Op de hoogte blijven van de belangrijkste trends in het mediagebruik van de Belgen, dat vinden wij even belangrijk als jij. Om die reden graven we wat dieper in een recent onderzoek van CIM, de ‘Establishment Survey 2023’. Let’s dig in! 👇 

Wat je moet weten over het onderzoek 

Misschien doet de term ‘Establishment Survey’ op dit moment nog geen belletje bij je rinkelen, maar dat zal snel veranderen. 😉 Dit is namelijk een jaarlijks onderzoek uitgevoerd door het Centrum voor Informatie over de Media, ofwel CIM. Het doel ervan is om de voornaamste trends in het gebruik van media en het bezit van media-apparatuur van Belgen in kaart te brengen.  

Laten we samen kijken naar de belangrijkste socialemedia-inzichten van dit onderzoek. 

De winnaar in het socialemedialandschap is … 

Facebook! Het platform heeft de meeste gebruikers en wordt het vaakst gebruikt. Bijna de helft van de Belgen is er dagelijks mee verbonden, tegenover 29% voor Instagram en 15% voor TikTok. De sterkste stijgers zijn Instagram en TikTok. Ten opzichte van vorig jaar is het aantal gebruikers respectievelijk met 6,6% en 4,6% gestegen. 

Echt scoren op sociale media doe je met video’s. Bijna een derde van de Belgen geeft aan video’s te bekijken op hun favoriete platform. En wie neemt hier de leiding? TikTok of course, gevolgd door Instagram en Facebook. 📹 

Waar kan je je doelgroep terugvinden? 

Het profiel van gebruikers verschilt per kanaal. Dit heeft invloed op de manier waarop ze de kanalen gebruiken, met elkaar in contact komen en benaderd willen worden door bedrijven. Het is dus van belang om te weten welke doelgroep je op elk platform tegenkomt. 

Facebook is een platform dat een breed scala aan leeftijdsgroepen aantrekt. Het is relatief goed vertegenwoordigd in alle leeftijdscategorieën. We zien dat meer dan twee derde tussen 25 en 65 jaar oud is. Instagram, daarentegen, heeft een meer jeugdigere aantrekkingskracht. Ongeveer twee derde van de gebruikers is tussen 15 en 45 jaar oud. TikTok en Snapchat volgen een vergelijkbaar patroon. 

Als we een blik werpen op het geslacht, zien we dat Facebook, Instagram, TikTok en Snapchat over het algemeen geen grote verschillen vertonen tussen mannen en vrouwen. Maar who runs the Pinterest world? Girls! 😜 Het kanaal springt er echt wel uit als het meest vrouwelijke, met 28% van de vrouwen als gebruikers, tegenover slechts 11% van de mannen. Op LinkedIn is er dan weer een meer mannelijke aanwezigheid. 21% van de mannen maakt gebruik van het zakelijk platform, in vergelijking met 13% van de vrouwen. 

Privacy, een grote zorg voor Belgen 

Het lijkt erop dat Belgen zich steeds meer bewust zijn van de waarde van hun online privacy. Het onderzoek toont dan ook aan dat tijdens het surfen, privacy een toenemende zorg is. In feite geeft meer dan driekwart van de Belgen (76%) aan minstens één vorm van privacybescherming te gebruiken.  

  • 37,9% weigert om gegevens te delen, 
  • 35,9% weigert cookies, en 
  • 23,4% wijzigt de privacy-instellingen van de internetbrowser. 

Als het gaat om online reclame, zien we dat een groot aantal Belgen (62%) eerder “Nee, dank u” zegt tegen advertenties. Een derde weigert specifiek cookies om reclame te vermijden. En bijna een kwart kiest ervoor om een digitale bodyguard, aka een adblocker, te gebruiken. 

Deze cijfers tonen aan dat het privacybewustzijn bij Belgen in de lift zit, en dat internetgebruikers actief de touwtjes in handen nemen om hun onlinegegevens te beschermen. Voor bedrijven is het dus een must geworden om de privacy van doelgroep voorop te stellen. 

Dat was onze ‘quick tour’ door de belangrijkste inzichten van de Establishment Survey 2023. Benieuwd naar nog meer cijfers over het mediagebruik van Belgen? Bekijk dan hier het volledige onderzoek.