We hebben van jullie heel wat vragen binnengekregen over de verschillen tussen Facebook Business Suite vs. Business Manager vs. Creator studio. Zie je door het bos de bomen niet meer en weet je niet wat je wanneer moet gebruiken? Dan ben je zeker niet de enige. In deze blogpost leggen we je graag het verschil uit tussen de drie applicaties/tools. Lees dus snel verder en hopelijk ben jij binnenkort ook expert! 😉

Wat is Facebook Business Suite?

Facebook Business Suite is een applicatie dat door Facebook gelanceerd werd in 2020 om als bedrijf verschillende pagina’s en profielen te managen en te monitoren. Deze app is bovendien gelanceerd om alles van Instagram en Facebook op één plaats overzichtelijk te houden. Zo kan je je bedrijfsaanwezigheid makkelijker opvolgen, kan je meer (potentiële) klanten bereiken en kan je de communicatie met je doelgroep verbeteren. Daarnaast is er ook een desktopversie beschikbaar, zodat je niet steeds met de applicatie moet werken.

Hieronder een kort overzicht van de belangrijkste dingen die je op dit moment kan doen met Facebook Business Suite:

  • Notificaties en meldingen: alle notificaties en meldingen van Facebook en Instagram staan op één plaats. Handig om snel een overzicht te hebben.
  • Berichten beheren: je kan makkelijk berichten lezen en beantwoorden die binnenkomen op Facebook, Messenger en Instagram, aangezien ze verzameld worden op één plaats.
  • Creëren van advertenties: niet enkel het maken van advertenties, maar ook het promoten van berichten of het promoten van je bedrijfspagina is mogelijk met Business Suite.
  • Bekijk inzichten: bekijk de statistieken van je bedrijfspagina, zoals trends en informatie over je doelgroep(en). Je weet dan snel welke content er goed werkt en welke content niet.
  • Creëer en beheer posts: je kan Facebook en Instagram posts creëren en inplannen op één plaats. Posts worden dan automatisch op Facebook, Instagram of op beide kanalen geplaatst (cross-channel). Handig dus om hiervoor geen externe applicatie meer te gebruiken. Als je cross-channel wil posten, is het wel belangrijk dat je jouw Facebook- en Instagramprofiel aan elkaar koppelt.

Wat is Facebook Business Manager?

De Facebook Business Manager is voornamelijk gelanceerd om adverteerders te helpen. Je kan hierop makkelijk advertenties maken en beheren. Al je pagina’s en accounts (Facebook, Instagram en WhatsApp) staan hierbij op één plaats. Het verschilt van de Business Suite doordat Business Manager zich niet focust op het creëren van content en het communiceren met klanten en je doelgroep. Verder kan je ook externe mensen en partnerbedrijven toevoegen om je middelen en pagina’s te beheren. Wanneer moet je dan Facebook Business Manager gebruiken?

  • Als je meerdere bedrijfspagina’s of advertentieaccounts hebt.
  • Als je als bedrijf een team hebt die mee je bedrijfspagina’s en accounts beheren. Geef je collega’s toegang tot de Business Manager.
  • Als je met partners werkt die de sociale media van jouw bedrijf beheren. Wij bij So Buzzy hebben dan bijvoorbeeld de mogelijkheid om de sociale media van jouw bedrijf te beheren, maar hebben hier geen eigenaarschap over.
  • Als je als bedrijf zelf de sociale media beheert van klanten.

Wat is Facebook Creator Studio?

Facebook Creator Studio komt voorlopig nog in grote mate overeen met Business Suite, maar dit zal in de toekomst waarschijnlijk nog wel veranderen. Toen Creator Studio gelanceerd werd, was het vooral bedoeld als tool om video’s te maken en te managen. Nu zijn er echter al heel wat features toegevoegd, waardoor het regelmatig overlapt met de nieuwere Business Suite applicatie. Zo kan je bijvoorbeeld ook je inzichten en statistieken bekijken, berichten lezen en beantwoorden en nieuwe content maken en inplannen op Facebook en Instagram. Toch zijn er een aantal verschillen tegenover de Business Suite applicatie:

  • Je kan aan post testing doen om te kijken welke video’s het beste werken voor jouw doelgroep. Ook overige statistieken en inzichten zoals hoe goed de video het doet, hoeveel de video bekeken is, etc. kan je hiermee bekijken.
  • Mogelijkheid om monetization tools te gebruiken om inkomsten te genereren op jouw bedrijfspagina.
  • Je kan Instagram Stories posten via Creator Studio. Dit gaat niet via Business Suite.
  • De contentmogelijkheden zijn uitgebreider.
  • Maak gebruik van sound collection om gratis originele liedjes en geluidseffecten te gebruiken voor jouw posts op Facebook en Instagram.

Welke tool moet ik dan gebruiken?

via GIPHY

Nu je een beter overzicht hebt over het verschil tussen Facebook Business Suite vs. Business Manager vs. Creator Studio, is het nog altijd niet makkelijk om te weten welke tool je dan moet gebruiken. Daarom geven we je hieronder graag een kort overzicht wanneer je welke tool het beste gebruikt.

1. Facebook Business Suite

  • Gebruiken als je de communicatie wil optimaliseren. Je kan alle berichten monitoren op één plaats en klantenreviews beantwoorden.
  • Gebruiken als je snel content wil posten op Facebook en Instagram.
  • Gebruiken als je advertenties wil creëren en inplannen op de tijdlijn.
  • Gebruiken als je tijd wil besparen, omdat heel veel terug te vinden is op één plaats.

2. Facebook Business Manager

  • Gebruiken als je meer dan één persoon hebt in je team die de socials beheren.
  • Gebruiken als je makkelijk advertenties wil maken en beheren.
  • Gebruiken als je een extern Social Media Agency inhuurt om je socials te beheren.

3. Facebook Creator Studio

  • Gebruiken als je uitgebreide contentmogelijkheden wil, zoals het plaatsen van video’s of Stories.
  • Gebruiken als je overzichtelijke en uitgebreide statistieken wil van al jouw posts en advertenties.

Als laatste willen we jou nog graag meegeven dat op dit moment Facebook Business Suite nog in de kinderschoenen staat. Er zijn nog heel wat bugs en functionaliteitsproblemen met de applicatie, terwijl Creator Studio al beter geoptimaliseerd is. Toch denk ik dat het de bedoeling is dat Facebook in de toekomst zich wil focussen op Business Suite, zodat alles op één plaats beheerd kan worden. Houd dit als bedrijf dus zeker in de gaten! Natuurlijk geldt dit alleen voor de kanalen die van Facebook zijn, namelijk Facebook zelf, Instagram, Messenger en WhatsApp. Voor social media kanalen zoals Twitter en LinkedIn ga je dus nog steeds een externe tool moeten gebruiken.

Nog vragen of opmerkingen over deze blog? Laat het ons dan zeker weten! 😊