Om je doelgroep op sociale media te bereiken, is het belangrijk om up-to-date te blijven met de nieuwste trends. Dat weten ook Arteveldehogeschool en Comeos. Zij brengen dit jaar voor de vijfde keer de Sociale Media en Influencer Marketing Barometer uit. De SMI Barometer geeft meer inzicht in het gebruik van sociale media, influencer marketing en podcasts door Belgen tussen 16 en 39 jaar. Laten we dit onderzoek samen van dichterbij bekijken! 🧐
Instagram en Facebook blijven het populairst
Onder de 16 tot 24-jarigen blijft Instagram het favoriete platform voor dagelijks gebruik. TikTok en Snapchat volgen Instagram op de voet, waarbij TikTok enorm wint aan populariteit onder jongvolwassenen. 🚀
Facebook blijft dan weer het populairst onder de 25-plussers. Daarnaast zijn WhatsApp en Messenger onmisbare communicatieplatformen die op dagelijkse basis intensief gebruikt worden door alle leeftijdsgroepen. YouTube blijft het meest wijdverspreide platform en wordt zowel door jongeren als door 25-plussers actief gebruikt.
Een interessante kanttekening hierbij is dat jongeren zich erg bewust zijn van hun socialemediagebruik. Ze geven aan hun activiteiten te beperken door bijvoorbeeld apps te verwijderen of meldingen uit te schakelen. Op deze manier zijn ze minder snel geneigd hun socials te checken. 📱
Bron: SMI Barometer 2024
Wees als merk aanwezig op sociale media
Niet alleen individuen, maar ook merken zijn aanwezig op sociale media en dat vooral op Instagram. Maar liefst 70,5% van de jongeren volgt minstens één merk op Instagram. Facebook is het tweede populairste platform om merken op te volgen. Sinds enkele jaren komt ook TikTok vooraan in het rijtje te staan. Op dit platform volgt 44,7% van de 16 tot 24-jarigen een merk. Het zijn vooral de mode en beauty merken die heel wat (jonge, vrouwelijke) volgers hebben. 💄
Daarnaast blijkt dat 46,2% van de 16 tot 39-jarigen nieuwe merken en producten leert kennen via sociale media. Verder is het ook zo dat jongeren sociale media alsmaar vaker gebruiken als zoekmachine, waarbij 24,7% doorklikt naar de website van het merk. Instagram is het kanaal dat de meeste kliks naar een website genereert, gevolgd door TikTok, Facebook en YouTube. 🖱️
Ten slotte vinden jongeren het ook niet erg om tijdens het scrollen af en toe reclame van merken tegen te komen. Zo blijkt slechts 18,3% van de socialemediagebruikers bereid om te betalen voor reclamevrije platformen.
We kunnen concluderen dat je als merk best sterk aanwezig bent op sociale media. Het is vooral op Instagram en TikTok dat een grote, jonge doelgroep actief merken volgt en interactie aangaat. 🤳
Influencer marketing blijft scoren
Influencers hebben een grote impact op het gedrag en de levensstijl van hun volgers, zeker als het gaat om gezonder eten en meer sporten. Vooral jongeren en vrouwen zijn gevoelig aan die impact.
Uit het SMI-onderzoek blijkt dat 74% van de Belgen tussen 16 en 39 jaar een influencer, content creator of beroemdheid volgt. Dat doen ze vooral op Instagram en TikTok.
Verder toont het onderzoek aan dat influencer marketing leidt tot concrete acties. Van degenen die influencers volgen, heeft 29,2% een product of dienst gekocht, 34,6% is een merk gaan volgen op sociale media en 44,7% heeft meer informatie opgezocht over een merk dankzij de aanbevelingen van influencers in de afgelopen drie maanden. Onder 16 tot 24-jarigen zijn deze cijfers zelfs nog hoger, met 33,7% die een product of dienst heeft gekocht, 38,5% die een merk is gaan volgen en 51,3% die meer informatie heeft gezocht over een merk. 💻
Naast ‘gewone’ influencers, bestaan er ook virtuele influencers. 43,4% van de socialemediagebruikers is gekend met dit soort influencers. Transparantie over het virtuele karakter blijkt erg belangrijk te zijn.
Influencer marketing is niet meer weg te denken en werkt effectief.
Wat met podcasts?
Podcasts worden alsmaar populairder. Meer dan de helft van de Belgen (54,8%) tussen 16 en 39 jaar luistert ernaar. Daarvan luistert 39,2% wekelijks en 20,2% dagelijks naar een podcast. Spotify en YouTube zijn de populairste platformen om podcasts op te beluisteren. 🎧
Podcasts zijn een goudmijn voor merken, want veel luisteraars komen tijdens het luisteren in aanraking met verschillende merken. Van de Belgische podcastluisteraars is 41,6% bekend geraakt met een product, dienst of merk via podcasts, wat hun potentieel als marketingkanaal aantoont. Daarnaast zijn podcasts niet alleen entertainment, maar motiveren ze luisteraars ook om gezonder te leven, hun financiën te beheren en aandacht te besteden aan hun mentale welzijn.
Bron: SMI Barometer 2024