Hashtags: op zowat ieder socialmediakanaal kom je ze tegen. Soms in overvloed, soms zeer beperkt. Eén ding is zeker: het gebruik van hashtags verschilt naargelang het kanaal. Maar wat zijn hashtags precies? En nog belangrijker, hoe zet je ze op een relevante manier in? Wij helpen je graag op weg met enkele tips per kanaal.
Wat zijn hashtags?
Hashtags herken je aan het #-teken. Dit teken wordt gevolgd door een trefwoord dat aangeeft waar je bericht over gaat. Op die manier groeperen hashtags berichten over een bepaald onderwerp, zoals events, producten, merken, top topicals, …
Tip: maak gebruik van hoofdletters aan het begin van je trefwoorden als verwarring mogelijk is en vermijd het gebruik van spaties of interpuncties. Nog niet overtuigd? Check dan zeker dit artikel.
Het hashtaggebruik per kanaal
Gebruik 1 tot 3 hashtags per post
Op Facebook is het hashtaggebruik beperkt. Onderzoek toont namelijk aan dat hoe meer trefwoorden je gebruikt in je post, hoe minder interacties je post krijgt. Gebruik dus enkel hashtags wanneer ze nuttig zijn (locaties, tips, events, …) en beperk je tot maximum één tot drie per post.
Tip: post Instagram-berichten niet zomaar door op je Facebookpagina. Op Instagram gebruik je meestal meerdere hashtags, iets wat Facebook afstraft.
Gebruik 5 tot 15 hashtags per post/story
Op Instagram spelen hashtags een zeer belangrijke rol omdat gebruikers ze kunnen volgen. Zorg er dus zeker voor dat je hashtags relevant zijn. Hierbij kan je rekening houden met de taal van je doelgroep en kan je de voorkeur geven aan specifieke hashtags. Geef bijvoorbeeld de voorkeur aan de specifieke #frenchie in plaats het algemene en populaire #dogstagram.
Hashtags mogen dan wel belangrijk zijn op Instagram, toch let je er best op dat ze je gebruikers niet afleiden van je caption. Om dit te vermijden, kan je ervoor kiezen om je trefwoorden en je caption van elkaar te scheiden aan de hand van enters.
Tip 1: bepaal je trefwoorden op het moment van publicatie. Hun relevantie kan namelijk dagelijks veranderen.
Tip 2: Instagram straft het vaak hergebruiken van dezelfde hashtags af. Probeer dus zeker variatie te brengen in de gekozen hashtags.
Gebruik 3 hashtags per post
Net zoals op Instagram, kan je ook op LinkedIn de voor jou relevante hashtags volgen. Zo kan je er bijvoorbeeld voor kiezen om meer algemene hashtags te volgen van onderwerpen die jou interesseren (bijvoorbeeld #ondernemen). Zo doe je inspiratie op voor het gebruik van nieuwe, meer specifieke hashtags in je berichten. Op LinkedIn is een gezonde mix tussen brede en meer specifieke hashtags enorm belangrijk.
Naast het toevoegen van hashtags aan je posts, raden we je ook aan om maximaal drie hashtags toe te voegen aan je LinkedIn-bedrijfspagina. Dit kan je doen via Pagina Bewerken > Community > Hashtags.
Tip: LinkedIn stelt zelf ook hashtags voor om te gebruiken. Het is belangrijk dat je deze niet zomaar overneemt, maar kritisch nagaat of ze ook echt geschikt zijn voor jouw bedrijf.
Twitter aka X
Gebruik 2 hashtags per tweet
Op Twitter blijken tweets met hashtags 55% meer kans te hebben op retweeting. Dat is veel. Het kanaal raadt zijn gebruikers dan ook aan om standaard twee hashtags te voorzien in hun posts en daarbij te kiezen voor een combinatie van brede en meer specifieke zoekwoorden. Je kan ook altijd de trending topics bekijken om te zien of je al dan niet relevant kunt inhaken.
YouTube
Hashtags spelen een belangrijke rol op YouTube omdat ze de vindbaarheid van je video’s en je kanaal vergroten. En ook je YouTube ranking wordt positief beïnvloed.
Op YouTube kan je hashtags toevoegen op drie plaatsen:
- In de videobeschrijving: hier beperk je je tot vijf hashtags.
- Boven de titel: hier toont YouTube de eerste drie hashtags uit je videobeschrijving.
- In de titel: voeg je een hashtag toe aan de titel, dan toont YouTube geen bijkomende hashtags boven de titel.
Tip: focus op branded en populaire hashtags.
TikTok
Gebruik 4 tot 5 hashtags per TikTok
Bij TikTok plaats je je hashtags bij voorkeur in de caption, en dus niet in de comment-sectie waar TikTok er automatisch minder belang aan hecht. Er wordt wel eens gefluisterd dat het gebruik van #voorjou (ofwel #foryou) zorgt voor een grotere weergave. TikTok heeft echter nooit bevestigd dat deze hashtag een direct weg naar viraal succes is. Het blijft dus van belang om je hashtags wijselijk te kiezen. Ga voor degene die echt passen bij de inhoud en je sector. Hiervoor kan je je laten inspireren via de discover-pagina.
Tip: denk goed na over de trefwoorden die je gebruikt. Eenmaal je TikTok live gaat, kan je ze niet meer aanpassen.
Op Pinterest spelen trefwoorden een minder belangrijke rol dan op de eerder genoemde socialmediakanalen. Een belangrijke reden hiervoor is dat het kanaal zelf geen fan is van hashtags. Sinds 2020 kan je er dan ook niet meer op klikken binnen het kanaal.
Het is om die reden belangrijker om je Pins zo goed mogelijk te omschrijven. Door een duidelijke omschrijving met relevante zoekwoorden toe te voegen, zal je makkelijker gevonden worden door gebruikers. Hiervoor kan je bijvoorbeeld Pinterest Trends gebruiken als inspiratiebron. Die tool vind je op je bedrijfsprofiel onder Statistieken > Populair.