Facebook ging Instagram al voor maar hier is ie dan: FAQ in de Instagram DM’s voor bedrijfsaccounts. De nieuwe functie ‘veelgestelde vragen’ of ‘FAQ’ is vooral handig voor bedrijven en Influencers die regelmatig vragen in hun privéberichten krijgen. Via de nieuwe functie kunnen bedrijfsaccounts vragen instellen die tevoorschijn komen wanneer iemand een privéberichtje stuurt.

Veelgestelde vragen Instagram voorbeeld

Waarom zou ik deze veelgestelde vragen-functie gebruiken?

Wel, dat is heel eenvoudig. Via de nieuwe functie kan je de relatie met je klant verbeteren. Daarnaast bied je een laagdrempelige vorm van communicatie zodat je (potentiële) klanten over de streep kan halen om toch een vraag te stellen. Het grootste voordeel is dat een gesprek tussen jou en je klant veel sneller en efficiënter kan verlopen.

Voor net opgestarte profielen en pagina’s kan het nogal tricky zijn om de juiste veelgestelde vragen op te stellen. Daarom vind je hier drie tips die je helpen om de juiste veelgestelde vragen op te stellen.

  1. Verzamel al je klantenvragen die je via e-mail, website, sociale media binnenkrijgt
  2. Kijk naar de veelgestelde vragen van je concurrenten
  3. Formuleer je vragen vanuit het perspectief van je klant

Hoe stel ik FAQ in op Instagram?

Veelgestelde vragen instellen op Instagram is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk. Aan de hand van dit stappenplan stel je ze op in no time.

  1. Open de Instagramapp
  2. Ga naar je bedrijfsaccount
  3. Klik rechtsboven op de 3 streepjes
  4. Klik op ‘instellingen’
  5. Ga vervolgens naar ‘bedrijf’
  6. Klik op ‘veelgestelde vragen’
  7. En vervolgens op ‘instellen’
  8. Voeg een veelgestelde vraag toe
  9. Klik op ‘opslaan’
  10. Duid ‘vragen weergeven’ aan
  11. Vervolgens kan je nog 3 extra vragen toevoegen

Hoe Instagram FAQ instellen

Hoe Instagram FAQ instellen vervolg

Hoe stel ik opgeslagen antwoorden in?

Als de veelgestelde vragen zijn ingesteld, is het natuurlijk ook handig om snel te kunnen reageren op de vragen. Daarom maakt Instagram het mogelijk om ook antwoorden op te slaan. Zo kan je privéberichtjes makkelijk en snel beantwoorden.

  1. Ga naar je bedrijfsaccount
  2. Klik rechtsboven op de 3 streepjes
  3. Klik op ‘instellingen’
  4. Ga vervolgens naar ‘bedrijf’
  5. Klik op ‘opgeslagen antwoorden’
  6. Klik dan op ‘nieuw opgeslagen antwoord’
  7. Voeg dan je sneltoets in en het chatbericht dat je wilt weergeven. Tip: zorg dat de sneltoetsen makkelijk te onthouden zijn! Deel ze bijvoorbeeld op in faq1, faq2, etc.

Opgeslagen antwoorden instellen Instagram

Als je al deze stappen hebt gevolgd, kan je nog 3 andere FAQ vragen voorzien van een antwoord. Wanneer iemand je dus een veelgestelde vraag stelt kan je met een opgeslagen antwoord de vraag beantwoorden. Dat doe je door in de antwoordbalk de eerder ingestelde sneltoets  in te vullen en vervolgens op het blauwe tekstballonnetje te klikken. Handig!

Tip: Schrijffouten zijn #notdone, zorg er dus voor dat je antwoorden en vragen steeds foutloos geschreven zijn. Tips vind je hier.

Simulatie gesprek veelgestelde vraag

Zo, vanaf nu is je Instagrampagina geoptimaliseerd voor de veelgestelde vragen. Potentiële en/of vaste klanten kunnen nu in 1-2-3 vragen stellen en jij kan makkelijk antwoorden. Twee vliegen in één klap. 😉

Benieuwd naar hoe de social media app geëvolueerd is doorheen de jaren? Check dan zeker deze 10 grootste veranderingen van Instagram.