Vandaag verscheen de tweede editie van de Social Media en Influencermarketing Barometer, ook wel de SMI-Barometer genoemd. Het doel van deze Barometer? Een handleiding bieden voor merken die hun bereik en merkbeleving via sociale media en influencermarketing naar een hoger niveau willen tillen.

Wat is de SMI-Barometer?

Vorig jaar lanceerde de Arteveldehogeschool de eerste editie van de SMI-Barometer na vier jaar intensief onderzoek. Deze Barometer biedt de meest actuele informatie over de impact van sociale media en influencermarketing op Vlaamse jongeren tussen 16 en 24 jaar.

Door het grote succes besloot de hogeschool om de Barometer jaarlijks opnieuw uit te brengen. En waar de focus vorig jaar lag op Vlaamse jongens en meisjes, wordt er vanaf dit jaar rekening gehouden met alle Belgische jongeren.

Maar wat maakt de Sociale Media en Influencermarketing Barometer nu echt interessant voor Belgische merken? Wel, de inzichten zullen het onder andere eenvoudiger maken om te bepalen op welke kanalen je best aanwezig bent. Daarnaast kan je deze info gebruiken om te achterhalen op welke manier influencermarketing het meest tot zijn recht komt, en om te ontdekken welke content echt aanslaat bij jongeren. En als kers op de taart wordt er regelmatig ook nog eens een onderscheid gemaakt tussen onze Nederlandstalige en Franstalige jongeren. Handig!

Wij namen de SMI-Barometer al eens grondig voor jullie door en sommen hier met plezier de belangrijkste inzichten op. 👇

Sociale media en influencermarketing: de belangrijkste inzichten op een rijtje

1️⃣ Instagram blijft het populairst  

Met zo’n 70% dat de app meermaals per dag opent, blijft Instagram het populairste socialemediakanaal onder jongeren. Al is er wel een duidelijk gebruiksverschil tussen verschillende leeftijdsgroepen. Zo gebruiken jongeren tussen 19 en 21 jaar de sociale media app het vaakst en 22 tot 24-jarigen het minst.

Daarnaast merken we nog andere demografische verschillen op: Instagram is vooral populair bij meisjes, en wordt meer gebruikt door jongeren in Vlaanderen dan in Wallonië. Het is dus belangrijk om rekening te houden met deze demografische verschillen wanneer je deze doelgroepen wil bereiken via sociale media. Wat werkt voor de ene doelgroep, zal dus waarschijnlijk niet zo goed werken voor de andere.

2️⃣ TikTok zit (nog altijd) in de lift

Het is geen geheim meer: TikTok is hot! En dat bewijzen ook de cijfers uit de SMI-Barometer. Die tonen namelijk aan dat het TikTok-gebruik onder jongeren enorm steeg het afgelopen jaar. Zo gebruikte in 2019 8,8% van de Vlaamse jongeren TikTok dagelijks. In 2020 steeg dat percentage naar 46,9%. Van groeien gesproken!

De populariteit van TikTok is uiteraard ook merken niet ontgaan. Steeds meer merken voegen het kanaal dan ook toe aan hun social media strategie om jongeren te bereiken. En de focus ligt dan niet alleen op organische content, maar ook op advertenties. Goed gezien, want jongeren vinden TikTok-advertenties minder storend dan traditionele reclame.

Let wel op: als merk bereik je op TikTok iets gemakkelijker meisjes dan jongens. En dan vooral 16 tot 18-jarigen vrouwen. Dat betekent uiteraard niet dat TikTok geen geschikt platform is om jongens te bereiken natuurlijk, want ook zij zijn fan van de vele dansjes, challenges en ludieke video’s die er te vinden zijn.

sociale media en influencermarketing: TikTok zit nog altijd in de lift

3️⃣ Facebook Messenger en Pinterest bieden opportuniteiten

Zoals verwacht blijven Instagram, YouTube en Facebook bovenaan het lijstje staan van meest gebruikte socialemediakanalen bij Belgische jongeren. Wat misschien meer verbaast, is dat Facebook Messenger dagelijks vaker gebruikt wordt door jongeren (63,2%) dan Facebook zelf (54,8%). Het kan dus als bedrijf een slim idee zijn om Messenger te overwegen in je kanaalmix.

Maar ook Pinterest biedt steeds meer kansen. Zo gebruikt 6,4% van de bevraagde jongeren de app meerdere keren per dag, 7,3% gebruikt Pinterest bijna dagelijks en 14,8% zit ten minste één keer per week op het platform. Dat wil zeggen dat bijna één derde van de Belgische jeugd Pinterest actief gebruikt. Daarnaast toont de Sociale Media en Influencermarketing Barometer aan dat vooral vrouwen fan zijn van deze social media app, maar dat is misschien niet zo verwonderlijk. Het is namelijk zo dat Pinterest vooral geschikt is voor sectoren met een visueel aantrekkelijk aanbod, zoals mode, interieur en architectuur. Maar uiteraard kan je als bedrijf met atypische Pinterestcontent scoren op het platform door origineel uit de hoek te komen.

Benieuwd hoe je Pinterest kan laten werken voor jouw bedrijf? Check dan hier zeker even onze workshop Pinterest voor Bedrijven.

4️⃣ Jongeren houden van influencers

Wil je jongeren bereiken? Dan blijft influencermarketing één van de meest efficiënte manieren om dat te doen. De cijfers van het onderzoek bevestigen dat influencers wel degelijk een invloed blijven hebben op jongeren. Zo kocht 26,2% van de Belgische jongeren de afgelopen drie maanden iets dat een influencer promootte.

Een opvallend inzicht is hier dat influencermarketing een grotere impact blijkt te hebben op Franstalige jongeren dan op Nederlandstalige jongeren. Franstalige jongeren volgen gemiddeld namelijk meer influencers en zijn er over het algemeen ook meer vatbaar voor. Het koopgedrag van Nederlandstalige jongeren wordt er net iets minder door beïnvloed.

Ondanks dat Instagram het populairste kanaal is om aan influencermarketing te doen, wint ook TikTok hier aan belang. Het onderzoek geeft daarbij aan dat als TikTok zo blijft doorgroeien, het in 2022 het populairste kanaal wordt om influencers op in te zetten.

Wil je als merk graag starten met influencermarketing? Dan raadt de Sociale Media en Influencermarketing Barometer vooral aan om samen te werken met influencers die leuke en originele content creëren. Daarbij vinden jongeren het belangrijk dat ze iets van de influencer kunnen leren en dat hun content niet te commercieel oogt. Zorg er ten slotte ook voor dat de influencer geloofwaardig is en goed bij je merk past. Al blijken jongeren uit het Zuiden hier meer aandacht aan te besteden dan jongens en meisjes uit het Noorden van ons land.

sociale media en influencermarketing: influencers blijven een efficiënte manier om jongeren te bereiken

5️⃣ Giveaways trekken de aandacht

Online wedstrijden zijn erg geliefd onder de Belgische jeugd. Maar liefst 50% gaf dan ook aan al eerder aan een giveaway te hebben deelgenomen. Niet choquerend, want wees eerlijk: iedereen vindt het leuk om iets te winnen. 😉 Dat blijkt dan ook meteen de belangrijkste drijfveer voor deelname te zijn onder jongeren.

Ook de laagdrempeligheid om deel te nemen draagt bij aan de populariteit van giveaways. Al beseffen jongeren dat de kans vaak klein is om effectief iets te winnen. Een reden die dan ook vaak werd aangehaald om net niet deel te nemen.

Ons advies? Zorg dat jouw volgers heel eenvoudig kunnen deelnemen aan jouw giveaway en kies niet één, maar verschillende winnaars want dat vergroot hun kans op winst. Zet daarnaast soms net iets vaker in op giveaways bij je Franstalige doelgroep. Deze blijkt daar namelijk iets positiever tegenover te staan dan Nederlandstalige jongens en meisjes.

Ten slotte is het ook belangrijk dat je op de hoogte bent van wat er wel en helemaal niet mag wanneer je dergelijke wedstrijden organiseert in België. Zo zijn pure like en/of volg-wedstrijden niet echt aan te raden, en zal je altijd een bepaalde vaardigheid of kennisvraag moeten koppelen aan je giveaway. Leer hier meer.

6️⃣ De beste kanalen voor branded content

Jongeren worden het vaakst blootgesteld aan branded content op Facebook, Instagram en YouTube. Hierbij blijkt dat voornamelijk reclame op Facebook Messenger, Pinterest en TikTok als neutraal wordt beschouwd. En ook gesponsorde berichten in de Facebookfeed worden als minder opdringerig gepercipieerd dan content die in de Verhalen wordt geïntegreerd. Een belangrijk inzicht om op in te spelen als merk. Want zeg nu zelf: niets is vervelender dan storende reclame.

Wil je Vlaamse jongeren bereiken? Dan is Instagram de beste keuze. Voor Waalse jongeren kies je dan weer best voor YouTube, Facebook Messenger, Snapchat, TikTok, WhatsApp, Twitter, Discord, Pinterest en/of LinkedIn. Keuze genoeg dus. 😉

 

Ziezo, dit was ons overzicht van de belangrijkste inzichten uit de SMI-Barometer. Benieuwd naar meer cijfers over sociale media en influencermarketing? Neem dan hier de volledige SMI-Barometer door.