VSV neemt de juiste afslag met frisse influencer marketing

Cases

Met de auto leren rijden, da’s niet altijd even gemakkelijk. Waar vind je nuttige oefeningen? En welke informatie is betrouwbaar? De weg van L(eerling) naar R(ijbewijs) kan soms wat rocky zijn. Daarom kwam de Vlaamse Stichting Verkeerskunde in 2019 op de proppen met mijnrijbewijsB.be: hét gratis online leerplatform waarop je kan oefenen voor je theorie- en praktijkexamen, waar en wanneer je wil. En om leerling-bestuurders de juiste richting te wijzen, stak So Buzzy een geslaagde influencercampagne in elkaar op TikTok, YouTube, Instagram en Facebook.

mijnrijbewijsB.be-Vlaamse-Stichting-Verkeerskunde-influencermarketing

Influencer marketing met TikTok-fenomeen Aaron De Groeve

Om leerling-chauffeurs te laten kennismaken met mijnrijbewijsB.be, kozen we heel bewust voor influencer marketing. Als je weet dat drie op vier jongeren influencers op social media volgen en dat zo’n 74% van hen het een goed idee vindt dat merken influencers inzetten, dan klinkt een influencercampagne als een match made in heaven.

Al snel viel ons oog op Aaron De Groeve, een frisse twintiger met de juiste dosis coolness die zelf ook belang hecht aan veilig autorijden. Geloofwaardig, relevante volgers en groot bereik: check, check, check! ✅

Aaron daagt een leerling-bestuurder uit

Video leek ons het uitgelezen format om onze doelgroep te laten kennismaken met mijnrijbewijsB.be. Op die manier wilden we ons verhaal zo volledig mogelijk vertellen én wilden we ervoor zorgen dat ook Aaron helemaal zijn ding kon doen. In een reeks van drie snackable afleveringen, die voorafgegaan werd door een teaser video, daagde Aaron een leerling-bestuurder uit om drie rijopdrachten uit te voeren. In elke video positioneerden we mijnrijbewijsB.be als de perfecte copiloot om te leren autorijden.

Social media touchpoints

We verspreidden de campagne op TikTok, YouTube, Instagram en Facebook en hielden daarbij rekening met het specifieke karakter van elk kanaal. Zo kozen we er bijvoorbeeld voor om ondertitels te plaatsen op de advertenties die we op Facebook publiceerden, terwijl we deze achterwege lieten op TikTok.

Daarnaast werkten we op YouTube met advertenties in een reeks. Dat wil zeggen dat mensen de volgende aflevering pas voorgeschoteld kregen wanneer ze de voorgaande gezien hadden. Alle afleveringen werden daarom op hetzelfde moment gepubliceerd. Op de andere kanalen werkten we met effectieve retargeting: degenen die de teaser gezien hadden, kregen in de volgende wave ook de eerste aflevering te zien enzovoort. De vier verschillende ads werden dus in vier opeenvolgende waves gepubliceerd.

En als kers op de taart deelde ook Aaron de vier video’s op zijn TikTok-profiel waardoor we het bereik nog een extra duwtje in de rug konden geven.

De campagne liep op wieltjes

Of de campagne een succes was? Daar kunnen we volmondig ‘ja’ op antwoorden, want na vier weken stond de teller op ruim vier miljoen weergaven. Daarnaast was het mooi meegenomen dat we meer dan 15.000 kliks naar het leerplatform mijnrijbewijsB.be genereerden en dat de doelgroep stevig in interactie ging met onze content.

Conclusie? We bleven dichtbij de aard en communicatiestijl van VSV en Aaron om zo authentieke content neer te zetten die gesmaakt werd door de doelgroep. Ook onze keuze voor sequential advertising was een voltreffer.

Ben jij ook op zoek naar een betrouwbare social media partner? Contacteer ons gerust om samen de mogelijkheden te bespreken.