Collega’s Julie en Emily trokken onlangs naar Proximus in Brussel om So Buzzy te vertegenwoordigen op #VLCM23: een inspirerende dag georganiseerd door de groep voor Vlaamse social media en community managers.

Aankomst in Brussel

First things first: starten deden we met een ontbijt en een heerlijke tas koffie. Dit was meteen ook het ideale moment om kennis te maken met onze mede social media en community managers. Eén ding was al zeker: we gingen de dag in goed gezelschap doorbrengen! 😉

En dan kon de dag echt beginnen. Krystina Sferlazza, community manager bij Proximus, mocht de spits afbijten en vertelde ons meer over de Twitterstrategie van het bedrijf. Enkele zaken die ons zijn bijgebleven? 👇

  • Humor werkt om grenzen te doorbreken
  • Vlaanderen en Wallonië vragen om een verschillende communicatieaanpak
  • Een persona helpt je om gepast te reageren op ieder social media kanaal
  • Bescherm je medewerkers zo goed mogelijk
  • Probeer op alle reacties te reageren en check goed op ‘troll’-accounts

Na Krystina werden we ondergedompeld in de wondere wereld van Web3, memes, genderinclusie, video, crisismanagement, IT en fake news. Een hele boterham, maar zeker de moeite waard om van te proeven. En daarom delen we met plezier de belangrijkste inzichten.

Web3

Nick Decrock had het over Web3, de opvolger van Web 1.0 en Web 2.0 en welke effecten dit zal hebben op sociale media.

Web 1.0 (> 1995) Web 2.0 (> 2007) Web3 (> 2021)
Informatie economie Platform economie Token economie
Je vindt veel statische informatie en kan zelf niet interageren. Je vindt interactieve content (denk maar aan Facebook) en kan hiermee interageren. Het internet wordt een virtuele wereld dat meer op een blockchain lijkt (denk maar aan de Metaverse).

 

We zijn als consument eerder toeschouwer en consumeren de informatie. We zijn als consument mee bestuurder van het internet en kunnen zelf participeren. We zijn als consument een actieve aandeelhouder en krijgen eigendom van een deel van het internet (bv.: NFT, crypto,…)

Maar wat houdt dit precies in voor sociale media?

  1. Brand management zal gedecentraliseerd worden, want je community wordt een echte virtuele stakeholder.
  2. Discord, Twitter en Telegram worden de nieuwe community platformen.
  3. Community management wordt een 6-figure job. Groeit je community? Dan groeit ook je project. Maar opgelet: het kan ook heel snel verlieslatend worden.

Web3 staat niet stil. Alles gebeurt er veel sneller en community management switcht zelfs naar stakeholder management. Belangrijk is dat je goed begrijpt wat Web3 is en wat dit precies inhoudt voor je onderneming.

‘Memes tegen fake news’

Up next: Nathalie Van Raemdonck, proud owner van de Instagrampagina @anti_conspiracy_memewars. Een account dat met grappige en informatieve memes fake news tracht tegen te gaan. Enkele voorbeelden:

Laat ons meteen 3 fouten over misinformatie op sociale media uit de wereld helpen:

  1. Misinformatie kan niet viraal gaan op social media

Dat kan wel! Denk maar aan de raketinslagen in Oekraïne die eigenlijk beelden waren van een videogame.

  1. Feitelijke informatie/factchecks komen altijd op de juiste plek terecht

Factchecks bereiken heel vaak niet het publiek dat het fake news zag. Denk maar aan de vaccins voor COVID-19. Heel wat mensen hadden een achterhaalde studie gelezen dat vaccins autisme zouden veroorzaken, maar kregen nooit het persbericht te zien dat deze studie weerlegde.

  1. Fake news verspreiders gaan niet op zoek naar slachtoffers.

Jawel, ze gaan juist wel op zoek naar kwetsbaardere communities. Ze zoeken actief naar mensen die willen luisteren en die ze kunnen overtuigen.

Je vraagt je misschien af: waarom kiest Nathalie voor Instagram als kanaal om fake news te weerleggen? Volgens haar geeft het platform je de kans om een veel betere band op te bouwen met je community en geloven mensen je er sneller dan op andere social media kanalen. Toch zijn er ook enkele nadelen verbonden aan Instagram:

  • Instagram Stories zijn slechts in beperkte mate interactief. Je kan als volger wel reageren, maar je ziet de antwoorden van de andere volgers niet.
  • Als je post gedeeld wordt op het account van een volger, heb je geen zicht op het bereik van die reshare. Je kan met andere woorden nooit je totale bereik meten.

Genderinclusie

Na de memes van Nathalie, kwam Sofie Verhalle ons meer vertellen over genderinclusie. En starten deed ze met de definitie van intersectionaliteit. Dit verwijst naar de vaak onzichtbare aspecten, zoals gender, etniciteit, klasse, seksuele oriëntatie, leeftijd,… die gelijktijdig en in wisselwerking een invloed hebben op ieders positie in de samenleving. Maar hoe zorg je ervoor dat je communicatie als bedrijf genderinclusief is? 👇

  • Hou invulformulieren makkelijk. Een e-mailadres is vaak voldoende om je klant een antwoord te bieden. Het geslacht, gsm-nummer of adres is in de meeste gevallen niet relevant.
  • Communiceer op een inclusieve manier zodat iedereen zich aangesproken voelt.
  • Maak van elke dag vrouwen/mannen/holebi/… dag.
  • Denk goed na over de keuze van je beeldmateriaal. Het is belangrijk om standaarden te doorbreken en verschillende groepen te representeren.
  • Doe wat je zegt en zeg wat je doet.
  • Eén persoon vertegenwoordigt geen hele groep. Gebruik dus niet altijd eenzelfde persoon om een groep te representeren.

Visibiliteit met video

Peter Van KeerGeen inspiratiedag voor social media professionals als het topic video niet op de agenda staat, toch? Peter Van Keer, die zich specialiseert in het genereren van visibiliteit met video, besprak de 3 grootste fouten die er gemaakt worden met betrekking tot video:

  1. Geen video maken. 😉
  2. Te veel tijd steken in planning en voorbereiding, en daardoor niet authentiek overkomen.
  3. Niet voor de camera willen staan.

Ben je camera-shy en sta je liever achter de lens? Probeer thuis eens je dagelijkse leven te vloggen. Op die manier word je het gewoon om voor een camera te staan én kan je achteraf de filmpjes gebruiken om verbeterpunten aan te duiden. Denk maar aan je taal, je accent, je goede en slechte kant, … Wist je trouwens dat je op Facebook kunt livestreamen en aanduiden dat alleen jij de video kunt zien? Ideaal om te oefenen!

Daarnaast gaf Peter ook nog verschillende hacks mee:

Videohacks:

  1. Kies de juiste lens (70 mm is wat het menselijk oog ziet).
  2. De juiste webcamhoogte is ooghoogte.
  3. Zorg voor de juiste hoofdpositie: je hoofd volledig in beeld en in het midden, aka de ‘rule of thirds’.
  4. Zorg voor diepte in je shot of plaats een licht in de achtergrond. Dit maakt de achtergrond wazig en zorgt voor extra focus op je onderwerp.

Gear hacks:

  1. Kies voor een lamp die verschillende kleuren licht geeft.
  2. Zorg voor een egaal verspreid daglicht.
  3. Zorg voor een goede akoestiek. Een gordijn of tapijt kan al wonderen doen.
  4. Zet je microfoon op de juiste afstand.

Wil je aan de slag gaan met deze hacks, maar weet je niet welke content je kan maken? Ook daarvoor gaf Peter enkele tips mee:

  • Blogpost, FAQ en knowledgebase omzetten in video. Denk maar aan het eenvoudig uitleggen van specifieke terminologie.
  • Trending topics.
  • Content bakery, of het hergebruiken van content. Zo kan een video van 1 minuut eenvoudig worden omgezet naar 2 video’s van 30 seconden.
  • Behind-the-scenes beelden.

Crisismanagement

Crisis, chaos, help! Woorden die dagelijkse kost zijn voor Stijn Pieters, expert in crisismanagement voor grote ondernemingen. Wist je trouwens dat de meeste crisissen plaatsvinden op een vrijdag? Veel mensen verliezen dan hun focus omdat ze al volop in weekendmodus zitten.

De oplossing om met een crisis om te gaan, is volgens Stijn simpelweg het antwoord op drie vragen:

  1. Wat is de impact van de crisis?
  2. Welk sentiment hebben wij en de ontvanger hierbij?
  3. Welke nood is er op dit moment?

Het allerbelangrijkste tijdens een crisis is dat je als onderneming tot een gezamenlijk standpunt komt en je hier ook blijft achterstaan. Tenzij er uiteraard andere cruciale informatie naar boven komt die je dwingt om te switchen.

IT

We horen je al denken: waarom IT? Wel, omdat bij Facebook en andere social media heel wat IT komt kijken. En daar weet tech marketeer Herman Maes alles van.

Stel: je vergeet je Facebook wachtwoord en je moet een 2-stapsverificatie doen met je gsm-nummer. Klinkt eenvoudig, totdat je de dag ervoor je gsm-nummer veranderde en je dus niet meer kunt aanmelden met je oud nummer. Wat doe je dan?

Het antwoord is simpel: niets. Dan heb je brute pech en kan je enkel Facebook aanschrijven met je probleem. Maar alvorens je daar antwoord krijgt, is je profielfoto al 3 jaar oud en heb je waarschijnlijk al een nieuw profiel aangemaakt.

Enkele tips van Herman:

  1. Gebruik Authy of Lastpass om je wachtwoorden op te slaan en 2-factors identificatie in te stellen.
  2. Vermijd het gebruik van je gsm-nummer als back-up. Veel beter is om je back-up codes van je Facebook profiel af te printen en goed te bewaren. Hoe je dat precies doet, vind je hier.
  3. Verwijder ex-collega’s van de kanalen waar zij ooit toegang toe hadden en verander de wachtwoorden.
  4. De eerste app die je installeert op een nieuwe gsm is altijd de ItsMe-app. Hiermee kan je eenvoudig inloggen op verschillende belangrijke apps (zoals je banking app) én je de-installeert automatisch de apps op je oude gsm. Handig, toch?

Fake news

Maarten Schenk is dé specialist in het ontmaskeren van fake news. En dat toonde hij aan met enkele interessante (en vaak spectaculaire) cases van fake news die hij en zijn team van Daily Bits al ontmaskerden.

Vanuit het publiek kwamen er veel vragen over deep fake en of dit op een makkelijke manier opgespoord kan worden. Maarten liet ons weten dat hij in heel zijn carrière nog maar 6 cases had gezien en het dan wel heel duidelijk om deep fake ging. We hoeven ons dus niet meteen zorgen te maken.

Maarten Schenk

Conclusie over #VLCM23

Hoe we #VLCM23 het best omschrijven? Een inspirerende dag met interessante ontmoetingen en lekker eten. Ben je actief in sociale media, maar ben je nog geen lid van de VLCM? Rep je dan naar de Facebookgroep van VLCM en wees erbij voor het volgende event! En dan zien we mekaar volgend jaar. 😉

Ben jij op zoek naar een betrouwbare social media partner? Contacteer ons gerust om samen de mogelijkheden te bespreken.