Als Social Media Manager in België heb je je ongetwijfeld wel al eens de vraag gesteld: in welke taal je eigenlijk het best post op Instagram. Posten we nu op Instagram het best in het Nederlands, Nederlands en Frans of zelfs in het Engels? 😱

Ook voor Facebook komt deze vraag regelmatig naar boven. Hoe je dit op Facebook het best aanpakt kan je hier lezen. Maar wat als jij nu net wilt inzetten op Instagram? En zeg nu zelf, zo’n post met 2 of 3 talen eronder, vlot leest dat ook niet. Volgens ons zijn er 3 opties om te posten op Instagram als je bedrijf tweetalig is. Laat ons even de verschillende opties bekijken.

1️⃣ 1 account en 1 taal (Engels)

Wanneer je kiest om te communiceren in het Engels, hou je er ook best rekening mee dat dit waarschijnlijk niet de moedertaal is van je volgers. Als rasechte Belgen verstaan we natuurlijk wel Engels, maar eigenlijk creëer je zo al meteen een iets grotere barrière tussen je merk en je volgers.

✔️  Voordelen:

  • Ja kan je tekst kort houden en boven de “See more” knop blijven met je CTA.
  • Je hoeft al je visueel materiaal maar 1x te maken want je hebt maar één taal. Je bespaart dus tijd.

Nadelen:

  • Niet iedereen z’n Engels is even goed.
  • Wat met bijvoorbeeld videomateriaal waar in een bepaalde taal gesproken wordt?
  • Kan chaotisch overkomen. Net zoals dit op de foto wel wat het geval is. We hebben tekst in het Engels, hashtags in het Nederlands, Frans en Engels, en de klantendienst antwoord in het Nederlands.

 

2️⃣ 1 account en 2 talen

In 2 talen communiceren op 1 account, dat kan je eigenlijk op 2 manieren aanpakken. Je plaatst telkens 2 versies van je copy onder je post. Eentje in het Nederlands en eentje in het Frans. Of je maakt telkens per taal een post. Elke post verschijnt dan dus eigenlijk dubbel op je kanaal. Is dit dan een beter plan? Let’s have a look.

✔️ Voordelen:

  • Je bent politiek correct en behandelt beide voornaamste landstalen even gelijk.

 Nadelen:

  • Als je bij een post 2 tekstjes moet voorzien (NL + FR) dan wordt je tekst natuurlijk langer. Om de 2e taal te zien zal je op de “see more” button moeten klikken, wat veel volgers niet meteen zullen doorhebben.
  • Zeker bij stories wordt dit verhaal nog moeilijker.
    • Je hebt op 1 frame ook 2 tekstjes nodig wat storend overkomt.
    • Of je publiceert 2 Stories na elkaar (NL/FR) wat eigenlijk al even storend overkomt.
  • Bio in 2 talen is chaotisch en niet makkelijk in te stellen.
    • Er is maar 1 link in bio mogelijk. Je kan dus niet makkelijk doorverwijzen naar een website in een andere taal.
    • Ga je voor 1 post per taal dan gaan je volgers zich misschien irriteren want ze krijgen alles dubbel te zien.
    • Ga je voor 1 post met 2 talen: dat zorgt er dan weer voor dat je post langer wordt.

3️⃣ 2 accounts en 2 talen

Wanneer we een account aanmaken per taal komt er meteen wat meer werk bij kijken. Je moet om te beginnen al de extra account aanmaken, vullen met relevante content en zorgen dat je volgers van de ene account de weg vinden naar de nieuwe account.

✔️ Voordelen:

  • Iedereen krijgt content in z’n eigen taal.

 Nadelen:

  • Je maakt content vaak dubbel wat natuurlijk resulteert in meer werk.
  • Niet enkel je volgers worden versnipperd over meerdere accounts maar ook je metrics moet je op verschillende plaatsen zoeken.

Zo heb je volgens ons een duidelijk beeld van de verschillende opties. Nu kan je een goed gefundeerde beslissing nemen. Maar naar welke optie gaat nu onze voorkeur uit? 🤔

Conclusie

Wel elke keuze is natuurlijk afhankelijk van het merk. Al merken we bij So Buzzy dat we het liefst toch werken met 2 accounts op Instagram. Eentje voor elke taal. Want als we ons in de schoenen van onze volgers plaatsen weten we natuurlijk dat onze content zo relevant mogelijk moet zijn voor hen. En als we die filosofie volgen, dan moeten we die content ook in de taal brengen die onze volgers het best begrijpen.

Heb jij nog een beter idee? Laat het ons gerust weten!