Instagram is hot, maar Instagram Stories zijn nog veel hotter! Elk bedrijf springt tegenwoordig op de Instagram Stories trein. En terecht, op geen enkel ander sociaal medium haal je op dit moment zoveel engagement. Maar … goede Stories maken is verdomd moeilijk. Ik help je graag een handje met deze Instagram Stories tips:
Lok interactie uit en vraag input
De features op Instagram Stories zijn niet meer op 1 hand te tellen: hashtags, locations, gifjes, stickers, filters … Instagram geeft je de kans om creatief uit de hoek te komen en om je kijker te boeien en te verbazen. Je kan eindelijk eens iets anders doen dan gewoon een link of een foto delen. Maak er dan ook gebruik van en speel met al die features. Hoe creatiever, hoe langer je kijker blijft hangen.
Je kan de Instagram features onder andere gebruiken om de interactie aan te gaan met je fans. Vraag hen eens wat ze willen, of ze vragen hebben voor jou, welke artikels in promo moeten komen … Je zal ervan verschieten hoeveel mensen de interactie effectief aangaan via Stories. Hoe meer interacties, hoe beter voor het Instagram algoritme.
Een superleuk voorbeeld van de Leuvense straatartiest Straatletters:
En uiteraard, een maand later waren de pulls klaar:
Zet je tekst niet te dicht tegen de rand
Een veelgemaakte fout: je tekst te dicht bij de rand zetten. Je moet je ervan bewust zijn dat niet iedereen je Story te zien zal krijgen zoals jij hem ziet. De grootte van je smartphone bepaalt hoe een Story eruit ziet. Daar moet je bij stilstaan als je een Story maakt. Zet alles net iets verder van de rand dan je normaal zou doen, want je wil echt niet dat de tekst van het scherm valt, dat ziet er onprofessioneel uit.
En het overkomt de beste, ook wij hebben ons er al schuldig aan gemaakt:
Geef je volgers voldoende context
Een heel belangrijke Instagram Stories tip: geef je kijker altijd voldoende context om je Story te begrijpen. Vertel in het begin van je verhaal waar je bent, wat je daar doet, wat de link is met je bedrijf … Als je kijker in het begin niet mee is, zal hij afhaken. Denk niet vanuit jezelf, maar leef je in.
Vertel een verhaal
Instagram STORIES … de naam zegt het zelf al: vertel een verhaal. Elk verhaal heeft een begin, een midden en een einde. Dit is een van mijn stokpaardjes, dus daar schrijf ik nog wel eens een aparte blog over?
Een begin-midden-einde structuur maakt het je kijker gemakkelijk om je verhaal te volgen. Hoe gemakkelijker, hoe langer hij blijft kijken en hoe groter de kans dat hij achter ook je Story nog zal onthouden of zal kunnen navertellen. Denk zelf maar eens na een over Story die je onlangs bekeken hebt en die je nu nog weet. De kans is groot dat dit een mooi verhaal was. Dus onthoud voor je volgende Story: begin, midden, einde!
Een voorbeeld van een van de zomerse uitjes bij So Buzzy:
Begin
Midden
Einde
Voor ik aan een Story begin, denk ik op z’n minst even na over hoe ik het ga aanpakken. In het ideale scenario maak ik ook effectief een scenario voor mijn verhaal. Zo heb ik een houvast tijdens het maken van de Story. Hoe je een goed scenario maakt, leg we maar al te graag uit tijdens een workshop.
Zet je goede Stories in de kijker via highlights
Wist je al dat je jouw Stories in de kijker kan zetten op je Instagram-profiel? Hoogtepunten zijn die bolletjes die je ziet als je naar een profiel gaat kijken. Eigenlijk zijn het verzamelingen van Instagram Stories die permanent getoond worden. Bij ons ziet dat er zo uit:
De icoontjes maak je gemakkelijk en snel in Canva. Een toffe manier om je leukste Stories op je profiel te tonen. Probeer ook eens in de andere richting te denken: welke info wil je op je profiel in de picture zetten? Maak daar een Story van en zet die in je hoogtepunten.
Wil je nog meer Instagram Stories tips? Contacteer ons gerust.