Bye bye Kotler want dankzij het boek ‘Scoren met creatieve content op sociale media’ krijg jij Social Media Marketing onder de knie! Het boek gaat in op vragen zoals ‘Moet ik aanwezig zijn op alle socialemediakanalen?’, ‘Hoe bestrijd ik het algoritme?’ en ‘Wat is nu goede content?’. Kortom, dit boek helpt je niet alleen op weg maar geeft je ook een leidraad tot succes, inclusief leuke voorbeelden en interessante cases! Wij hebben het ondertussen gelezen en geven je alvast enkele key take-aways.👇

1. Aanwezig zijn op sociale media.

De vraag die wij vele ondernemingen soms nog horen stellen is: ‘Waarom moet ik als bedrijf aanwezig zijn op sociale media?’. Wel kort geantwoord, omdat 91% van alle Vlamingen actief is op minstens één sociaal netwerk. Wat wil zeggen dat je dus via sociale media meer personen kunt bereiken met jouw boodschap dan enkel met een affiche in je dorp of stad.

In Vlaanderen zijn de populairste sociale netwerken Facebook (78%), WhatsApp (72%), YouTube (66%), Messenger (69%) en Instagram (44%). Moet je dan echt aanwezig zijn op elk van deze kanalen? Neen! Als bedrijf is het belangrijk dat je bewust kiest op welke je wel of niet inzet. Soms werkt je content eenvoudigweg niet, omdat je niet op het juiste netwerk aanwezig bent. Maak dus niet de fout om simpelweg te kiezen voor ‘het grootste netwerk’ omdat je denkt daar de meeste mensen te bereiken. Want, jouw ideale (potentiële) klanten zijn daar misschien niet het meest actief.

Is content schrijven op Facebook dan echt de juiste aanpak? Dat hangt af van meerdere factoren zoals regio, functie en of interesses die de keuze voor het ene of het andere netwerk beïnvloeden. Neem nu jongeren tussen 12-18jaar –> zij zitten het vaakst op YouTube en Instagram. Beslissen op welke sociale media jij aanwezig bent, doe je dus best na een analyse van je doelpubliek.

2. Sociale media gebruiken als een bedrijf.

Als bedrijf is het belangrijk om ook op sociale media uit te stralen waar je voor staat. Denk vanuit je missie, visie en waarden want dit is de hoofdboodschap die je doelgroep wil weten en waar zij zich mee identificeren. Je kent ze wel die goede oude 4P’s die uit alle boeken in de jaren ’90 niet weg te denken waren. Het model is op zich niet slecht, als je denkt in termen van klassieke marketing en positionering. Product, plaats, prijs en promotie werken helaas niet als je het wil toepassen op sociale media. Je checkt je sociale media niet om producten aangeprezen te krijgen maar om je te ontspannen, online contacten te onderhouden en te weten te komen wat er in de wereld gaande is.

Wat wel werkt? Dat is connecties aangaan met je doelpubliek, een groepsgevoel opwekken, de juiste aanpak hebben en vooral de juiste boodschap overbrengen:

  1. Connection
    Op sociale media ga je als organisatie de dialoog aan met je doelpubliek. Je doet er in je posts dus alles aan om interactie uit te lokken.
  2. Community
    Het groepsgevoel op sociale media is heel belangrijk. Denk maar aan: ‘Wij zijn allemaal fan van deze muziekgroep’ of ‘Wij wonen allemaal in deze stad’.
    Door dat groepsgevoel te stimuleren, kan je ervoor zorgen dat je doelpubliek een hechtere band krijgt met jouw organisatie, en dus sneller geneigd is om effectief in interactie te gaan.
  3. Context
    Interactie uitlokken lukt enkel als je de juiste netwerken inzet, de juiste tone of voice gebruikt en je content op het juiste moment laat opduiken in de newsfeed van je volgers.
  4. Content
    Last but not least: content!  Welke online inhoud sluit thematisch goed aan bij de interesses van je doelpubliek en past bij jouw organisatie? Daar draait het allemaal om.

3. Beginnen aan je content.

Als social media marketeer komt het haar op je hoofd recht van bedrijven die krak dezelfde content op al hun sociale media kanalen posten. We begrijpen het wel want technisch gezien met de tools van vandaag kan je in één klik je content over al je platformen verspreiden. En dat spaart je veel tijd uit!

MAAR volg jij een bedrijf zowel op Facebook als op Instagram om op beide kanalen identiek dezelfde posts te zien verschijnen? Waarom zou persoon x je dan blijven volgen op beide account als er geen meerwaarde is?  Elk netwerk heeft zijn eigen algoritme, wetten, regels, doelpubliek en vooral andere mogelijkheden. Er zijn dus tal van creatieve opties om hiermee te spelen en je doelgroep te bereiken met content die effectief scoort!

Goede content, wat is dat dan? Dat zijn posts die interactie uitlokken (=activerend), je publiek emotioneel raken met een lach bijvoorbeeld (= prikkelend), visueel heel sterk zijn en opvallen tussen de massa (=scanbaar) en die vooral matchen waar jij als bedrijf mee bezig bent (=relevant).

4. Creatief zijn met content.

Vanaf dat je weet wie je doelgroep is en waar deze aanwezig is, is het tijd om na te gaan welke content zij van je willen zien. Het delen van waardevolle content is immers van groot belang. Doe bijvoorbeeld een kleine enquête, bekijk welke pagina’s op je website het vaakste bezocht worden, maak een lijstje met de meest gestelde vragen,… Allemaal handige tools om er achter te komen wat voor jouw doelgroep relevant is.

Daarnaast worden er in het boek ook nog eens 50 verschillende voorbeelden aangehaald waarop jij je kan inspireren! Wij zijn alvast enorm fan van content formats, zo heb je steeds kapstokken die je kan gebruiken om je content onder te verdelen. Wat ook het (vooruit)plannen van je content een stuk makkelijker maakt.

Hier alvast onze 5 favorieten op een rijtje:

1) Maak zelf een animated gif of een meme

2) Ga aan de slag met toptopicals
Een post die op sociale media inhaakt op een thema, ook wel een ‘inhaker’ genoemd. Krijgt vaak heel wat interactie, net omdat je doelpubliek er ook mee bezig is. De kunst is dus om die top topicals eruit te pikken die relevant zijn voor jouw volgers én voor je merk. Het voordeel van zo’n top topical is dat je maanden van tevoren al weet wanneer het Werelddierendag of de nationale feestdag is.

3) Geef een blik achter de schermen
Een goed verhaal bestaat niet zonder personages. In het geval van jouw bedrijf of organisatie zijn dat jouw collega’s, vrijwilligers, klanten … Zorg dus dat zij een hoofdrol spelen in je verhaal. Op Instagram Stories kan je bijvoorbeeld je account laten overnemen voor een dag. Er zijn tal van manieren om je publiek een blik achter de schermen te gunnen.

4) Hergebruik content van je volgers

Zo maak je van je volgers of medewerkers echte ‘ambassadeurs’. Vaak praten deze over je merk of producten op hun eigen sociale media en daar zitten voor je bedrijfsaccount mooie kansen in! Monitor dus regelmatig je hashtags of getagde foto’s. Zo kan je die beelden hergebruiken en zal de ambassadeur dit als een fijn compliment opnemen. It’s a win-win. 😃

 

 

 

 

 

5) Maak een verrassende carrousel

Soms is het moeilijk om een verhaal over te brengen in slechts één foto. Maar gelukkig is er de carrouseloptie! Ook hier kan je extra creatief zijn met je foto’s en formaten om interactiever en creatief te zijn. Speel dus af en toe eens met de opties, zo bekom je verrassende resultaten die extra leuk zijn om door te swipen. Zoals deze. 👇

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wat vooral blijft hangen is dat je je volgers  moet uitdagen. Bedenk een leuk concept, verras met een unieke foto, vertel je verhaal  in een creatieve story,… Ga het soms niet te ver zoeken want ieder van ons is een beetje een influencer. We tippen onze favoriete koffiebar, onze favoriete werkplek of raden elkaar boeken aan. 😉

Ben je op zoek naar inspiratie voor creatieve content?  Of twijfel je of je wel juist bezig bent en de juiste socialemediakanalen gekozen hebt? Dan is dit boek van Kristof D’hanens & Brecht Vanderstraeten van I Like Media ideaal om je opnieuw op weg te helpen! We Like 🙌