Heb jij het soms ook zo moeilijk om meer bereik op LinkedIn te genereren? Vind je het moeilijk om relevante connecties te maken met mensen en bedrijven die een meerwaarde kunnen bieden voor jouw bedrijf? Dan geef ik jou in deze blogpost graag vijf nuttige tips om jouw onderneming meer in de kijker te zetten! 😀

TIP 1: ENGAGEER JE WERKNEMERS

Werknemers zijn het hart van jouw organisatie en dat is op LinkedIn eveneens belangrijk. Zorg dat ze betrokken zijn en actief de berichten gaan liken en deze ook gaan delen op hun persoonlijke LinkedIn-pagina’s. Op die manier wordt je bedrijf door veel meer professionals en bedrijven op een bewuste of onbewuste manier bekeken en kan je dus een enorme boost krijgen in relevant bereik! Het is bovendien belangrijk dat je werknemers gekoppeld zijn aan jouw bedrijfspagina (door bijvoorbeeld te vermelden in hun bio dat ze bij jouw organisatie werken). Op die manier kan jouw bedrijfspagina tevoorschijn komen als één van je collega’s bijvoorbeeld een nieuwe connectie toevoegt.

Het is natuurlijk niet altijd makkelijk om je collega’s aan te zetten om berichten te delen op LinkedIn. Hiervoor kan het bijvoorbeeld goed zijn om je collega’s af en toe in de belangstelling te zetten. Zo kan je bijvoorbeeld een berichtje posten waarin je de volgers van jouw bedrijfspagina meeneemt in ‘een dag uit het werkleven van onze magazijnier’ of toon je een leuke video waarin enkele van jouw medewerkers worden geïnterviewd.

Bereik op LinkedIn Montea

Dit is bijvoorbeeld een goede manier om een van je nieuwe collega’s in de kijker te zetten. Zo komt deze post in beeld bij het persoonlijke netwerk van Joke Jennes, wat voor extra bereik kan zorgen. Bovendien toon je op die manier ook dat je werknemers enorm belangrijk zijn voor jouw bedrijf.

TIP 2: WEES ACTIEF, MAAR RELEVANT

Eén van de belangrijkste tips die ik kan meegeven, is om actief je bedrijfspagina te updaten met relevante posts. Houd je bijvoorbeeld aan een schema waarbij je twee keer per week iets post op LinkedIn. Zorg er wel voor dat deze posts relevant zijn voor jouw doelgroep, anders zal dit minder bekeken, geliket of gedeeld worden door je volgers. Er zijn namelijk bedrijven die dagelijks hun LinkedIn-pagina volspammen met irrelevante berichten en URL’s. Hierdoor gaan anderen je bedrijfspagina niet meer zo serieus nemen en zullen je berichten niet het nodige bereik opleveren. Hieronder een voorbeeld hoe je het wel kan doen:

Bereik op LinkedIn Lotte de Man

Hier zie je bijvoorbeeld een leuke en relevante post van Lotte de Man. Ze maakt van een negatieve situatie iets positiefs, ze zet er een leuke foto bij en eindigt met een vraag die engagement opwekt bij haar netwerk. Op die manier heeft ze het bereik op een positieve manier vergroot!

TIP 3: GA DE INTERACTIE AAN MET JE CONNECTIES

Op andere sociale media, zoals Facebook en Instagram, zie je het misschien vaker: mensen laten een berichtje achter op je post. Op LinkedIn komt dit misschien minder voor, maar af en toe zal iemand toch een comment achterlaten. Wees dan proactief en reageer hierop op een gepaste manier. Op die manier zullen je volgers zich meer betrokken voelen bij jouw organisatie en dat heeft enkel positieve gevolgen voor het bereik en voor de onderlinge relatie. Heb je trouwens al gehoord over ‘The Golden Hour’ op LinkedIn? Het is namelijk heel belangrijk. Ik zal het even uitleggen:

‘The Golden Hour’ is het eerste uur nadat je je post online gezet hebt. Als je post gedurende dit uur het goed doet, dan is de kans groter dat jouw post verschijnt in de feed van andere mensen of bedrijven. Zorg er dus voor dat je actief de interactie aangaat met connecties als ze eens een berichtje achterlaten op jouw nieuwe post. Hieronder vind je een voorbeeld hoe het dus niet moet!

Bereik op LinkedIn Fanpage Karma

Dit is een goed voorbeeld van een post waarop enkele reacties geplaatst zijn, maar geen antwoord van het bedrijf. Dit is jammer, want deze mensen nemen namelijk de tijd om een reactie te plaatsen, wat toch wilt zeggen dat ze enige betrokkenheid hebben bij deze organisatie. Hierop kan er dus best gereageerd worden om de relatie met deze volger wat uit te bouwen. Op het berichtje van Nguyen Chi kan er bijvoorbeeld op deze manier gereageerd worden: “Hi Nguyen Chi, Thank you for using our tools! Which one do you like the most? 😀”

TIP 4: BOUW EEN RELEVANT NETWERK UIT

Het is not done om irrelevante connecties te maken om je bedrijfspagina uit te bouwen. Zo zal het bijvoorbeeld niet nuttig zijn om als slagerij een connectieverzoek te versturen naar een veganistisch iemand, aangezien dit niet strookt met de waarden van deze persoon. Dit geeft natuurlijk een averechts effect op het genereren van bereik naar jouw bedrijfspagina, aangezien je dan connecties hebt die geen interesse hebben in jouw bedrijf. Zoek dus naar relevante volgers. Dit kan je doen door bijvoorbeeld bepaalde hashtags te gebruiken bij je posts die voor jouw bedrijf belangrijk kunnen zijn. Op die manier kom je sneller in de newsfeed terecht van potentiële connecties die dergelijke hashtags volgen en bereik je dus meer mensen en bedrijven. Ook kan je gebruikmaken van de knop ‘invite connections’, zodat je je eigen connecties kan uitnodigen om jouw bedrijfspagina te liken. Als dit door meerdere collega’s (of bijvoorbeeld door sales people) gedaan wordt, dan kan je eveneens je bereik vergroten.

Bereik op LinkedIn Lotte de Man

Hiervoor komen we even terug op het voorbeeld van zonet. Je ziet hier dus wat relevante hashtags kunnen zijn. Lotte gebruikt drie hashtags die voor haar (en haar eigen onderneming) belangrijk zijn om meer bereik te genereren. Zoals je kan zien, met succes!

TIP 5: EXPERIMENTEER MET CONTENT

Het is moeilijk te bepalen wat er nu juist wél en niet werkt op LinkedIn, aangezien het algoritme regelmatig verandert. Probeer daarom te experimenteren met verschillende soorten content. Deel je op maandag een link naar een interessant artikel? Leuk! Deel woensdag dan bijvoorbeeld een videopost en stel de week nadien een interessante vraag aan jouw doelgroep om engagement uit te lokken. Het is namelijk belangrijk om een mix aan content te hebben en te experimenteren met verschillende soorten, zodat je niet als eentonig wordt beschouwd door je doelgroep. Bovendien kan je op die manier zien wat wel en niet werkt en dan wordt de waarde van jouw bedrijfspagina des te groter!

Bereik op LinkedIn Hootsuite

Hootsuite is bijvoorbeeld een bedrijf dat goed gebruikmaakt van de verschillende soorten formats. Zo posten ze af en toe een video, een poll, een vraagpost, infographics of deze live video hierboven. Zo hebben ze een overzicht van de contentvormen die goed werken en de contentvormen die minder goed of zelfs slecht werken op LinkedIn. Experimenteren is dus de boodschap! 😊

Zo, nu heb je een overzicht van enkele tips die voor jouw bedrijf van goudwaarde kunnen zijn en die je kunnen helpen om meer bereik te genereren naar jouw bedrijfspagina. Heb je zelf nog goede tips of aanbevelingen om meer bereik op LinkedIn te krijgen? Laat het ons dan zeker weten! 😉