Benieuwd naar wat de Vlaming zoal deed op sociale media het afgelopen jaar? Dan ben je bij de Digimeter 2022 aan het juiste adres. De Digimeter onderzoekt al 15 jaar hoe de Vlaming met digitale media omgaat, en ook dit jaar vroegen de onderzoekers van imec aan 2.300 Vlamingen hoe zij omgaan met sociale media en digitale innovaties. Wij sommen de social media gerelateerde resultaten graag voor je op. 👇
Gemiddeld 185 minuten per dag op de smartphone
Een van de opvallendste bevindingen van de Digimeter is dat Vlamingen gemiddeld 3 uur van hun dag met hun smartphone bezig zijn. Dit is een hoog cijfer, maar er is een lichte daling te zien sinds 2021. Al is de gemiddelde tijd de laatste 3 jaar wel blijven draaien rond 185 minuten.
Maar wat doet de Vlaming dan op zijn smartphone? Daarop kunnen we een duidelijk antwoord formuleren: sociale media. Gemiddeld gaan 72 minuten van die tijd naar het scrollen door social media kanalen.
Staan we dan niet stil bij dit hoge gebruik van onze smartphone? Jawel hoor, 58% van de Vlamingen vindt social media te tijdsintensief en 23% voelt zich verslaafd aan de smartphone. Om dat probleem aan te pakken legt 88% van de Vlamingen zichzelf wel minstens 1 regel op om hun gebruik in te perken. De meest gebruikte regels? De smartphone op stil zetten, notificaties van apps uitzetten en bewust de smartphone wegstoppen om niet afgeleid te worden.
Meta-monopolie
Van de 72 minuten die Vlamingen gemiddeld op sociale media spenderen worden 50 minuten hiervan gespendeerd op Meta-apps zoals Facebook, Instagram en WhatsApp. 86% van de Vlamingen gebruikt dagelijks een Meta-app. Het monopolie van Zuckerberg houdt dus nog stand.
WhatsApp is momenteel de populairste Meta-app met 61% van de Vlamingen die deze app dagelijks gebruikt. Daarnaast is het ook de enige stijger van het Meta-groepje in 2022 (+4%). Instagram en Facebook hebben de afgelopen jaren een daling in het gebruik gekend en verloren in 2022 respectievelijk 2 en 3 procent.
Qua doelgroep blijven de Meta-apps populair bij alle leeftijden, maar iedere app heeft zijn eigen generatie. Bij de 18-24-jarigen is Instagram dagelijks de belangrijkste app (77%), terwijl dit voor oudere Vlamingen (bv. 65-74-jarigen) vooral WhatsApp (51%) en Facebook (40%) is.
30% van de 25-34-jarigen gebruikt TikTok
Waar TikTok vorige Digimeter nog één van de sterkste stijgers was op het vlak van gebruik, stagneert het social media kanaal in 2022 op 16% van de Vlamingen die de app minstens één keer per maand gebruiken. Natuurlijk blijft TikTok wel enorm populair bij de jongeren (16-24 jaar) en zien we zelfs een stijging van 5% bij de iets oudere doelgroep. 30% van de Vlamingen tussen de 25 en 34 jaar gebruikt de app maandelijks.
En wat met de schermtijd op TikTok? De app kan redelijk verslavend zijn en daarom zitten jongeren er gemiddeld 82 minuten per dag op. Dat terwijl de andere sociale media samen maar goed zijn voor gemiddeld 72 minuten per dag. Mensen die op TikTok zitten, gebruiken de app dus veel intensiever dan andere apps.
Daarnaast wordt TikTok door deze jonge doelgroep ook meer en meer gezien als een zoekmachine. Zo zoeken ze bijvoorbeeld naar wat hotels en restaurants delen, video’s van bepaalde vakantiebestemmingen en toeristische attracties, et cetera. Het is dan ook belangrijk om als bedrijf of organisatie vindbaar te zijn op TikTok als je deze doelgroep wil bereiken.
BeReal sterke stijger op vlak van gebruik bij jongeren
Met 4% van de Vlamingen die het platform actief gebruikt is het aandeel van BeReal nog niet zo heel groot. Toch betekent de app nu al concurrentie voor de Meta-platformen op het gebied van bereik en engagement bij jongeren. Meer dan een kwart van de jongeren gebruikt namelijk maandelijks BeReal, 20% zelfs dagelijks.
Waarom is BeReal zo populair bij jongeren? BeReal heeft een totaal ander gebruikspatroon dan de meeste social media apps. Een specifieke eigenschap is dat je dagelijks een melding krijgt om binnen de twee minuten een foto te posten. Naast het nemen van de dagelijkse foto en het bekijken van foto’s van anderen, vraagt deze applicatie niet veel van je tijd.
Als bedrijf of organisatie is het echter niet evident om op BeReal in te spelen. Je kan geen officieel account maken als bedrijf want het is enkel voor natuurlijke personen. Daarnaast is het ook een moeilijk kanaal om vooruit te plannen omdat je nooit op voorhand weet wanneer je een bericht gaat moeten posten.
BeReal heeft zeker wel potentieel voor bedrijven of organisaties die willen connecteren met de jonge doelgroep op een authentieke manier, maar het is niet evident om hier strategisch mee aan de slag te gaan.
Twitter ziet gebruik dalen met 5 %
Is het verval van Twitter in zicht? Uit de Digimeter blijkt alvast dat het Twitter-gebruik van de Vlamingen met 5% is gedaald. Nog ‘maar’ 14% gebruikt de app maandelijks.
Deze daling is zeker niet volledig te verklaren door de overname van Elon Musk en de komst van zijn betalende vinkjes. Ook de verminderde motivatie van de Vlaming om het nieuws te volgen en nieuwsmoeheid speelt hier een belangrijke rol. Als je het ons vraagt zien wij dat LinkedIn op bepaalde vlakken de fakkel aan het overnemen is van Twitter.
Als bedrijf of organisatie is Twitter in Vlaanderen niet meer het ideale kanaal om het brede publiek te bereiken. Dat is een trend die wij al een tijdje zien. Terwijl populaire interactieve TV-programma’s in Vlaanderen vroeger een Twitterfeed integreerden zie je dat ze nu meer en meer zelf inspelen op Instagram (bvb. in The Masked Singer) en TikTok (bvb. Belgium’s Got Talent).
Ziezo, dit was ons overzicht van de belangrijkste social media inzichten uit de Digimeter 2022. Benieuwd naar nog meer cijfers over het digitaal gedrag van de Vlaming? Bekijk dan hier de volledige Digimeter 2022.