Dit artikel waarbij Kel haar visie geeft op sociale media als verkoopkanaal verscheen oorspronkelijk op Gondola: https://www.gondola.be/nl/news/sociale-media-een-volwaardig-verkoopkanaal
Kopen en verkopen via sociale media? Ooit was het een niche, vandaag is het een fenomeen dat volwaardig deel uitmaakt van onze consumptiegewoonten. Vooral bij jongeren, maar ook meer algemeen sinds het begin van de pandemie en de boost die de e-commerce kreeg.
Sociale media die fungeren als volwaardig verkoopkanaal, zonder te moeten passeren via een klassieke e-commercesite: ze zijn een realiteit waar niemand meer om heen kan. Volgens social media experte Kel Wouters zal het belang ervan in de toekomst alleen maar toenemen. “Heel veel sociale media integreren mogelijkheden om online te kopen, zoals aankoopknoppen of een eigen betaalsysteem.” Het zijn ingrepen die de drempel verlagen voor mensen die via sociale media willen kopen, maar ook voor een stuk de plaats innemen van meer traditionele marketing. “De televisiereclame lijdt onder de opmars van streaming terwijl sociale media meer context en relevantie kunnen geven aan merken. Ze kunnen bijvoorbeeld via hun platform rechtstreeks demonstraties geven van hun producten en antwoorden op vragen van hun klanten of twijfels wegnemen. Precies waar consumenten vandaag behoefte aan hebben”.
“Korte formats zijn ideaal om de aandacht van online consumenten snel en efficiënt te pakken krijgen.” Yasmin Vantuykom – CEO EN OPRICHTSTER VAN EFLUENZ
Volgens een recente studie van Accenture, een bedrijf dat zich richt op het transformeren van grote bedrijven en overheden door het potentieel van nieuwe technologieën te gebruiken, vertegenwoordigt de verkoop via sociale media 10% van de wereldwijde online verkoop. Een kanaal dat dus goed is voor zowat 492 miljard dollar. Het rapport toont aan dat de populairste producten op het internet degene zijn die via een foto of video gepresenteerd worden en deel uitmaken van categorieën als mode, elektronica, decoratie of schoonheidsproducten. Bij de mogelijke struikelblokken bij het aankopen via sociale media zijn vertrouwen bij de koper en bescherming van de consument bij terugbetaling of terugsturen van producten.
De sociale bubbel als belangrijkste inspiratiebron
Sociale media laten toe om, meer nog dan andere e-commerceplatformen, producten te tonen, te delen en om te inspireren. Inspiratie die via verschillende ervaringen en de raad van vrienden en leeftijdsgenoten vorm krijgt. “Via sociale media kunnen we makkelijk zien wat anderen kopen, waar ze op reis gaan, welk nieuw restaurant ze ontdekt hebben. We kunnen er ook mee interageren. Zijn ze er tevreden van? Zouden ze er nog eens kopen?”, aldus Kel Wouters. “Het is belangrijk daarbij op te merken dat we daarbij niet alleen beïnvloed worden door onze vriendenkring en familie, maar dat we ook zogenaamde ‘influencers’ volgen.”
Een verschillende strategie en doelpubliek?
De doelgroepen van een online winkel en van sociale media zijn in het algemeen dezelfde, reden waarom de strategie en aanpak vaak niet erg verschillend zijn. “Ik zou de strategie voor sociale media en voor een e-commercesite niet als twee verschillende zaken beschouwen, maar meer als een geheel. Wanneer een consument een product in zijn winkelmandje gelegd heeft op een webshop, maar de bestelling nog niet afgerond heeft, is het nog altijd mogelijk om de persoon in kwestie sociale media te brengen en hem aan te zetten om zijn aankoop daar af te ronden. Het omgekeerde is ook mogelijk: iemand die vaak reageert op boodschappen op sociale media kan je naar je site leiden om daar een aankoop te doen.” De beste strategie om zoveel mogelijk visibiliteit te genereren is dus de combinatie van de twee.
“Ik zou een merk nooit aanraden om enkel aanwezig te zijn op sociale media. Het is aangeraden om niet al je eieren in één mand te leggen .” Kel Wouters – SOCIAL MEDIA EXPERTE
Influencers, de machtige muzes
Influencers, de online bekendheden die promotie maken voor heel wat producten, zijn vandaag een niet te negeren element in een marketingstrategie. Er zijn zelfs agentschappen die zich er zich exclusief mee bezig houden, zoals Efluenz, een marketingagentschap in Frankrijk en België dat een database van zowat 5.000 profielen heeft. Volgens CEO Yasmin Vantuykom “laat het verkopen van producten via de bekendheid van een influencer toe om meer online visibiliteit te krijgen. Het zorgt voor een serieuze boost van het aantal click en zoekopdrachten naar bepaalde producten.” Tegelijk verhogen ze het vertrouwen van consumenten “Het is makkelijker om een merk onder de aandacht te brengen als iemand anders, die veel bekender is, het doet.
De consument heeft een sterkere band met de influencer.” Het maakt een echte band mogelijk. Tegelijk is de influencer vaak meer vertrouwd met het doelpubliek waar een merk op mikt. “We zitten in de logica van een niche. Wanneer een merk samenwerkt met een influencer is het makkelijker om te weten om welk publiek het gaat. Dat is niet altijd het geval in een meer traditionele markt.” En tenslotte profiteert de strategie ook van de behoefte aan onmiddellijkheid. “Consumenten hebben steeds minder tijd en hun aandacht gaat op sociale media maar enkele seconden mee. Korte formats zijn daarom ideaal om hun aandacht snel en efficiënt te pakken te krijgen, in tegenstelling tot televisieformats die langer duren.”
Klaar om traditionele sites te onttronen?
Nog niet meteen, is het antwoord op bovenstaande vraag. Volgens Kel Wouters is het meer aangewezen om de twee als complementair te beschouwen. “Ik zou een merk nooit aanraden om enkel aanwezig te zijn op sociale media. Je kan beginnen met enkel aanwezig te zijn op sociale media bij wijze van experiment, maar als je besluit om verder te gaan in e-commerce is het aangeraden om niet al je eieren in één mand te leggen en je eigen verkoopkanaal te behouden.” Een raad die Yasmin Vantuykom ook geeft: “Op dit moment gaan traditionele sites en sociale media naast elkaar bestaan. Er is plaats voor beide, zeker sinds de pandemie de e-commercesector een boost gegeven heeft. Meer en meer merken gebruiken influencers bij hun marketingstrategie. Het is een fenomeen dat enkele jaren geleden niet bestond.”
Auteur:
Laura Ferreira Porto
Journaliste / Web editor bij Gondola