Sta je op het punt om een bericht te plaatsen op sociale media? Hou je nog even in om te publiceren. 😉 Want misschien is er wel een beter moment, eentje dat zal zorgen voor meer bereik en betrokkenheid. Maar … wat zijn nu de beste tijdstippen om te posten op je socials? We hebben verschillende bronnen vergeleken en de inzichten voor jou verzameld.

Facebook

De beste dagen om te posten op Facebook zijn doordeweekse dagen, vooral woensdag en donderdag lijken het meest effectief te zijn. Zeker doorheen de dag, rond 11 uur ’s ochtends.

Vlak voor de middag posten loont. Wanneer je een Facebook-bericht plaatst en dat op korte tijd veel interacties krijgt, ziet het platform dit als kwalitatieve, waardevolle content. Je content wordt daardoor aan een groter publiek getoond. Belangrijk dus, want je wil je bericht toch niet te vroeg of te laat publiceren wanneer mensen bijvoorbeeld nog slapen?

Instagram

Voor Instagram kan je het beste doorheen de week posten, idealiter op maandag of woensdag. Qua timing is het verstandig om ’s morgens vroeg om 9 uur of tijdens de lunch om 13 uur te posten, voor maximale betrokkenheid.

Weekdagen zijn over het algemeen wat minder succesvol. Dat is het moment dat de meeste mensen het druk hebben met hun privéleven en minder op het platform scrollen.

Tip: Als je een bedrijfsaccount hebt, kan je zien wanneer jouw publiek het meest actief is. Ga naar je profiel > statistieken > totaal aantal volgers. Helemaal onderaan in dit dashboard zie je informatie over de meest actieve dagen en tijden van je doelgroep.

LinkedIn

We kunnen zeggen dat berichten plaatsen tijdens de werkuren het meeste interactie oplevert op LinkedIn. Mensen scrollen dan door het platform, op zoek naar een nieuw onderzoek, bepaalde meningen en toffe inspiratie. Posten net voor of na de werkuren, doet het ook goed aangezien mensen naar hun LinkedIn-feed kijken terwijl ze onderweg zijn naar hun werk of naar huis gaan. In het algemeen is de beste dag donderdag.

Net als op Instagram vallen de slechtste dagen om te posten op LinkedIn ook in het weekend. Het grootste deel van je publiek zal dan buiten zijn, sociaal bezig zijn of tijd doorbrengen met hun familie. Het is dus aangeraden om je berichten in te plannen op doordeweekse dagen.

TikTok

Het piekgebruik van TikTok gaat hand in hand met de vrije momenten van mensen, meestal later op de dag. Daarom is het ideaal om rond 19 uur te posten. Bij voorkeur op een dinsdag, donderdag of zaterdag, als je op zoek bent naar een hogere engagement rate.

Timing is van groot belang op TikTok. Je wil je doelgroep bereiken wanneer ze het meest actief zijn en je video’s zullen liken of delen. Gebeurt dit vaak? Dan beloont het TikTok-algoritme je door je content ook aan anderen te tonen op hun For You-pagina.

Tip: In TikTok Analytics vind je de activiteit van je publiek. Hier kan je de uren en dagen zien waarop jouw publiek het meest actief was.

Een overzicht

social-media-post-publiceren-tijd-timing

Neem de beste dagen en tijden wel met een korreltje zout. Want wat we hierboven aanraden, is een goed uitgangspunt, maar zeker geen garantie tot succes. Om het potentieel van je posts volledig te benutten, is het verstandig om je eigen “beste timing” te ontdekken. Daarvoor dien je je doelgroep per kanaal grondig te analyseren. Je kan dit doen met behulp van enkele social media tools.

💡 Wat goede raad van Tante Kaat: experimenteer met verschillende tijdsstippen om je ideale timing te ontdekken. Begin met het delen van content in de ochtend, dan eens ‘s middags en ook in de avond. Kijk welke tijden de meeste betrokkenheid genereren. Analyseer na een paar weken je bevindingen en kom te weten wat voor jou het beste werkt.

Nu is het jouw beurt om aan de slag te gaan! 😎 Heb je een helpende hand nodig? Ontdek wat wij voor jou kunnen doen.