LinkedIn kennen we allemaal zonder twijfel als het sociale netwerk dat we raadplegen wanneer we op zoek zijn naar een nieuwe job. Bij veel mensen blijft het daar ook bij. Net voor zij hun zoektocht starten zullen zij hun LinkedIn-profiel updaten met hun laatste werkervaring en klaar. Maar LinkedIn is ook zoveel meer dan dat. En laat dat nu net hetgeen zijn dat we in deze blog verder uitdiepen voor jou. Personal branding via LinkedIn heeft binnen enkele minuten geen geheimen meer voor jou. 🙌
Omdat jouw online imago vandaag de dag een belangrijkere rol krijgt, is het dus ook belangrijk dat jouw personal brand op-en-top in orde is. Dit niet alleen om toekomstige werkgevers te imponeren, maar ook om jouw eigen unieke stem te ontwikkelen binnen je netwerk. Met een authentiek (want dit is wel heel belangrijk) personal brand kan je echt jezelf gaan positioneren in je netwerk en wie weet welke leuke samenwerkingen of connecties komen daaruit voort?
Daarom moeten we eerst even stilstaan bij Personal Branding. Personal Branding wil eigenlijk zeggen dat je jouw eigen talenten gaat ontdekken en die in de kijker zet om zo jouw online imago duidelijk te kunnen tonen aan je volgers. Het gaat hier dus zeker niet over jezelf ‘verkopen’ voor bijvoorbeeld een volgende job maar om een consistent en authentiek imago op te bouwen op lange termijn.
Wat is de rol van LinkedIn?
Maar de hamvraag blijft natuurlijk hoe pak ik dit het best aan en welke rol speelt LinkedIn hierbij? De rol van LinkedIn is eigenlijk best voor de hand liggend. Het was nog nooit zo makkelijk om een overzicht te bewaren van je professioneel netwerk. En jij wilt net iets vertellen aan dat netwerk? Een match made in heaven dus! Een match made in heaven!
De eenvoudigste manier om aan de slag te gaan is aan jezelf (of nog beter aan collega’s en vrienden) vragen hoe zij jou zien. Want eigenlijk heb je al een personal brand. Het enige dat je hoeft te doen is dit over brengen naar de je digitale omgeving. Dat doe je door de volgende tips door te voeren.
Tip #1: Zorg dat je basics in orde zijn voor je van start gaat met personal branding
Vul je algemene omschrijving of ‘about’ aan met correcte informatie over jezelf, je carrière en je passies. Met andere woorden, maak je profiel echt, authentiek en persoonlijk. Belangrijk om te weten is dat Google je LinkedInprofiel leest en die data gebruikt om ervoor te zorgen dat je sneller gevonden wordt wanneer iemand jou of een gelijkaardig profiel zoekt. Het is dus een heel belangrijk middel om je vindbaarheid in de zoekresultaten te verhogen. Een professionele profielfoto is dus ook belangrijk, want ook die komt naar boven in Google. En zeg nu zelf, daar wil je toch enkel op je best gezien worden?
Ook je werkervaring kan best wel een duidelijke omschrijving gebruiken. Een functietitel zegt vaak niet alles. En soms is het voor je netwerk wel interessant om te weten waar jouw hart en ervaring ligt. Heb je bijvoorbeeld 10 jaar in de USA gewerkt als marketeer, en je nieuwe werkgever zoekt iemand die een aardig woordje Engels kan, dan zou je misschien de witte raaf kunnen zijn.
Ook belangrijk voor onze goede vriend Google is je persoonlijke URL. Want als Google je niet kan vinden besta je dan eigenlijk? ? Pas dus zeker je persoonlijke URL aan. Soms staan daar namelijk een hoop tekens wat natuurlijk minder duidelijk is dan www.linkedin.com/in/voornaam.naam. Dit snel aanpassen doe je als volgt:
- Ga naar je profiel.
- Rechts bovenaan klik je op ‘Edit public profile & URL’.
- Klik hier op ‘Edit your custom URL’ in de rechterbovenhoek.
- Pas je dan meteen je link aan en sla op!
Tip #2: Benut LinkedIn ten volle om te netwerken en durf zelf kennissen toevoegen
Veel LinkedIn-gebruikers hebben een profiel zonder dat ze het echt goed gebruiken. LinkedIn dient weliswaar om te netwerken en om contact te houden met je connecties. us waarom niet eens een kennis aanspreken wanneer je iets nodig hebt? Meestal staat die persoon te springen om voor jou iets te kunnen betekenen.
Wees ook niet geïntimideerd om kennissen of gesprekspartners van een event waar het mee klikte toe te voegen. Zo blijven jullie van elkaar op de hoogte en zal je je die persoon ook nog herinneren mocht je op een toekomstig event elkaar opnieuw tegen het lijf lopen. Vergeet ook zeker niet om een persoonlijk berichtje toe te voegen aan je uitnodiging. Dat zorgt meteen voor die extra persoonlijke touch. Dit hoeft niet uitgebreid te zijn, maar je nieuwe connectie herinneren waar jullie elkaar leren kennen hebben kan nooit kwaad.
Tip #3: Blijf jezelf
We hebben het al kort aangehaald. Maar omdat dit naar onze mening toch wel de belangrijkste tip is herhalen we hem graag nog even. Het is namelijk ook o zo belangrijk dat je trouw blijft aan jezelf. Een echt en authentiek online imago is een van je grootste troeven en belangrijkste manieren om je te onderscheiden. Zo is het bijvoorbeeld belangrijk dat je dicht bij jezelf blijft. Ben jij bijvoorbeeld online heel ecologisch ingesteld en begaan met onze planeet, maar ben jij in het echte leven helemaal niet zo, dan zal je ook snel door de mand vallen.
Tip #4: Deel af en toe zelf content en toon je werk
Wat ook enorm belangrijk is om je identiteit uit te dragen is natuurlijk zelf af en toe content delen die je nauw aan het hart ligt. Werk je voor een social media agency en ben je een expert in Instagram, dan is het zeker interessant om ook aan je netwerk te tonen dat je daar goed in bent door bijvoorbeeld de laatste nieuwe trends te delen of door een nieuwigheidje te tonen aan het grote publiek.
Misschien heb je wel zelf een artikel geschreven over het gebruik van Instagram voor bedrijven of geef je daar een workshop over, dan is het extra belangrijk om ook zelf af en toe deze content te delen, zodat je netwerk weet wat jouw troeven zijn. e eigen werk delen is altijd interessant, zo toon je ook meteen wat je in je mars hebt. Geen beter bewijs natuurlijk. Maar hierbij stopt het natuurlijk niet. Speel je expertise ook verder uit: Jij bent namelijk de Instagram-expert, dus toon dat ook aan je netwerk door ook andere content te delen (bijvoorbeeld een nieuwsartikel rond een nieuwe trend) en geef daar ook jouw mening als expert bij.
Over jezelf communiceren is dus zeker belangrijk, maar als je het enkel over jezelf gaat, komt dat ook arrogant over. Je profileren als expert en dus op die manier ook jouw kennis delen met je netwerk, creëert een heel ander beeld.
Tip #5: Zorg dat je personal brand met je meegroeit
En dan hebben we het niet alleen over je profielfoto van toen je afstudeerde. 😉 Als je effectief de afgelopen 5 jaar afstudeerde staat die prachtige foto daar op zijn plaats. Wanneer je net al iets ouder bent, kan het ook geen kwaad om je online beeld mee te laten groeien. Je stageplaats of vakantie en weekendwerk wordt zo ook met de jaren wat minder interessant. Een LinkedIn-profiel is meer dan een online visitekaartje dat je eens per jaar bovenhaalt. Het leeft en groeit met jou mee.
Hopelijk kan je met deze tips zelf aan de slag en kan je zo zelf aan Personal branding doen via LinkedIn. Heb je toch nog meer hulp nodig, kan je ons steeds contacteren. We helpen je graag verder op pad.