

✔ Je kan zoeken naar een hashtag met behulp van de zoekbalk bovenaan de pagina.

✔ Je kan zoveel hashtags opnemen in je Facebook-bericht. (De karaktergrens voor een Facebook-bericht is meer dan 60.000 karakters!) Meestal stellen we voor om 3-5 hashtags toe te voegen. Wil je er toch meer? Dan kan je nog uitbreiden tot 10-15, maar test vooral zelf uit wat het beste werkt voor jou!

✔ Maak alleen gebruik van hashtags die relevant zijn: hashtags die je bericht ondersteunen en het onderwerp van je bericht samenvatten.

✔ Voor je jouw bericht post, controleer dan eerst even de hashtags via de zoekbalk. Op die manier kan je zien of de hashtags bij jouw bericht passen en er geen vreemde associaties aan verbonden zijn.

Wat kan er nog niet?

❌ Je kan hashtags, in tegenstelling tot Instagram, (nog) niet volgen op Facebook.

❌ In tegenstelling tot Instagram laat de hashtag feed op Facebook niet het aantal hashtags of gerelateerde hashtags zien.

❌ De berichten die je in de hashtag feed pagina’s op Facebook ziet staan, zijn alleen de openbare berichten van profielen en pagina’s of berichten die met jou worden gedeeld omwille van “vrienden van vrienden”. Je kan dus niet elke post op Facebook zien die gebruik maakt van die hashtag vanwege de privacyinstellingen van de maker van het bericht.

Ready, Set, Go!

👉 Wacht niet langer en maak gebruik van hashtags in je Facebook-berichten!

Voilà, wij zijn alvast overtuigd! Jij ook? 🤔

 

Wil je meer te weten komen over Facebook en al zijn mogelijkheden? Kom dan zeker naar onze Facebook-workshop voor bedrijven.